گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روز گذشته در حالی معاملات فلزات پایه در بازار آزاد با روند کاهشی مواجه شد که انتظار می‌رفت به دلیل رکود بازار قیمت‌ها با ثبات مواجه شوند، اما این در حالی است که بازار فلزات بعد از مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری واکنش مثبت نشان داد و قیمت‌ها ریزشی شد به طوری که فعالان بازار معتقدند بعد از مدت‌ها دیروز بازار رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته بود. یکی از فعالان بازار در مورد کاهش ناگهانی قیمت‌ها به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: از دیروز که بازار از فاز استراحت بیرون آمد، قیمت‌ها بار دیگر سیر نزولی خود را از سر گرفتند و به لطف جو نسبتا مثبت در بسیاری از بازارها توانستیم اولین روز از هفته را با عملکردی مناسب آغاز کنیم.

وی در ادامه افزود: در این مدت همه در انتظار نشسته‌ بودند تا ببینند پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری و شروع به کار رسمی دولت یازدهم چه اتفاقی برای بازارهای سرمایه‌گذاری روی می‌دهد و آیا پالس‌های مثبتی که پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس‌جمهوری جدید ایران به بازارها مخابره شده بود، تداوم خواهد داشت؟

از سوی دیگر، واکنش‌های مثبت به انتخاب مردم که تا پیش از این تاثیرات هیجانی و گذرایی بر بازارهای موازی سرمایه گذاشته بود، آیا پس از انتقال رسمی دولت تداوم خواهد داشت و به سمت پایداری می‌رود یا به همان شکل هیجانی و نوسانی و براساس انتظارات شکل‌گرفته در بازار به راه خود ادامه خواهد داد؟

بنابراین، می‌توان این طور گفت که بازارها در انتظار بودند؛ در انتظار اعلام نهایی اسامی کابینه دولت یازدهم؛ دولتی که قرار است به اوضاع ناپایدار و نامساعد اقتصادی کشور سر‌و‌سامان دهد.

به این ترتیب بعد از انجام این مراسم و اعلام اعضای کابینه بازار به سرعت واکنش نشان داد و معامله‌گران مجددا شاهد ریزش قیمت‌ها بودند. البته این در شرایطی است که با توجه به ثبات نرخ دلار و قیمت فلزات در بورس لندن فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت‌ها تا انتهای هفته ثابت خواهد ماند.

از طرفی برخی از فعالان بازار معتقدند اکنون در بازار فلزات پایه قیمت‌ها با توجه به جنس و نوع محصول منصفانه است و بعد از مدت‌ها قیمت‌ها به نرخ واقعی رسیده است و اکنون بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها با توجه به ثبات پارامترهای تاثیرگذار کاهش بیش از این را تجربه کنند، مگر اینکه نرخ ارز با نوسان رو‌به‌رو شود.

همچنین خرید و فروش فلزات در بازار آزاد روز گذشته با رونق معاملات همراه شد و فعالان بازار معتقدند که این افزایش تقاضا به دلیل واقعی شدن قیمت‌ها بوده است.

بازار دیروز منصفانه پیش رفت