مدیر بازرسی بورس کالا گفت: دستورالعمل ضوابط مجوز تاسیس و فعالیت دفاتر پذیرش و تالار معاملات کارگزاری عضو در هفته جاری به کارگزاران ابلاغ شد و متقاضیان باید درخواست تاسیس شعب، تالار و دفاتر نمایندگی را به بورس کالا اعلام کنند. محمدرضا بهنام‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به دستورالعمل ضوابط مجوز تاسیس و فعالیت دفاتر پذیرش و تالار معاملات کارگزاری‌های عضو، اظهارکرد: بر اساس این دستورالعمل کارگزاران در سراسر کشور شعبه یا تالار اختصاصی تاسیس خواهند کرد و باید از همان نقطه به احراز هویت و دریافت سفارش مشتری و انجام معامله بپردازند.

وی با اشاره به تفاوت دفاتر نمایندگی با شعب کارگزاری، ادامه داد: بر اساس دستور‌العمل مذکور، این امکان وجود دارد که افراد خارج از بورس و کارگزاری‌ها، درخواست تاسیس دفتر نمایندگی ارائه کنند و تفاوت آن با شعب کارگزاری در این است که تنها می‌توانند نسبت به احراز هویت و دریافت سفارش مشتری اقدام کنند، اما امکان انجام معامله را ندارند.

وی افزود: در دستورالعمل مذکور شرایطی برای کارگزاران و متقاضیان تاسیس دفتر نمایندگی در نظر گرفته شده است و مدیریت بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران موظف است با بازدید از محل تاسیس دفاتر، شعب و تالارها، شرایط موجود در دستور‌العمل را با امکانات کارگزاران تطبیق داده و گزارش تهیه شده را به منظور صدور مجوز برای متقاضیان به مدیرعامل ارائه کنند.

وی درباره تصمیم‌گیری در باره صدور مجوز برای تاسیس تالارهای اختصاصی، دفاتر و شعب، گفت: در خصوص دفاتر و شعب، گزارشی از سوی واحد مدیریت بازرسی و امور اعضا به تایید مدیرعامل می‌رسد، اما در خصوص صدور مجوز برای تاسیس تالارهای اختصاصی کارگزاران لازم است کمیته‌ای متشکل از مدیریت‌های بازرسی و امور اعضا، امور ناظران و تالارها و فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل شده گزارشی تهیه کرده و به تایید مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران برسانند. وی همچنین گفت: نظارت بر فعالیت این نمایندگی‌ها و شعب نیز برعهده بورس کالا است که به صورت بازدیدهای دوره‌ای انجام می‌شود.

وی با اشاره به فراوانی درخواست متقاضیان تاسیس شعب مختلف از بورس کالا، ادامه داد: بورس کالای ایران از حدود یک سال پیش درصدد تصویب دستورالعملی بود، تا شرایط کارگزاری‌ها را برای دریافت مجوز تاسیس و فعالیت دفاتر پذیرش و تالار معاملات مشخص کند. بهنام‌زاده افزود: پس از تایید این دستورالعمل توسط هیات مدیره بورس کالای ایران، نظرات سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص این دستور‌العمل در کمیته تدوین و مقررات مورد بررسی قرار گرفت. وی در خصوص مراحل تصویب این دستورالعمل، افزود: بورس کالا پس از بازنگری دستورالعمل مذکور در جلسه‌ای با نماینده کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، انطباق این دستورالعمل با سایر دستورالعمل‌‌های مصوب را سنجید و در نهایت این دستورالعمل به تصویب هیات مدیره بورس کالای ایران رسید و در تاریخ ۶ مهرماه امسال به کارگزاران ابلاغ شد.

بهنام‌زاده با اشاره به اینکه، با توجه به تاسیس دفاتر و شعب مختلف کارگزاری‌ها در سراسر کشور مشکل بعد مسافت را برای مشتریان برطرف می‌کند، تشریح کرد: امکان تاسیس این شعب و دفاتر نه تنها موجب ترغیب کارگزاران به گسترش فعالیت و سودآوری بیشتر آنها می‌شود، بلکه وجود ایستگاه‌های معاملاتی در نقاط دور کشور موجب جذب و رضایت مشتریان به خصوص در بخش معاملات قراردادهای مشتقه خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون دفاتر یا شعب کارگزاری‌ها در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شده است یا خیر، گفت: کارگزاران در نقاطی که بورس کالای ایران دارای تالار است مانند کیش و اصفهان، دارای دفاتری هستند که از این پس باید دفاترشان شرایط مذکور در دستورالعمل فوق‌الذکر را به دست آورند.