بر مبنای برآوردهای روس‌ها در دهه‌های گذشته، ولایت لوغار (Logar) در افغانستان از ذخایری بالغ بر ۱۱‌میلیون تن مس برخوردار است که آن را به بزرگ‌ترین ناحیه معدنکاری مس جهان بدل خواهد کرد.

رابرت شیفر وقتی که مورد این سؤال قرار می‌گیرد که چرا شرکت او، یعنی شرکت هانتر دیکنسون (HunterDickinson Inc) که پایگاه آن در ونکوور می‌باشد، از بین این همه جا در جهان می‌خواهد به استخراج یک معدن مس در تپه‌های جنگ زده افغانستان بپردازد، می‌خندد. این پرسشی‌ است که قبلا نیز از او پرسیده شده است و پاسخ آن ساده است. شیفر، معاون توسعه بازرگانی شرکت مزبور، می‌گوید: «کیفیت این معدن، آن را در جایگاه یکی از بهترین معادن مس جهان قرار می‌دهد.»

بر مبنای برآوردهای روس‌ها در دهه‌های گذشته، ولایت لوغار (Logar) در افغانستان از ذخایری بالغ بر ۱۱‌بیلیون تن مس برخوردار است که آن را به بزرگ‌ترین ناحیه معدنکاری مس جهان بدل خواهد کرد.

اکتبر گذشته، در فراخوانی برای کاشتن بذرهای یک اقتصاد واقعی، که هم اینک اثری از آن نیست، دولت افغانستان حقوق اکتشاف و بهره‌برداری معدن آیناک (Aynak) را به مزایده بین‌المللی گذاشت.

بر مبنای اطلاعات سازمان‌های زمین‌شناسی افغانستان و بریتانیا، معدن مس آیناک که در حدود ۳ کیلومتری جنوب کابل واقع شده است، از ۲۴۰‌میلیون تن مواد با عیار ۳/۲‌درصد مس در بخش مرکزی خود برخوردار است. اما این به تنهایی برای ایجاد یک معدن مس کافی نیست.

نیروهای بین‌المللی، از جمله کانادا، به مبارزه خود با شورشیان طالبان ادامه می‌دهند.

از آنجا که تاکتیک‌های این شورشیان از قبیل بمب‌گذاری‌های انتحاری، بمب‌گذاری‌های کنار جاده‌ها و آدم ربایی‌ها ستون فقرات شورش طالبان را تشکیل می‌دهد، این کشور از هر زمان دیگر خطرناک‌تر شده است. نیروهای نظامی در نبرد با شورشیان تجدید قوا شده چنان تنک مایه پخش می‌شوند که پیشرفت اندکی در راه توسعه افغانستان امکان‌پذیر است.

آصف رحیمی، معاون وزیر نوسازی و توسعه روستایی که قبل از بازگشت به سرزمین مادری خود در اتاوا زندگی می‌کرد، می‌گوید: «یکی از ناامن‌ترین نواحی، ناحیه جنوبی‌ است». او می‌گوید که هر تلاشی برای توسعه اقتصادی یا اجتماعی در این ناحیه مورد حملات شورشیان قرار می‌گیرد.