گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: با چالش‌هایی که اقتصاد آمریکا با آن مواجه شده، مدام صحبت از این است که رفتار اونس طلا در برابر این مشکلات چه خواهد بود. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت، تحت تاثیر تحولات اقتصادی آمریکا با افزایش روبه‌رو‌ خواهد شد؛ چراکه از یک‌سو ادامه اجرای محرک پولی از سوی فدرال رزرو آمریکا، تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت خواهد داشت. از سوی دیگر در حالی که تعطیلی دولت آمریکا وارد ششمین روز خود شده، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحولات مربوط به بن بست سیاسی آمریکا و تعطیلی دولت این کشور مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذار بر قیمت طلا خواهد بود. از یک طرف هم تعطیلی دولت آمریکا - برای نخستین بار از سال ۱۹۹۵ میلادی - در حالی است که بحران سقف بدهی‌ها نیز در پیش است. کنگره تا اواسط اکتبر فرصت دارد تا سقف بدهی‌های دولتی را افزایش دهد، در غیر این صورت دولت آمریکا ورشکست خواهد شد.

فدرال رزرو در نشست ماه سپتامبر خود تصمیم گرفت تا اجرای محرک پولی را تا کاهش نرخ بیکاری به کمتر از ۵/۶ درصد، ادامه دهد. این در حالی است که نرخ بیکاری آمریکا طی ماه گذشته به ۳/۷ درصد رسیده است؛ به همین دلیل این تصمیم فدرال رزرو موجب شگفتی بسیاری از کارشناسان اقتصادی شده است. نشست آتی فدرال رزرو آمریکا قرار است روزهای ۲۹ و ۳۰ اکتبر برگزار شود. کارشناسان اقتصادی نسبت به تاثیر تعطیلی دولت آمریکا بر روند نوسانات قیمت طلا در روزهای آینده اختلاف نظر دارند و برخی تحلیلگران هم معتقدند بن‌بست سیاسی آمریکا و تعطیلی دولت اوباما به ضرر قیمت طلا خواهد بود.

در حالی که بازارهای جهانی طلا در تب و تاب دست و پنجه نرم کردن با فشارهای موجود بر اقتصاد آمریکا هستند تا بازار طلا مسیر خود را پیدا کند، بازار سکه و طلای تهران چند روزی است با ثبات قیمت‌ها روبه‌رو است و نوسانات اندک آن موجب افت میزان داد‌و‌ستدها شده است. دیروز در حالی دومین روز هفته در بازار خرید و فروش سکه نقدی آغاز شد که بهای این سکه‌ها به میزان اندکی نسبت به شنبه افزایش یافته بود، اما به تدریج با نوسان بسیار کمی، تمام سکه طرح جدید وارد فاز منفی هم شد تا با بهای روز شنبه خود برابری کند؛ این در حالی بود که باقی سکه‌ها بدون نوسان قیمت معامله می‌شدند.

بازار قراردادهای آتی سکه طلا هم روالی همچون روز شنبه در پیش گرفت. در آغاز معاملات این بازار، تمام چهار سررسید افزایش قیمت کمتر از یک درصد داشتند و پس از آن باز هم نوسانات بازار آتی بسیار کم بود. در این میان سکه دی‌ماه بیشترین و سررسید مهر کمترین افزایش قیمت را به خود اختصاص دادند. دلار بازار آزاد نیز با صعود اندکی در محدوده بین ۳۰۶۰ تا ۳۰۷۰ تومان نوسان می‌کرد. در شرایطی که فعلا پارامتر خاصی در حوزه سیاسی یا اقتصادی که بتواند بازار سکه را از رکود نسبی خارج کند وجود ندارد، دلار همچنان مهم‌ترین متغیر برای بازار طلا و سکه است، و نگاه این بازار زرد رنگ به قدم‌های بازار ارز است.

به نسبت نوسانات اندک بازار آتی سکه، حجم معاملات دو روز گذشته مناسب و باز هم بیشترین تعداد قراردادها مربوط به سررسید دی بود. روز گذشته اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت برای سکه‌های آتی، حدود ۶۰۰۰ تومان بود که حتی کمتر از روز شنبه بود. اما به نظر می‌رسد بازار باز هم این پتانسیل را دارد که با آمدن خبری، به سرعت مسیر کاهش یا افزایش قیمت را در پیش بگیرد، هرچند شاید به نسبت گذشته، از شدت هیجانات کاذب خود کم کند - به این دلیل که دلار هم روزهای آرامی را می‌گذراند و واکنش چندان شدیدی از خود بروز نمی‌دهد - اما معامله‌گران و سرمایه‌گذاران منتظر جهت‌گیری بعدی بازار سکه هستند.

آتی سکه، آرام و با طمأنینه در مسیر صعود