20کارگزار جدید به بورس کالا می‌آیند

بیتا احمدی

گروه بورس کالا - مدیریت نظارت بر کارگزاران بورس اوراق‌بهادار اعلام کرده است: تعدادی مجوز تاسیس شرکت کارگزاری در بورس کالای ایران صادر خواهد کرد. حسین خزلی خرازی، عضو هیات‌مدیره بورس کالای ایران در خصوص این فراخوان به خبرنگار ما گفت: براساس اجرای بند ۵ مصوبه هیات‌وزیران قرار شد علاوه‌بر افزایش تعداد کارگزاری‌های اوراق بهاداری به تعداد کارگزاران بورس کالا نیز اضافه شود.

وی افزود: برطبق این فراخوان قرار است مجوز ۲۰کارگزار بورس کالایی صادر شود که از این تعداد، ۱۰کارگزار آن می‌توانند اوراق بهاداری بوده و ۱۰کارگزار دیگر نیز از بیرون باشند.

خرازی تصریح کرد: متقاضیان فعالیت در بورس کالای ایران اعم از اوراق بهاداری و یا خارج از آن باید مدارک خود را تا مدت تعیین‌شده به سازمان بورس اوراق‌بهادار (قسمت مدیریت نظارت بر کارگزاران) تحویل دهند تا در خصوص وضعیت آنان تصمیم‌گیری شود. وی به تعداد محدود مجوز تاسیس کارگزاری اشاره کرد و گفت: در این فراخوان تعداد مجوزهای کارگزاری در بورس کالای ایران اعلام نشده است اما تعداد آن ۲۰مجوز است که به متقاضیان واجد شرایط اعطا خواهد شد.

بنابراین گزارش، تمامی متقاضیان تاسیس شرکت کارگزاری یا شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس اوراق‌بهادار تهران که متقاضی فعالیت کارگزاری در بورس کالای ایران هستند، باید تقاضای خود را تا پایان آبان‌ماه سال ۱۳۸۶ و شرکت‌های کارگزاری متقاضی دریافت مجوز فعالیت در بورس کالای ایران تا پایان مهرماه سال ۱۳۸۶، مدارک مذکور در این فراخوان را با پست سفارشی به سازمان بورس و اوراق‌بهادار، مدیریت نظارت بر کارگزاران ارسال کنند.

بنابر اعلام اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، این سازمان به موجب اختیارات حاصله از بندهای ۲ و ۶ماده ۷قانون بازار اوراق‌بهادار مصوبه آذرماه سال ۸۴ و در اجرای بند ۵مصوبه هیات‌وزیران، قصد دارد مجوز فعالیت کارگزاری در بورس کالای ایران صادر کند.

در این فراخوان آمده است: نحوه انتخاب متقاضیان تاسیس کارگزاری یا شرکت‌های کارگزاری فعال در بورس اوراق‌بهادار تهران که متقاضی فعالیت در بورس کالای ایران هستند، براساس دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در بورس، مصوب ۳۱ شهریور ۸۶ هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق‌بهادار، انجام خواهد شد.