سایه رکود بر بازار فولاد اروپای‌غربی

گروه بورس و کالا- در‌حال‌حاضر رشد بازار فولاد در اروپای شرقی در کل اروپا سریع‌ترین رشد مصرف را داشته و برخلاف آن نوعی رکود در بازارهای اروپای غربی سایه افکنده است.

یکی از دلایل این تحولات مساعدت‌های مالی ساختاری اتحادیه اروپا به این منطقه شرقی است. قرار است ده کشور اتحادیه اروپا در بین سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۰۴ مجموعا ۱۷۰میلیارد یورو مساعدت مالی از غرب اروپا دریافت کنند. این خبر را چندی پیش مشاوران استراتژی اروپا در بخارست اعلام کردند که تقریبا نیمی از این سرمایه از طرف دولت‌های ملی ارائه خواهد شد و آنچه که باقی خواهد ماند به بروکسل عودت داده خواهد شد.

بیشترین هزینه مربوط خواهد شد به بخش حمل‌ونقل که بیشترین مصرف فولاد را خواهد داشت. لهستان در سال‌های ۲۰۰۶-۲۰۰۴ حدودا ۲۷۴کیلومتر جاده احداث کرده و در ظرف هفت سال آینده نیز حداقل ۱۱۴۵کیلومتر بدان خواهد افزود.

تقاضا برای خودرو نیز شدیدا در حال افزایش است. اسلواکی تنها کشوری است که بالاترین تقاضا برای خودرو در جهان را دارد. در‌حال‌حاضر خیابان‌های بخارست مملو از خودرو است که سالانه ۲۰۰هزار خودرو بدان اضافه می‌شود. ده‌سال پیش شما می‌بایستی به دنبال گاری و درشکه در خیابان می‌گشتید.

لهستان با ۵/۳۸میلیون جمعیت در نظر دارد، به بازار ساختمانی خود رونق ببخشد و این بازاری است که در اسپانیا به پایان خط خود رسیده است که جمعیت آن ۲میلیون بیشتر است.

این رونق حاصل سرمایه‌گذاری‌ یا هزینه‌های اتحادیه اروپا است که یکی از پیشرفته‌ترین و سودمندترین صنایع مرکز خدماتی اروپا را ایجاد کرده است. توزیع‌کنندگان اسپانیایی مانند Ros Casares، Gonrari و Bamesa به دنبال استفاده از این تخصص (غالبا دنباله‌روی مشتریان خود هستند) در استان و کشورهای همسایه خود می‌باشد.

شرکت اسپانیایی Celsa درصدد احداث یک واحد میلگرد و مقاطع مهندسی با ظرفیت ۷۵۰هزار تن در سال بوده و چندین شرکت دیگر مانند Ostrowiec، Zlomrex و CMC Zawierue ظرفیت‌های خود را توسعه می‌دهند و ارسلورمیتال به زودی واحد نور جدید میلگرد خود را با ۶۰۰هزار تن ظرفیت‌ راه‌اندازی خواهند کرد.در آینده میان مدت مصرف فولاد در این منطقه درخشان است، حتی رشد این منطقه را نیز تحت تاثیر منفی خود قرار داده است.