گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: در حالی که هفته گذشته تابلوی معاملات آتی سکه بورس کالا، تنها دو روز سبز را به خود دیده بود، دیروز در اولین روز از هفته کاری بازارهای داخلی، تمام سررسیدهای این بازار با افزایش قیمت مواجه شدند. در این روز همچنین بر قیمت سکه نقدی و دلار در بازار آزاد نیز افزوده شد. این در حالی بود که بهای جهانی طلا، روز جمعه در آخرین ساعات معاملاتی خود، با افزایش به ۱۳۹۷ دلار رسید و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که احتمال صعود مجدد طلا به کانال ۱۴۰۰ دلاری در روزهای آینده وجود دارد. اواخر هفته گذشته، قیمت سکه نقدی طرح قدیم و جدید بسیار به هم نزدیک شد که به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار، دلیل این امر در کنار کاهش قیمت سکه و دلار طی روز چهارشنبه گذشته، انتظار بازار برای تعیین تکلیف مذاکرات ۱+۵ بوده است.

از طرف دیگر از آنجا که کاهش قیمتی بین سکه‌های طرح قدیم و جدید، همزمان با ریزش بهای سکه در بازار نقدی بوده است، گفته می‌شود اظهارات مسوولان بانک مرکزی مبنی بر اینکه دلیلی برای اختلاف قیمت بین دو طرح سکه وجود ندارد و از سوی دیگر اعلام ضرب سکه‌های جدید، موجب کاهش اختلاف قیمت میان این سکه‌ها شده است.

در کنار این اوضاع، بهای دلار در بازار آزاد طی هفته گذشته تا روز پنج‌شنبه، روند کاهشی کمی را تجربه کرد و در نهایت در آخرین روز این هفته، اندکی افزایش قیمت گرفت و روز شنبه هم به همین روند ادامه داد.

پارامترهای مختلفی طی هفته گذشته بر بازارهای سکه، طلا و دلار تاثیرگذار بود که از آن جمله می‌توان به نوسانات اونس جهانی طلا در آستانه نشست‌هفتگی فدرال رزرو اشاره کرد. روز چهارشنبه گذشته در حالی که معامله گران بازارهای جهانی در انتظار نتایج این نشست بودند، از بهای طلا در بازارهای بین‌المللی کاسته شد؛ اما پس از اینکه اظهارنظر مستقیمی از سوی برنانکه در خصوص توقف یا عدم توقف سیاست‌های انبساطی صورت نگرفت، روز پنج‌شنبه طلای جهانی اندکی صعود کرد و در نهایت در معاملات روز جمعه، قیمت فلز زرد در ورودی کانال ۱۴۰۰ دلاری قرار گرفت.

بازار قراردادهای آتی سکه، هفته گذشته را با حجم قابل‌توجهی از قراردادهای معامله شده پشت سر گذاشت. در این هفته ۵۵ هزار و ۵۶۸ معامله در کل سررسیدهای آتی سکه صورت گرفت که در مقایسه با هفته قبل از آن افزایش را نشان می‌دهد. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، بیشترین حجم قراردادهای معامله شده هفته گذشته را به خود اختصاص داد که دلیل این امر، نوسانات فراوان قیمتی در سکه‌های هر چهار سررسید بود.

روز گذشته در آغاز به کار معاملات آتی سکه، سررسیدهای شهریور تا آذرماه، با افزایش قیمت بالای یک درصد مواجه شدند؛ اما به تدریج از شدت افزایش بهای این سکه‌ها کاسته شد و هر چهار سررسید زیر یک درصد مثبت، نوسان می‌کردند. اختلاف بین سررسیدها روز شنبه تا حدودی کاهش یافته بود که این مساله در روزهای انتهایی هفته گذشته هم به چشم می‌خورد.

از دیگر پارامترهای اثرگذار بر روند معاملات بازارهای نقدی و آتی در روزهای اخیر، تحولات خارجی منطقه و موضع گیری‌های وزیر جدید امور خارجه بوده است که در ادامه جو مثبتی که از پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم به وجود آمد، همچنان تحولات بازارها را به آرامش دعوت می‌کند. از سوی دیگر قرار بود بنا به اعلام رییس دفتر رییس‌جمهور، رییس‌کل بانک مرکزی تا آخر هفته گذشته تعیین و معرفی شود که این امر برای فعالان اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بسیاری از معامله‌گران بازارهای ارز و سکه نیز در انتظار نتایج گمانه‌زنی‌ها در این خصوص بودند، اما این مساله تاکنون به نتیجه نرسیده است.

رشد ۶۸ درصدی حجم معاملات قراردادهای آتی سکه

ایسنا - طی آخرین هفته مردادماه (۲۶مرداد ماه الی یکم شهریور ماه) با انعقاد ۵۵ هزار و ۵۶۸ قرارداد آتی سکه طلای تمام بهار آزادی در ۲۴ هزار و ۹۶۹ نوبت توسط معامله‌گران در بورس کالای ایران، ارزش معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران به بیش از شش هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال رسید. این میزان قرارداد نسبت به هفته قبل آن، از لحاظ حجم ۶۸ درصد و از لحاظ ارزش ۶۵ درصد رشد داشته است. در هفته گذشته معاملات قراردادهای آتی سکه طلا تحویل آبان ماه ۹۲ با ۳۵ هزار و ۹۱۹ قرارداد در ۱۴ هزار و ۹۷۸ نوبت در صدر قرار گرفت. ارزش معاملات قراردادهای مذکور به بیش از سه هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال بالغ شد. جایگاه دوم بیشترین معاملات قراردادهای آتی در هفته گذشته را قراردادهای آتی سکه طلا تحویل آذر ماه ۹۲ به خود اختصاص داد. در هفته‌ای که گذشت ۱۵ هزار و ۷۸۱ قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیر در ۷ هزار و ۸۴۲ نوبت و به ارزش بیش از یک هزار و ۷۵۶میلیارد ریال توسط معامله‌گران آتی منعقد شد. قراردادهای آتی سکه طلا تحویل ماه‌های مهر، شهریور و مرداد ۹۲ نیز به ترتیب با هزار و ۹۴۹، هزار و ۵۶۹ و هزار و ۳۵۰ قرارداد در رده‌های بعدی معاملات در هفته گذشته قرار گرفتند.

معاملات سبز آتی، در شروع هفته

معاملات سبز آتی، در شروع هفته