گروه بورس کالا- سحر نمایشی: با نگاهی به بازار فلزات پایه به خصوص در ماه‌های اخیر، کارشناسان معتقدند هم‌اکنون به دلیل مساعد نبودن فضای کسب‌و‌کار در بازار این فلزات، هزینه فرآیند تولید به ویژه برای مواد اولیه به‌شدت افزایش یافته که به گفته کارشناسان این حوزه یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش هزینه‌ها کمبود ماشین‌‌آلات تولیدی و افزایش هزینه‌های جانبی در این صنعت است. به گفته یکی از فعالان بازار به دلیل کاهش تولید مواد اولیه تهیه آن در بازار مشکل شده است، البته پیش از این بسیاری از تولیدکنندگان، مواد اولیه مورد نیاز خود را با پیش‌پرداخت کمی خریداری می‌کردند، اما هم‌اکنون کارخانه‌های تولیدکننده مواد اولیه پس از دریافت کامل قیمت، آن را سه ماه بعد به تولیدکنندگان اصلی تحویل می‌دهند.
به این ترتیب این عامل سبب شده بسیاری از تولیدکنندگان مجبور شوند مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق دلالان و واسطه‌ها و با قیمت‌های بالاتری خریداری کنند و این موضوع در افزایش هزینه‌های تولید و در نتیجه بر محصول نهایی بسیار تاثیرگذار است.
به گفته وی افزایش هزینه تولیدکننده تا جایی که برای تمامی بنگاه‌ها و در سطح صنعت اتفاق می‌افتد، منجر به انقباض تولید و افزایش قیمت تولیدکننده می‌شود. به طور مثال اگر سهم مواد اولیه در تولید 50 درصد باشد و قیمت متوسط آن 20 درصد افزایش داشته‌باشد، قیمت تمام‌شده محصول تولیدی 10 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین تورم قیمت کالاهای تولیدی از مجرای تامین هزینه تولید افزایش پیدا می‌کند.
این فعال آگاه معتقد است علل مهم افزایش قیمت‌تمام‌شده به ‌جز تنگناهای تولیدی که موجب گسست و اختلال جریان تولید می‌شود؛ افزایش حامل‌های انرژی و نرخ ارز است که هر دوی این موارد را در حال حاضر در بازار شاهد هستیم.
در این راستا افزایش همزمان این دو عامل تاثیر منفی بر این صنایع خواهد گذاشت؛ چراکه سهم مواد اولیه در فرآیند تولید این صنایع بسیار بالا است و با رشد نرخ ارز هزینه‌های تولیدی آنان به شدت افزایش خواهد یافت و این موضوع فشار هزینه‌ای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را تشدید خواهد کرد و با ادامه این روند دیگر تولیدکنندگان قادر به جبران هزینه‌های خود نخواهند بود و با زیاندهی روبه‌رو خواهند شد به طوری که تبعات این امر به طور مستقیم به صنایع وابسته منتقل می‌شود. به گفته این فعال حوزه فلزات پایه، به ویژه در واحدهای خصوصی و تولیدکنندگان کوچک‌تر که در شرایط سخت آسیب‌پذیرتر هستند این مساله تاثیر بیشتری دارد. بنابراین در کوتاه‌مدت بسیاری از آنها در معرض ورشکستگی و حذف قرار می‌گیرند و این صنایع در برابر یک شوک هزینه‌ای ناشی از افزایش نرخ ارز بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند.
به این ترتیب به اعتقاد کارشناسان افزایش قیمت حامل‌های انرژی در نتیجه فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی که نرخ ارز بالا است یا نوسانات رو به بالایی را تجربه می‌کند پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن بخش تولید و تثبیت نسبی قیمت‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی را به تاخیر انداخت.
در بازار فلزات پایه چه گذشت
دیروز روند معاملات فلزات پایه نسبت به پنج‌شنبه گذشته روند ثابتی را تجربه کرد، البته این در حالی است که آلومینیوم با افزایش ۵۰ تومانی در بازار داخلی رو‌به‌رو شد. همچنین کارشناسان حوزه فلزات پایه پیش‌بینی کرده‌اند که روند قیمت‌ها در هفته جاری مجددا شاهد افت و خیز خواهد بود، مگر اینکه نرخ ارز ثابت شود.


قیمت فلز سرخ زیر ۷۲۰۰ دلار تثبیت شده است
سه عامل قیمت مس را پایین نگه داشته است
جهان‌سهم- قیمت مس در آخرین روز هفته گذشته در بورس فلزات لندن با حدود یک درصد کاهش به مرز ۷۱۰۰ دلار در هر تن رسیده که پایین‌ترین میزان در یک هفته اخیر است و اگر رشدی در آن مشاهده نشود این هفته برای سومین هفته در یک ماه اخیر است که قیمت این فلز مهم و اساسی کاهش می‌یابد. قیمت برخی دیگر از فلزات اساسی نیز افول کرده است. رشد ارزش دلار اولین عامل افول قیمت مس و دیگر فلزات اساسی است. هرچه به زمان برگزاری نشست کمیته فدرال بانک مرکزی آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم احتمال تصمیم به محدود کردن سیاست‌های انبساطی فشار بیشتری بر بازار مواد خام وارد می‌کند، زیرا در این حالت ارزش دلار افزایش خواهد یافت.
هفته آینده روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این نشست برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه در هفته‌های اخیر گزارش‌ها از وضعیت اقتصادی آمریکا مثبت بوده است، تحلیلگران معتقدند اعضای کمیته به کاهش میزان خرید اوراق قرضه دولت آمریکا رای خواهند داد. در حال حاضر بانک مرکزی آمریکا هر ماه ۸۵ میلیارد دلار از این اوراق را خریداری می‌کند و گفته می‌شود این رقم به ۷۵ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.
از سوی دیگر، امروز یورواستات نهاد آمارگر اتحادیه اروپا در گزارش خود اعلام کرد: در ماه ژوئیه تولید کارخانه‌ای در منطقه یورو نسبت به ماه ژوئن 5/1 درصد کاهش یافته است. این درحالی است که در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ از 33 اقتصاددان پیش‌بینی شده بود میزان کاهش این شاخص 3/0 درصد است. در ماه ژوئن تولید کارخانه‌ای 6/0 درصد افزایش یافته بود. افول تولید کارخانه‌ای در منطقه یورو نیز در افول قیمت مس و دیگر فلزات اساسی موثر بوده است. نرخ بالای بیکاری در منطقه یورو سبب شده رونق مورد نظر در بخش صنعت و دیگر بخش‌های اقتصادی مشاهده نشود. اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری میلادی از رکود خارج شد، اما روند بهبود شرایط در این منطقه هفده عضوی، بسیار کند است. به همین دلیل اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که اقتصاد این منطقه پس از رشد 3/0درصدی سه ماهه دوم، در سه ماهه سوم تنها 1/0 درصد رشد خواهد کرد. همچنین نرخ بیکاری تا سال 2015 به کمتر از 12 درصد نخواهد رسید.
گزارش‌های امروز یورواستات نشان می‌دهد در آلمان، فرانسه و ایتالیا یعنی سه اقتصاد بزرگ منطقه یورو تولید کارخانه‌ای در ماه ژوئیه کاهش یافته است، در حالی که در ماه ژوئن رشد کرده بود. عامل بعدی پایین باقی ماندن قیمت مس تشکیل مازاد عرضه بر تقاضا در بازار این فلز اساسی در ماه‌های آینده است. درباره میزان مازاد عرضه حدس‌های مختلفی زده شده، اما نهادهای تحلیلگر بر سر تشکیل مازاد عرضه بر تقاضا اتفاق نظر دارند. در زیر نمودار تغییرات قیمت مس در یک سال اخیر نشان داده شده است:

بستر ارزی فراهم نیست