جهت معکوس بهای‌ آهن‌آلات در بازارهای داخل و خارج

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز گذشته تالار محصولات صنعتی و معدنی میزبان عرضه‌های سه فولادساز خصوصی و دولتی بود که تا پایان معاملات ۱۱۱ هزار تن از محصولات فولادی عرضه شده با ارزش معاملاتی ۱۷۸۳ میلیارد ریال مورد دادوستد خریداران قرار گرفت. سه شنبه، بالغ بر ۹۰ هزار تن شمش بلوم از سوی فولاد خوزستان-بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش کشور- با نرخ پایه ۱۶ هزار و ۳۸۵ ریال برای ثبت در سیستم معاملات مچینگ به روی تابلو معاملات آمد. در همین حال فولاد هرمزگان جنوب نیز در قالب یک معامله سلف ۳۰ هزار تن تختال C را با قیمت ۱۴ هزار و ۳۲۰ ریال عرضه کرد که در نهایت ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن از آن به فروش رسید. اما مجتمع کارخانه‌های فولاد نطنز که چند هفته‌ای است سلف کلاف ساده میلگرد را در سایزهای ۸ و ۱۰ عرضه می‌کند بار دیگر با ثبات قیمت و عدم سفارش خرید از سوی معامله گران مواجه شد.

اما پیرامون عرضه‌های امروز رینگ فولاد، برخی از کارگزاران معتقدند، اگر نرخ ارز نوسان خاصی درجهت افزایش یا کاهش زیاد از خود نشان ندهد، عرضه‌های شش سبد میلگرد از طرف شرکت‌های مختلف تولیدکننده این کالا که همان قیمت‌های پیشین را دارد، چندان گرم و با هیجان پیگیری نخواهد شد؛ چراکه در بازار آزاد نیز مازاد عرضه کماکان خودنمایی می‌کند و حجم معاملات در سطح پایینی قرار دارد. البته شمش بلوم فولاد خوزستان که ۳۰ هزار تن اعلام عرضه شده و بازپرداخت ۹۰ روزه برای آن در نظر گرفته شده است، با توجه به امکان افزایش عرضه این محصول به میزان ۳۰ هزار تن دیگر به نظر می‌رسد در این روز مورد استقبال خریداران قرار خواهد گرفت.

در همین حال روز گذشته که ارز بار دیگر چند تومانی نسبت به دوشنبه کاهش نرخ را تجربه کرد، مضاف بر اینکه بسیاری از تولید کننده‌های مقاطع هم قیمت فروش درب کارخانه را کاهش داده بودند، بهای‌ انواع آهن‌آلات در بازار بار دیگر اندکی افت کرد. فعالان بازار که تکان و تحرک تقاضا در بخش‌های پایین دستی فولاد را چاره مشکل این روزهای بازار آهن می‌دانند، بی‌صبرانه منتظرند تا ببینند استارت پروژه‌های عمرانی و زیرساختی چه زمانی خورده خواهد شد. در همین راستا به گفته یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز نوسانات نرخ ارز، رکود بازار فولاد خام و توقف عملیات‌عمرانی در کشور از جمله عمده‌ترین دلایل کاهش تقاضا و رکود بازار میلگرد به حساب می‌آید.

البته نوسانات کاهشی قیمت و به کف رسیدن آن در بازار داخلی در حالی است که در بورس کالایی لندن (LME) قیمت شمش فولاد در نهم سپتامبر در تابلوی معاملات عدد ۱۶۰ دلار را نشان داد.

این محصول که ابتدای این ماه ۱۵۰ دلار به ازای هر تن بود، از تاریخ دوم سپتامبر و با بالا گرفتن اخبار سیاسی گوناگون پیرامون جنگ در سوریه و به تبع آن تقویت دلار به مدت شش روز در سطح قیمتی ۱۵۵ دلار قرار گرفت که در نهایت دو روز پیش بازهم ۵ دلار افزایش نرخ را تجربه کرد.