سازوکار بورس کالا، موجب افزایش شفافیت بازار کشاورزی می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در حال حاضر نبود بازاری شفاف برای کشف عادلانه قیمت محصولات کشاورزی براساس عرضه و تقاضای واقعی احساس می‌شود و بورس کالا می‌تواند موجب افزایش شفافیت در بازار این محصولات و توسعه این بخش شود. به گزارش «ایسنا»، محمد تقی توکلی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی رونق معاملات بورس کشاورزی است، گفت: در معاملات بورس کالا، تضامینی از طرفین معامله دریافت می‌شود که می‌تواند میزان تقاضای خریداران را واقعی کند، به این ترتیب حضور واسطه‌ها در بازار محصولات کشاورزی کمرنگ ‌شده و سود واقعی نصیب کشاورزان می‌شود.

توکلی افزود: برای مثال از طریق بورس کالا اطلاع رسانی می‌شود که یک محصول با مقدار، کیفیت و قیمت پایه مشخص در فلان روز عرضه خواهد شد که با توجه به قابل مشاهده بودن تابلوی بورس برای عموم، آمارسازی‌های غیر واقعی از بازار برخی محصولات کشاورزی رخت می‌بندد و این‌گونه دیگر شاهد نوسانات شدید قیمتی نخواهیم بود.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی، بهتر است ابتدا محصولاتی در بورس عرضه شود که دارای استاندارد، بسته‌بندی و کیفیت مناسب باشند تا حتی بتوان پس از تامین نیاز بازار داخلی، این محصولات را از طریق بازار شفاف بورس به بازارهای جهانی صادر کرد؛ همان‌طور که اکنون محصولات خارجی و وارداتی در بورس مانند برنج و ذرت مورد معامله قرار می‌گیرد.

توکلی با بیان اینکه باید کشاورزان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی را با معاملات بورس آشنا کرد، تاکید کرد: اگر تمام زیرساخت‌های لازم برای عرضه محصولات کشاورزی در بورس فراهم شود، قیمت این محصولات متعادل می‌شود و انجام این کار به سود بخش کشاورزی خواهد بود.