بازارهای جهانی فولاد در چه حالند؟

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: در خلال هفته گذشته روند رو به رشد شاخص‌های اقتصادی در آمریکا، ژاپن و چین ادامه داشته و در چند کشور آسیایی دیگر از جمله کره جنوبی و کشورهای اروپایی کمک‌هایی به ثبات اقتصادی جهان صورت گرفته است، از این رو جو بازارهای فولاد مثبت‌تر از قبل شده است. البته باید گفت وضعیت اقتصادی چندین اقتصاد نوظهور همچنان نامساعد به نظر می‌رسد. در این بین مصرف فولاد در چین در نیمه نخست سال ۲۰۱۳ معادل ۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ولی در بسیاری از اقتصادهای نوظهور تقاضای فولاد همچنان روند رو به رشدی از خود نشان نمی‌دهد. طی هفته‌های اخیر قیمت سنگ آهن و همینطور حجم واردات آن به چین افزایش یافت، به گونه‌ای که در ماه جولای ۷۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن به چین وارد شد که در نوع خود رکورد ماهانه جدیدی بود. در همین حال میلگرد نیز در بازار فیوچرز چین روند قیمتی صعودی داشت و اغلب کارخانه‌های لیدر در این کشور قیمت ورق خود را بالا بردند، بنابراین پیش‌بینی شده قیمت‌های سپتامبر هم، دوباره افزایش یابد. البته این موضوع در حالی است که انجمن آهن و فولاد چین بر این باور است که تقاضای فولاد در چین نیمه دوم سال جاری میلادی رشد چشمگیری نخواهد داشت. در واقع رشد تقاضای فولاد روند کاهشی از خود نشان می‌دهد؛ چرا که این کشور مشغول تغییر الگوی رشد اقتصادی است. نیمه نخست سال جاری میلادی سرمایه‌گذاری صنعتی در چین با کاهش ۶/۷ درصدی روبه‌رو شد و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهرسازی جدید نیز کاهش ۱/۱۵ درصدی داشت. به علاوه تقاضای بخش‌های مصرف‌کننده فولاد نیز نزولی است و از طرف دیگر رشد بالای تولید فولاد خام فشار بیشتری بر بازار و رکود قیمت‌ها وارد کرده است. تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد سال ۲۰۱۲ سوددهی شرکت‌های عضو انجمن آهن و فولاد چین تا حدود ۲۳ درصد افت داشته و وضعیت فعلی خبری از بهبود چشمگیر اوضاع در نیمه اول سال ندارد.

از سوی دیگر به گزارش موسسه مپس نیز، بازار فولاد اروپا در یک سال گذشته دوران سختی را پشت سر گذاشته که تحت تاثیر وضعیت اقتصادی آن بوده است. قیمت فولاد در ۷ ماه نخست سال ۲۰۱۳ حدود ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افت داشته به گونه‌ای که تحت این مدت حاشیه سود کارخانه‌ها به میزان زیادی تحت فشار قرار گرفته است. اخیرا برخی از کارخانه‌های اروپایی قیمت‌های جدید خود را بالا برده‌اند تا وضعیت مالی خود را بهبود ببخشند. در ماه جولای متوسط شاخص قیمت فولاد در اروپا به پایین‌ترین سطح در ۴۰ ماه اخیر رسیده است. این موسسه معتقد است پس از تعطیلات تابستانی قیمت‌ها کمی بهبود خواهد داشت، البته این موضوع در حالی است که در حال حاضر موجودی انبارها کم است و برای تامین نیاز مشتریان در سه ماه پایانی سال باید خریدها افزایش یابد. این موسسه می‌افزاید: افزایش قیمت قراضه می‌تواند به عرضه کننده‌های مقاطع در افزایش فروش کمک کند، اما به هر طریق فصل پایانی سال همیشه تقاضا راکد می‌شود و در اکتبر و نوامبر قیمت‌ها افت خواهند داشت. به هر طریق در زمستان تولید کارخانه‌ها کاهش می‌یابد و شاید این امر به توازن عرضه و تقاضا در سال ۲۰۱۴ کمک کند.

چشم‌انداز مبهم صنعت فولاد سوریه و مصر

گزارش‌ها حاکی از آن است که دفاتر مرکزی اغلب فولادسازان مصری با توجه به ناآرامی‌های سیاسی اخیر تعطیل شده‌اند، البته برخی خطوط تولید هنوز به فعالیت مشغولند. جو امنیتی موجب شده کارگران نتوانند در کارخانه‌ها حاضر شوند از این رو تولید برخی از این کارخانه‌ها متوقف شده‌، برخی دیگر نیز در تعدادی از خطوط تولید هنوز فعالند. در واقع این روزها در مصر بحران زده تقریبا همه چیز غیر از توزیع غذا و دارو مختل شده است. اخیرا یکی از کارخانه‌ها که نتوانسته کک مورد نیاز را از کشورهای CIS تامین کند تولید را به شدت کاهش داده است. تولیدکننده دیگری نیز اعلام کرده به فعالیت ادامه می‌دهد، ولی چون بیلت مورد نیاز تولید را در انبار برای مدت کوتاهی در اختیار دارد مطمئنا قادر به ادامه این وضع نخواهد بود. در حال حاضر در مصر کسی به دنبال خرید فولاد نیست؛ چرا که بسیاری از بنادر و بانک‌ها تعطیل شده‌اند، اما اگر این وضعیت زمان بیشتری ادامه پیدا کند همه کارخانه‌ها باید تولید را متوقف کنند.

از سوی دیگر در سوریه هم ممنوعیت استفاده از ارزهای خارجی برای داد و ستد که اوایل آگوست اعمال شده کمکی به بازار فولاد نکرده است. تقاضای نهایی فولاد در سوریه به دلیل جنگ داخلی پایین است، از این رو تقاضای واردات بیلت از سی‌آی‌اس نیز تحت تاثیر قرار گرفته، به گونه‌ای که واردات بیلت از ترکیه که از سال ۲۰۱۱ که به ۱۸۳ هزار تن رسیده بود دیگر بهتر نشده است؛ چرا که آن زمان دولت سوریه پس از تیره شدن روابط تعرفه ۳۰ درصدی برای واردات از ترکیه اعمال کرد.

کارشناسان معتقدند در حال حاضر ثبات بازار ارز باید به بهبود خرید فولاد در بازار داخلی و واردات این کشور کمک کند ولی مساله این است که وضعیت سیاسی تقاضا را به شدت در این کشور پایین آورده است.