گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روز گذشته قیمت اکثر فلزات غیرآهنی در بازار داخلی با نوسانات قابل توجهی مواجه شد که وابستگی شدیدی به ریزش نرخ ارز و اخبارمبنی بر سخنان دو شب پیش رییس‌جمهور ایران داشت، به طوری که مبادلات فلزات پایه در بازار غیر رسمی از شروع صبح با روند نزولی رو‌به‌رو شد، البته این در شرایطی است که معامله‌گران انتظار داشتند که با رشد متداوم چند روز اخیر نرخ فلزات پایه در بازارهای جهانی، قیمت‌ها در بازار آزاد رشد اندکی را تجربه کنند، چرا‌که ریزش نرخ ارز نیز در روز سه‌شنبه بسیار کم بوده است. به گفته فعالان آگاه، بازار داخلی فلزات رنگی در بلاتکلیفی مانده و اکنون که قیمت‌ها باز هم با روند نزولی مواجه شده‌اند، این بی‌رونقی شدت بیشتری گرفته است. معامله‌گران و مشتریان مردد هستند و نمی‌توانند با قاطعیت روند آتی بازار و قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند، کسی برای تعیین استراتژی خود عجله ندارد و فعلا همه دست نگه داشته‌اند؛ یعنی نه کسی به فکر خرید می‌افتد و نه کسی قصد فروش دارد.

همچنین به دلیل عدم ثبات در روند قیمت‌های جهانی و نوسانات شدیدی که وجود دارد، مشکلات شرکت‌های تولیدکننده داخلی زیاد شده است چون در حال حاضر در بحث فروش، بازار با مشکل ریسک ناشی از قیمت دست و پنجه نرم می‌کند. علاوه بر نوسانات قیمت در بازار جهانی، در داخل نیز بحث ریسک قیمت دلار وجود دارد؛ چرا که در این مدت افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده است.

از سوی دیگر نرخ برخی فلزات در بازارهای جهانی نیز با روند افزایشی مواجه شده بود، به طوری که مس در بازار فلزات لندن اندکی گران شده و هم اکنون به سطح ۷۱۸۳ دلار رسیده است، اما با توجه به ریزش نرخ ارز تاثیری در بازارهای داخلی نداشته است.

البته در بازارهای جهانی پس از انتشار گزارش‌های مثبت سودآوری برخی شرکت‌های بورسی، گمانه‌زنی در مورد بهبود شرایط شرکت‌های مالی قوت گرفت که باعث رشد قابل توجه دلار و همچنین رشد قیمت سهام در بورس‌های جهان شد که به گفته فعالان اقتصادی انتشار این گزارش موجب افت قیمت‌ها در بورس لندن در روزهای آتی خواهد شد.

بلاتکلیفی در بازار فلزات پایه