فولاد چینی استاندارد نیست

ایسنا- استاندارد فولادهای وارداتی از چین با استاندارد ملی ایران منطبق نیست، زیرا این فولادها با شرایط اقلیمی چین طراحی شده‌اند. سید رسول خلیفه سلطان، با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر استانداردهای مختلفی مانند BS انگلستان و گوس روسیه در دنیا وجود دارد که استاندارد‌های ایران در زمینه فولاد اغلب از آلمان و آمریکا اقتباس شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه ایران شرایط اقلیمی خشک دارد و به تبع استانداردهای آن نیز باید با توجه به چنین شرایط اقلیمی طراحی شوند، عنوان کرد: استاندارد BS مخصوص شرایط اقلیمی مرطوب است؛ بنابراین بهتر است با توجه به این‌که برخی از محصولات فولادی در ساختمان‌سازی کاربرد دارند، استاندارد این محصولات با شرایطی اقلیمی ایران هماهنگ باشد.

او با بیان این‌که منطبق نبودن استاندارد فولادهای وارداتی از چین با استاندارد ملی ایران به معنای غیراستاندارد بودن آنها نیست، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر هیچ مرجع خاصی در کشور وجود ندارد که بتواند به طرف خارجی استاندارد ملی ایران را شرح بدهد تا بتواند مطابق با استاندارد ایران تولید کند.

خلیفه سلطان همچنین با بیان این که دولت بهتر است به جای واردات محصول فولادی، شمش وارد کند و آن را برای تولید در اختیار کارخانه‌ها قرار دهد، خاطرنشان کرد: قیمت‌های بازار تحت تاثیر افزایش قیمت‌های صادراتی چین قرار گرفت و چین با افزایش مالیات صادراتی خود باعث افزایش قیمت فولاد به همان تناسب در بازار کشورهایی مانند ایران شد.