جدال برای واردات سنگ‌آهن به چین

گروه بورس‌کالا- علی غفوری: پکن تعداد واردکنندگان سنگ‌آهن خود را از ۱۱۸ شرکت به ۱۱۲ شرکت کاهش داده است، اما به نظر نمی‌رسد که این اقدام تاثیر زیادی روی قیمت‌های بازار بگذارد.

به شرکت‌هایی که مورد تایید قرار گرفته‌اند اطلاع داده خواهد شد اما این لیست رسما به اطلاع عامه نخواهد رسید. برخی از دست‌اندرکاران بازار اظهار داشتند که شرکت‌های واردکننده باید به جای ۳۰۰هزار تن در سال ۷۰۰هزار تن سالیانه سنگ‌آهن وارد کنند ولی در حقیقت این یک اقدام صوری است که تاثیر چندانی نخواهد داشت.

پکن معتقد است که کنترل بازار به نفع آنان در قبل شروع مذاکرات خواهد بود ودر حال حاضر کاملا جدی است که مقررات واردات سنگ‌آهن را سخت‌تر کند ولی باوجود این تمامی شرکت‌های تجاری به نوعی در بازار فعالیت دارند و کار هیچ شرکتی با اجبار متوقف نشده است.

تاجر دیگری مطرح کرده است که شرکت‌های تایید‌نشده به نوعی خارج از مقررات عمل کرده و یا خواهند کرد. مثلا شرکت‌های تایید‌نشده به نحوی با شرکت‌های تایید شده تبانی کرده و شرکت تاییدشده برای شرکت تاییدنشده سنگ‌آهن وارد می‌کند.

عدم امکان پاسخگویی به تقاضای سنگ آهن چین قبل از ۲۰۱۰

به تقاضای واردات سنگ آهن چین در ظرف سه سال آینده ۵۵-۵۰میلیون تن افزوده خواهد شد. اما سوال اینجاست که آیا تولیدکنندگان قادر خواهند بود قبل از سال ۲۰۱۰ پاسخگوی نیازهای چین باشند. عرضه اندک و تقاضای بالا قیمت سنگ آهن را در سال ۲۰۰۸ سی‌درصد افزایش خواهد داد که کاملا منطقی است.

قیمت‌ها می‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد چنانچه قیمت‌های نقد به افزایش خود استمرار بخشد.

در ماه‌های اخیر قیمت صادراتی سنگ ‌آهن نقد هند به چین افزایش بی‌سابقه‌ای داشته است و این صعود قیمت‌ها بدون شک در مذاکرات قیمت‌های پایه در قراردادهای سالانه تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت‌های نقد هند در ژوییه - اوت امسال برای سنگ آهن هند با عیار ۵/۶۳درصد آن هر تن cif چین ۱۵۰دلار بود که بیشتر از یکصد دلار در هر تن ماه آوریل است.

اما پس از افزایش قیمت‌ها در سال ۲۰۰۸ که از هم اکنون پیش‌بینی آن مسجل است، افزایش بیشتر قیمت‌ها در سال‌های بعدی محدودتر خواهد شد چون انتظار می‌رود که تقاضا و عرضه یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

در سال ۲۰۰۹ قیمت‌ها در قراردادها برای نرمه سنگ آهن افزایش نخواهد یافت و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۱۰ به دلیل تعادل در عرضه اندکی قیمت‌ها افزایش داشته باشد.

تحلیلگران اضافه می‌کنند که تولیدکنندگانی که هزینه تولید آنان بالا باشد در زمان افت بعدی قیمت‌ها از بازار در خارج خواهند شد. فولادسازان چینی به موجودی سنگ آهن خود می‌افزایند به امید اینکه قیمت‌ها در سال در قراردادها افزایش پیدا کند.

چین باید امسال ۳۸۰میلیون تن سنگ آهن وارد کند که حدود نصف کل و ضد دریایی در جهان است. این نسبت باید تا سال ۲۰۱۰ حدود ۵۷درصد افزایش پیدا کند.

براساس تخمین‌های محافظه‌کارانه کارشناسان به تولید چین امسال ۱۷درصد و سال آینده ۱۲درصد و در سال ۲۰۰۹ حدود ۸درصد افزوده خواهد شد. کارشناسان معتقدند نیروهایی که در چند سال گذشته باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند هنوز به قوت خود باقی هستند.

هیچ نشانی از زوال با تغییر در تبدیل چین مشهور نیست و زمانی چین تبدیل وضعیت بدهد هند به پرواز درآمده است. در حال حاضر همه چیز به نفع چین است.