متقاضیان کارگزاری بورس کالا انتظار دارند بر طبق قوانین گذشته مجوز صادر کنیم

گروه بورس کالا - بیتا احمدی: در حالی که به سمت معاملات اوراق آتی در بورس کالا پیش می‌رویم و مبادلات فیزیکی جای خود را به معاملات اوراق آتی می‌دهد کارگزاران و سهامداران آن نمی‌توانند ذی‌نفع در امر تجارت محصولات دادوستد شده در این بورس باشند. ایوب باقرتبار، سرپرست مدیریت بر کارگزاران سازمان بورس اوراق‌بهادار با بیان این مطلب به خبرنگار ما اظهار داشت: بازار کالایی کشور دارد به سمت معاملات اوراق آتی پیش می‌رود و از این طریق مکانیزم معاملات در آن پیشرفته می‌شود، در این میان به کارگزارانی نیاز است؛ کار حرفه‌ای انجام داده و فارغ از نسبت داشتن با تولیدکننده و یا مصرف‌کننده‌گان بتواند سفارشات آنان را انجام دهند.

وی افزود: تا قبل از این هم در بورس فلزات و کشاورزی سابق مبنای معاملات بر فیزیکی بودن آن استوار بود اما با ادغام این دو بورس و قوانین مقررات جدید پایه‌های معاملات اوراق آتی در بورس کالا فراهم شده است و قطع به یقین تا قبل از پایان سال ما قراردادهای آتی را در این بورس خواهیم داشت و تمامی اینها نشان‌دهنده این است که بورس کالا دارد به سمت خوبی پیش می‌رود.

باقرتبار در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه ذی‌نفع نبودن کارگزاران در امر تجارت آیا مغایرتی با مطلع‌بودن آنها از این بازار دارد یا خیر؟ گفت: این صحیح است که کارگزار باید اگاه به مسائل مربوط به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند اعم از میزان تولیدات کشور، واردات محصول، ثبت سفارش‌ها، میزان مصرفی کشور، ساخت‌و‌سازها و بعضا رشد اقتصادی باشد، اما از آنجایی‌که سیستم معاملاتی در بورس کالا در حال تغییر است و داریم به سمت معاملات فیوچر پیش می‌رویم دیگر معاملات همانند گذشته که در بورس فلزات اتفاق می‌افتاد نیست.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی‌که معاملات به صورت فیزیکی در جریان است شاید به حضور بخش آهن‌آلات در کارگزاری‌ها نیاز باشد اما این امر مستلزم آن است که فعالیت بورس کالا در همان معاملات فیزیکی بماند و سمت‌وسوی پیشرفته‌تری به خود نگیرد.

سرپرست مدیریت بر کارگزاران بورس اوراق‌بهادار در ادامه افزود: در واقع در دوره گذشته به همراه برنامه شبکه کارگزاری‌ها در بورس‌ اوراق بهادار آیین‌نامه‌ای به تصویب رسید برای افزایش تعداد کارگزاری‌ها چه در بورس اوراق و چه در بورس‌های فلزات و کشاورزی،

تا آن زمان نزدیک به ۶۰کارگزار بورس اوراق‌بهادار داشتیم، ۲۰ کارگزار بورس کشاورزی و ۱۱ شرکت کارگزاری در بخش بورس فلزات فعال بودند.

به گفته وی، تعداد کارگزاران بورس فلزات از همه کمتر بود. به همین دلیل در بورس فلزات تصویب شد که ۱۰ کارگزار از ده گروه انتخاب شوند.پرونده اینها تکمیل اما زمانی به سازمان بورس برای تصمیم‌گیری رسید که مصادف شده بود

با قانون و مقررات جدید. وی تصریح کرد: به همین دلیل پرونده آنها منتفی اعلام شد، زیرا سازمان بورس با ساختارهای جدید و قوانین نو نمی‌توانست با قانون قدیم مجوز صادر کند.باقرتبار با اشاره به قوانین جدید بورسی گفت: هم کارگزاران بورس اوراق بهادار و هم بورس کالا باید منتظر می‌شدند تا در راستای قوانین جدید برای آنها مجوز فعالیت صادر شود. وی افزود: متقاضیان فعالیت در بورس کالا از ما انتظار داشتند با وجود قوانین جدید بر طبق قوانین قبلی برای فعالیت آنها مجوز صادر می‌کردیم که این امکان‌پذیر نبود.

وی اظهار داشت: اگر مجوز صادر می‌کردیم قوانین زیر سوال می‌رفت، الان هم که فراخوان جدید داده‌ایم عده بسیاری منتقد هستند و گلایه می‌کنند در حالی که قانون قدیم به دلیل همخوانی نداشتن با قوانین جدید قابل اجرا نبود.