رشد قیمت تیرآهن و میلگرد متوقف شد

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: در حالی که شاهد خیز دوباره قیمت‌ها از هفته پایانی شهریورماه جاری امسال در بازار غیررسمی بودیم، اما طی هفته دوم مهرماه جاری رشد قیمت آهن متوقف شد. طی مبادلات هفته نخست شهریورماه جاری، ثبات در بازار آهن حاکم بود به گونه‌ای که روند قیمت میلگرد در بازار غیررسمی کاهشی بود، به طوری که میلگرد آجدار کلاف با افت ۱۰ریالی در هر کیلو از ۶هزار و ۴۴۰ریال به ۶هزار و ۴۳۰ریال به فروش رسید.

طی مدت یاد شده تیرآهن نیز با نوسان قیمت دربازار غیررسمی روبه‌رو بود. به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴ با افت ۱۳هزار ریالی از یک‌میلیون و ۹۸هزار ریال به یک‌میلیون و ۸۵هزار ریال در پایان هفته نخست شهریورماه جاری عرضه شد.

در هفته دوم شهریورماه سال‌جاری در حالی که همچنان ثبات بر قیمت میلگرد در بازار غیررسمی حکمفرما بود، اما قیمت تیرآهن روند افزایشی داشت.

در پایان هفته دوم مدت یاد شده نوسان قیمت در بازار تیرآهن ادامه داشت، به طوری که زمزمه‌های افزایش دوباره قیمت آهن در بازار شنیده شد.

بازار آهن در دو هفته نخست شهریورماه جاری از وضعیت آرامی برخوردار بود، ثبات نسبی در این بازار چندمیلیارد تومانی حاکم بود.

در حالی که آمارهای ارسالی از بازارهای بین‌المللی نشانگر افزایش قیمت مواداولیه، کک و شمش فولاد بود، ادامه روند ساخت‌وساز در برخی از استان‌های کشور طی ماه‌های آینده، رشد قیمت‌های جهانی فولاد و عدم کاهش تقاضا می‌توانست حاکی از افزایش قیمت آهن در بازار باشد.

از نخستین روز هفته سوم شهریورماه جاری قیمت تیرآهن در بازار با افت روبه‌رو شد و میلگرد همچنان وضعیت باثباتی داشت.

در هفته سوم مدت یاد شده در حالی که ثبات در قیمت میلگرد به چشم می‌خورد، اما نرخ تیرآهن افزایش داشت، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴ با رشد ۲۰هزار ریالی قیمت در پایان این هفته به مبلغ یک‌میلیون و ۱۲۰هزار ریال به فروش رسید.

در هفته پایانی شهریورماه جاری قیمت آهن در بازار غیررسمی رشد یافت، به گونه‌ای که این رشد شامل محصولات فولادی در تالار فلزی نیز شد و در واقع در واپسین روزهای باقیمانده از کار بورس فلزات قبل از ادغام این بازار شاهد افزایش قیمت آهن‌آلات بود که نگرانی به دلیل کاهش واردات محصولات فولادی به کشور و تقاضای زیاد برای این محصولات در تالار بورس فلزات را می‌توان از عوامل افزایش قیمت‌ها برشمرد.

براساس این گزارش، طی مدت یاد شده میلگرد که از ثبات قیمت برخوردار بود در بازار غیر رسمی رشد قیمت را تجربه کرد به گونه‌ای که میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز از ۶هزار و ۶۳۰ریال به قیمت ۷هزار ریال در پایان هفته به فروش رسید که رشدی ۳۷۰ریالی در هر کیلو یافت. طی این مدت میلگرد ۱۰ آجدار شاخه نیز با رشد قیمت ۵۳۰ریالی در هر کیلو از ۶هزار و ۳۲۰ریال به مبلغ ۶هزار و ۸۵۰ریال عرضه شد.

در هفته پایانی شهریورماه جاری همچنین میلگرد نمره ۱۴ تا ۲۵ آجدار میانه نیز با افزایش قیمت بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ریالی در هر کیلو روبه‌رو و از ۶هزار و ۲۶۰ریال و ۶هزار و ۲۷۰ریال به مبلغ ۶هزار و ۴۵۰ریال و ۶هزار و ۴۷۰ریال مورد مبادله قرار گرفتند.

طی این مدت میلگرد ۱۲-A۲ و ۱۴ آجدار کرمانشاه نیز با افزایش قیمت ۱۵۰ریالی در هر کیلو مواجه و به مبلغ ۶هزار و ۵۰۰ریال در پایان به فروش رسید.

طی هفته یاد شده، همچنین میلگرد ۱۰ آجدار شاخه البرز و میلگرد ۸ و ۱۰ آجدار کلاف الیگودرز نیز از رشد قیمت برخوردار بودند.

طی مدت یاد شده سبد تیرآهن ریز و درشت نیز شاهد رشد قیمت در بازار غیر رسمی بودند به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴ با افزایش ۳۷هزار ریال به مبلغ یک‌میلیون و ۱۵۵هزار ریال عرضه شد.

در این مدت هر شاخه تیرآهن ۲۷ که از بیشترین رشد قیمت برخوردار بود از ۴میلیون و ۷۴۰هزار ریال به ۵میلیون ریال در پایان همان هفته رسید که با افزایش ۲۶۰هزار ریالی در هر شاخه مواجه شد.

در نخستین هفته مهرماه جاری دوباره قیمت آهن در بازار روند صعودی پیدا کرد و شاهد جهش قیمت‌ها بودیم.

افزایش قیمت فولاد و کمبود این محصول در کشور موجب سیر صعودی قیمت آهن در بازار شده است. پس از اعمال سیاست‌های کنترلی و نظارتی دولت برای مهار رشد قیمت آهن در بازار پس از تعطیلات نوروزی سال‌جاری، بازار به حالت تعادل رسید اما این تعادل گذرا بود و دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار شدیم.

کارشناسان به علت افزایش قیمت شمش در بازارهای جهانی و رشد تقاضا طی ماه‌های آینده رشد قیمت را پیش‌بینی می‌کنند.

در هفته نخست مهرماه جاری قیمت آهن روند صعودی داشت به گونه‌ای که میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز با ۴۵۰ریال رشد در هر کیلو به مبلغ ۷هزار و ۴۰۰ریال به فروش رسید.

در این مدت سبد تیرآهن ریز و درشت نیز در بازار غیررسمی رشد قیمت را تجربه کرد به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ با افزایش ۴۵هزار ریالی به مبلغ یک‌میلیون و ۱۹۰هزار ریال، یک‌میلیون و ۴۳۰هزار ریال و یک‌‌میلیون و ۷۳۰هزار ریال به فروش رسیدند.

در ابتدای هفته دوم مهرماه جاری نیز قیمت میلگرد از سوی غیردولتی‌ها افزایش یافت. به گونه‌ای که در میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز با رشد ۲۰۰ریالی در هر کیلو از ۷هزار و ۴۰۰ریال در پایان هفته نخست مهرماه به ۷هزار و ۶۰۰ریال در ابتدای هفته مورد بررسی به فروش رسید.

اما در روزهای بعدی هفته دوم مهرماه جاری رشد قیمت میلگرد متوقف شد به گونه‌ای که در اواسط هفته یادشده میلگرد ۸ آجدار کلاف اهواز و ۱۰ آجدار شاخه اردبیل بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد و میلگرد نمره ۱۴ تا ۲۵ آجدار میانه با کاهش ۱۵۰ریالی در هر کیلو روبه‌رو شدند.

در این مدت سبد تیرآهن ریز نیز کاهش قیمت را تجربه کرد به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴ بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

طی مدت یادشده هر شاخه تیرآهن ۱۶، ۱۸ با افت ۵هزار ریالی به قیمت یک‌میلیون و ۴۳۰هزار ریال و یک‌میلیون و ۷۳۰هزار ریال به فروش رسیدند.

در سه روز نخست هفته دوم مهرماه جاری هر شاخه تیرآهن ۲۰ با کاهش ۲۰هزارریالی به مبلغ ۲میلیون و ۸۸۰هزارریال به فروش رسید. طی مدت مورد بررسی به‌رغم کاهش قیمت سبد تیرآهن ریز هر شاخه تیرآهن ۲۴ و ۲۷ با رشد ۶۰هزار ریالی و ۷۰هزار ریالی قیمت روبه‌رو بودند.