شرکت بی اچ پی بیلیتون(BHP Billiton)، بزرگ‌ترین شرکت معدنکاری جهان، گفت: رشد اقتصادی در چین و هندوستان باعث افزایش تقاضا و در نتیجه بالا رفتن قیمت فلزات خواهد شد. ماریوس کلوپرز (Marius Kloppers)، که از یکم اکتبر سال‌جاری مدیریت این شرکت را به عهده خواهد گرفت، گفت: آشفتگی در بازارهای مالی و چشم‌انداز یک رکود اقتصادی در ایالات متحده تاثیراتی بر شرکت او خواهد داشت. اما تنها زنجیره‌ای از حوادث مهم این شرکت را وادار به تغییر برنامه‌های توسعه‌اش خواهد کرد.

سخنگوی بی اچ پی، ایلتود هری (Illtud Harri) امروز بیانات کلوپرز را که در مصاحبه‌ای با فاینشنال تایمز ایراد شده بود تایید کرد.

هری از هر گونه اظهار نظر در مورد این که آیا بی اچ پی بیلیتون وارد مزایده برای خرید آلکوا (Alcoa Inc)، بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در ایالات متحده، خواهد شد یا نه، امتناع کرد.

فاینشنال تایمز گفت: این شرکت، که پایگاه آن در ملبورن است، احتمالا به دلیل اینکه تمرکز آن بر معدنکاری‌ست، احتمالا وارد مزایده مذکور نخواهد شد.

این روزنامه گفت که آلکوا دارای بسیاری از دارایی‌های مشهور به صنایع پایین‌دستی نظیر بسته‌بندی گیاهان است.

به گزارش روزنامه مزبور، بی اچ پی در نظر دارد حدود ۷۰بیلیون دلار صرف برنامه‌های جدید معدنکاری و نیز طرح‌های نفت و گاز کند.

کاهش ۱۰درصدی تولید مس زامبیا

بانک مرکزی زامبیا روز جمعه اعلام کرد: تولید مس این کشور در هفت ماهۀ نخست سال‌جاری در اثر سیل و کمبود اسید در برخی معادن با ۱۰درصد افت نسبت به تولید همین دوره در سال گذشته روبرو شد و به ۲۷۵۶۴۸تن رسید.

این بانک همچنین گفت که تولید کبالت نیز در این دوره با ۱۳درصد کاهش نسبت به هفت ماهه منتهی به جولای ۲۰۰۶، از ۲۷۶۷تن به ۲۴۳۵تن تنزل یافت.

اطلاعات بانک زامبیا نشان می‌داد که طی همین دوره صادرات مس با ۱۶درصد سقوط به ۲۴۵۰۷۱تن و صادرات کبالت با ۱۲درصد کاهش ۲۴۰۸تن رسید.

تحلیلگران می‌گویند: افت صادرات مس غالبا در اثر تلنبار کردن این فلز توسط معادن به وجود می‌آید.

بنا به گفته یکی از مقامات بانک زامبیا به خبرگزاری رویتر، «کاهش تولید واقعی ا‌ست و یکی از علل آن جاری شدن سیل در برخی معادن در اثر باران‌های زودهنگام فراوان بود.»

«یکی دیگر از علل آن نیز مشکلات عملیاتی به وجود آمده در اثر کمبود اسید بود.»