علی غفوری- به نظر می‌رسد که عدم فعالیت در تجارت بین‌المللی آهن و فولاد همچنان در سه ماهه چهارم نیز استمرار داشته باشد و آینده قیمت‌های آن نیز چندان مطلوب نباشد. منابع خبر نشان می‌دهند که خریداران اروپایی و آمریکایی که دیوانه وار در سه ماهه‌های اول و سوم سال به موجودی خود افزوده بودند و هنوز نیز برخی از محصولات سفارشی خود را دریافت می‌کنند می‌بایستی منتظر کاهش موجودی‌های خود باشند.

تصویر تیره و تاری وجود دارد هنوز محموله‌های وجود دارند که در ابتدای سال سفارش شده‌اند و به تازگی دریافت شده و یا هنوز در راهند.

به دلیل افزایش قیمت‌ها در ابتدای سال بسیاری از تجار به محصولات ارزان چینی روی آورده و آن را سفارش داده‌اند و زمان سفارش این محصولات و دریافت آن بسیار طولانی است که تازه به دست خریداران می‌رسد.

فولادسازان اروپایی شدیدا در حال حاضر در این رابطه دچار مشکل شده‌اند.

اثرات اوضاع جدید مخرب نیز شده است چون ظرفیت شبکه‌های حمل‌ونقل در اروپای غربی به دلیل حجم سنگین این واردات کشش و توان خود را از دست داده است و به دلیل عدم ظرفیت راه‌آهن و دریایی اکثر خریداران بالاجبار به سیستم حمل‌ونقل گران جاده‌ای روی آورده‌اند چون جایگزین دیگری وجود ندارد.

کارخانه‌‌های فولادسازی اروپایی تنها صنایعی نیستند که از این وضع رنج می‌برند بلکه هفته گذشته فولادسازان ترکیه نیز قیمت‌های پیشنهادی صادراتی خو را در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش داده‌اند تا بتوانند فروش داشته باشند که چندان موفق نیز نبوده‌اند.

این شرایط وضع را برای واحدهای کوچک در خاورمیانه مشکل‌تر کرده است چون قیمت‌‌های پیشنهادی بیلت صادراتی CIS پایین بوده یعنی ۴۰دلار در هر تن ارزان‌تر از آخرین قیمت‌های پیشنهادی میلگرد ساختمانی ترکیه است.

اما در این میان بخش‌ها یا بازارهایی وجود دارند که از وضع بدی برخوردار نیستند به عنوان مثال گزارش شده است تولیدکنندگان میلگرد ساختمانی تا سال آینده سفارشات تولید خود را کاملا دریافت کرده‌‌اند و تولیدکنندگان ورق قلع‌اندود نیز در نظر دارند قیمت‌های خود را ۸-۵درصد بیشتر در سفارشات ماه اکتبر افزایش دهند.

باید منتظر ماند و دید که آیا با کاهش ظرفیت تولید محصولات قلع‌اندود در اروپا در اوایل این سال کمکی به افزایش قیمت‌ها خواهد شد یا نه.