نرخ رشد تولید فولاد خام ایران بیش از چین

گروه بورس کالا- انجمن جهانی فولاد (WSA)، در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: تولید فولاد خام ایران در آگوست ۲۰۱۳ با رشد ۱/۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یک میلیون و ۲۹۲ هزار تن رسید. بر اساس این گزارش تولید فولاد خام کشورمان در ۸ ماه گذشته سال جاری میلادی بالغ بر ۹ میلیون و ۹۵۴ هزار تن بوده است. این آمار نشان می‌دهد ایران در ماه گذشته میلادی با این میزان تولید فولاد خام بیش از قاره آفریقا، فولاد تولید کرده است. نرخ رشد تولید فولاد خام ایران نیز در آگوست ۲۰۱۳ از سایر کشورهای عمده تولیدکننده فولاد خام در جهان مانند: چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، آمریکا، اوکراین، ترکیه و ایتالیا بالاتر بوده است؛ چرا که بیشتر کشورهای بزرگ تولیدکننده فولاد خام در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی با کاهش تولید مواجه شده‌اند. در واقع کشورهایی نظیر آلمان و آمریکا با کاهش ۳/۶ و ۹/۲ درصدی، کره جنوبی و ژاپن با افت ۱/۱۳ و ۶/۰ درصدی و ایتالیا با کاهش ۳/۷ درصدی در تولید این محصول روبه‌رو بوده‌اند.

براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید فولاد خام در ۶۴ کشور جهان در ۸ ماه گذشته میلادی با رشد ۳/۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیش از یک میلیارد تن رسیده است. از سوی دیگر در ماه آگوست نیز تولید فولاد خام جهان بالغ بر ۱۳۰ میلیون و ۳۵۲ هزار تن شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد ۲/۵ درصدی همراه بوده است. به علاوه در ۸ ماهه سال جاری میلادی قاره آسیا با رشد ۶/۵ درصدی تولید فولاد خام مواجه بوده و این در حالی است که در همین مدت تولید اتحادیه اروپا کاهش ۹/۴ درصدی را به خود دیده است. از سوی دیگر تولید فولاد خام آمریکای جنوبی هم با کاهش ۱/۲ درصدی مواجه شده به گونه‌ای که تولید این کشور به رقم ۳۰ میلیون و ۷۰۳ هزار تن رسیده است.

علاوه بر این، طبق گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید این محصول در کشورهای CIS نیز در این مدت بالغ بر ۷۲ میلیون و ۷۳۸ هزار تن شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۲/۳ درصدی را نشان می‌دهد. اما در این میان خاورمیانه از تولید جهانی فولاد در ۸ ماه گذشته ۲۰۱۳ سهم ۱۵ میلیون و ۱۷۷ هزار تنی را به خود اختصاص داده که رشد ۲/۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در نهایت تولید فولاد خام چین نیز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان در این ماه به ۶۶ میلیون و ۲۷۷ هزار تن رسیده که گویای رشد ۸/۱۲ درصدی نسبت به آگوست ۲۰۱۲ است.