بازار داغ تیرآهن در بورس کالا
گروه بورس کالا- بیتا احمدی:طی مبادلات روز پانزدهم مهر ماه در بورس کالای ایران کلیه معاملات صورت گرفته در رینگ‌های کشاورزی و فلزات با یک نرم‌افزار و (نرم‌افزار بورس‌فلزات سابق) واحد انجام شد.

به گزارش خبرنگار ما از تالار نقره‌ای، مبادلات بورس کالا که پس از ادغام بورس کشاورزی و فلزات در اول مهر ماه کار خود را آغاز کرده بود، بعد از پانزده روز شاهد از سرگیری معاملات با نرم‌افزار واحد برای رینگ کشاورزی و فلزی بود.
ارزش معاملات بورس کالای ایران روز گذشته بالغ بر 644میلیارد و 759میلیون و 565ریال بود.
در تالار نقره‌ای معاملات گروه‌های آلومینیوم، خرما، ذرت، فولاد، مس و کنجاله انجام شد.
براساس این گزارش، شرکت ذوب‌آهن اصفهان میلگرد 16 و 14ا-A2، تیرآهن کوتاه 14، 16 و 18، سبد تیرآهن 1 و 2 ذوب‌آهن، تیرآهن 14 و15 میلگرد A2 را در رینگ مبادلات فولاد عرضه کرد.
محصول میلگرد ۱۶-۱۴-A۲ انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان ۳۳۰تن با نرخ کیلویی ۶هزار و ۵۲۳ریال برای تحویل در ۳۰آبان ماه به روی رینگ آمد که کل تقاضا برای این محصول ۳۹۶۰تن با نرخ ۶۵۲۰ریال بود.
گفتنی است این محصول در چهارم مهر ماه با نرخ 6520ریال مورد معامله قرار گرفته بود.نماینده فروش ذوب‌آهن اصفهان حاضر در تالار اعلام کرد افزایش عرضه برای این محصول نخواهند داشت که درنهایت با رقابتی که بررسی این کالا انجام گرفت.شرکت کارگزاری باهنر توانست این محصول را نرخ هر کیلو 6هزار و 725ریال خریداری کند.
تیرآهن کوتاه ۱۴، ۱۶ و ۱۸ انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان ۱۲هزار و ۸۸۰تن برای تحویل در ماه آینده با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۲۰۰ریال وارد رینگ مبادلاتی شد.
کل تقاضا برای این محصول 45هزار و 80تن بود که در رقابتی که برای تصاحب این محصول میان کارگزاران در گرفت سی‌ولکس با نرخ 6هزار و 401 و کارگزاری مبنا با نرخ 6هزار و 381ریال خریداری کرد.
قیمت متوسط هر کیلو تیرآهن کوتاه ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن ۶هزار و ۳۹۲ریال انجام گرفت.
سبد میلگرد کوتاه 16 تا12- A3 ذوب‌آهن اصفهان به ترتیب میلگرد کوتاه A3-370، 12 تن تحویل فوری با نرخ هر کیلو 6هزار و 77ریال عرضه شد.
کل تقاضا برای این محول ۲۹۶۰تن بود که درنهایت با همان قیمت عرضه‌کننده به فروش رسید.
میلگرد کوتاه A3-14/16 این کارخانه 530تتن تحویل فوری با نرخ 6هزار و 77ریال عرضه شد که کل تقاضا برای آن 4240تن بود که با نرخ پیشنهادی عرضه‌کننده به فروش رسید.گفتنی است فروشنده این محصول کارگزاری سی‌ولکس و خریدار آن مشاوران سهام بود.
کالای میلگرد ۱۲-A ذوب‌آهن اصفهان ۴۸۰تن تحویل فوری با نرخ هرکیلو ۷هزار و ۱۵۰ریال عرضه شد.
کل تقاضا برای این محصول 4320تن بود که سه کارگزار با رقابتی که انجام دادند تا 220ریال اختلاف با نرخ هر کیلو 7هزار و 459 ریال کارگزاری مشاوران سهام خریداری کرد. سبد تیرآهن یک و 2 ذوب‌آهن اصفهان که پرمعامله‌ترین سبد مبادلات روزگذشته تالار نقره‌ای بودند. هر یک یعنی سبد تیرآهن 14-16 و 18 (سبد شماره یک) 14080 تن برای تحویل در ماه آینده بود که با نرخ هر کیلو 7هزار و 262ریال مورد معامله قرار گرفت. کل تقاضا برای این محصول 7150 تن بود.
در رینگ کشاورزی ذرت دانه‌ای برزیل یک‌هزار تن نقدی با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۳۰۰ریال به فروش رسید.همچنین ذرت دانه‌ای کرمانشاه نیز ۵۰۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۲هزار و ۲۷۵ریال مداخله شد.
ارزش معاملات گروه ذرت 171میلیون و 975هزار ریال بود. در گروه کنجاله‌ها نیز کنجاله سویا پلیت برزیل 100تن نقدی با نرخ هر کیلو 4هزار و 140ریال مبادله شد.
در مبادلات گروه مس، مس کاغذ شرکت ملی مس ایران ۱۵۰۰تن تحویل فوری با نرخ هر کیلو ۷۷هزار و ۸۷۰ریال به روی رینگ آمد و خریداری شد.مس مفتول، انبار کارخانه‌ ملی مس ایران ۱۵۲۰تن نقدی با نرخ هر کیلو ۷۹هزار و ۷۵۳ریال مبادره شد.مس اسلب عرضه اما معامله‌ای بر روی ان صورت نگرفت.در مجموع ارزش معاملات گروه مس ۲۳۹میلیارد و ۶۲۷ میلیون و۶۳۰ ریال بود.این گزاش حاکیست سبد بلیت فولادی اورال استیل روسیه ۲۰هزار تن سلف ۳۰آذرماه تحویل در بندر انزلی با نرخ کیلویی ۵هزار و ۷۰۰ریال معامله شد. گفتنی است کل تقاضا برای این سبد روسی ۶۰هزار تن بود.محصول تیرآهن ۱۴گروه ملی ۲هزار تن برای تحویل در آذرماه عرضه شد که کل تقاضا برای آن ۱۴۹۰تن بود. این محصول با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۶۰۰ریال به فروش رسید.
همچنین سبد میلگرد 2اA3 -A گروه ملی 2هزار و 200تن سلف 30 آذرماه عرضه شد که کل تقاضا برای آن در رینگ مبادلاتی بورس کالا 146120‌تن بود این محصول گروه ملی با نرخ 6هزار و 500ریال معامله شد. روز گذشته در رینگ مبادلاتی بورس کالا در گروه آلومینیوم شمش 1000پوندی 992 انبار کارخانه آلومینیوم 100تن نقدی با نرخ کیلویی 26هزار ریال به فروش رفت.