ایسارهند پایگاه‌های خود را در جهان تقویت می‌کند

معدن و توسعه- ایسار بزرگ‌ترین شرکت هندی است که در زمینه‌های تولید فولاد، انرژی، صنایع کشتی‌سازی، ساختمانی، نفت و گاز و مخابرات فعالیت می‌کند. ارزش دارایی‌های شرکت تقریبا به ۲۵‌میلیارد دلار و گردش سرمایه آن به ۰۸/۲‌میلیارد دلار می‌رسد. در اقدامات اخیرش این شرکت کارخانه ورق‌سازی Algoma در کانادا و کارخانه مینی‌میل آمریکایی مینه‌سوتا را خریده و علاقه‌مند به خرید Stelco نیز هست. به گزارش استیل‌تایمز، شرکت بین‌المللی ایسار با مسئولیت محدود از طریق شرکت وابسته خود یعنی Essar Steel Holdings و Algoma Steel Inc در ماه مه امسال (۲۰۰۷) توانست شرکت کانادایی Algoma Steel را به قیمت ۸۵/۱‌میلیارد دلار خریداری کند که زمینه برای توسعه فعالیت این شرکت کانادایی را فراهم ساخته است. Shashi، رییس هیات مدیره شرکت بین‌المللی ایسار می‌گوید: این خرید متناسب با اهداف و چشم‌انداز جهانی است چون شرکت آلگوما بسیار اقتصادی بوده و جای پای ما را در بازارهای جهانی بازخواهد کرد.

شرکت ایسار بین‌المللی در ظرف سه سال آینده در شرکت الگوما استیل ۵۰۰‌میلیون دلار برای طرح توسعه آن سرمایه‌گذاری خواهد کرد. در حال ظرفیت الگوما ۴/۲‌میلیون تن است که به ۴‌میلیون تن و احتمالا بعدا به ۵‌میلیون تن در سال خواهد رسید.

شرکت در نظر دارد در طرح‌های توسعه خود لوله‌های درزدار اسپیرال برای صنایع نفت و گاز تولید کند. کارخانه‌های الگوما در اونتاریوی کانادا در آینده خطوط گالوانیزه احداث خواهد کرد تا صنایع خودروسازی دیترویت را تغذیه کند. سومین فولادساز بزرگ در کانادا آلگوماست که در حال حاضر فورد و جنرال موتور از مشتریان آن محسوب می‌شوند.

شرکت فولاد الگوما در جریان ادغام با ایسار استیل است و پروژه‌ها و برنامه‌های قبلی اعلام شده توسط الگوما تسریع می‌یابد. ایسار کاملا همسو با برنامه ۵ ساله رشد اقتصادی تجاری بوده و آنان از الگوما می‌خواهند طرح‌های توسعه خود را از برنامه‌های پیشنهادی اولیه اجرا کند. فعالیت اصلی ادغام برای دستیابی به سود مشخص شده است.

خرید کارخانه‌ها در آمریکا

فقط چند روز پس از اینکه ایسار اعلام کرد که می‌خواهد کارخانه فولادسازی الگوما را بخرد، قراردادی نیز برای خرید کارخانه مینی‌میل آمریکایی مینه‌سوتا امضا کرده که در حال حاضر در دست احداث بوده و قیمت تقریبی آن ۹۰ـ۸۰‌میلیون دلار است. شرکت ایسار گلوبال سرمایه‌گذاری لازم را برای ایجاد این واحد اسلب که با آهن اسفنجی تغذیه می‌شود خواهد کرد. شرکت در حال حاضر در نظر دارد ۶/۱‌میلیارد دلار در کارخانه فولادسازی مینه‌سوتا سرمایه‌گذاری کند که بیش از ۴/۱‌میلیارد تن ذخیره سنگ‌آهن آن است.

ایسار می‌گوید: هدف از خرید واحدهای فولادسازی در آمریکای شمالی دستیابی به بازارهای این منطقه است و علاوه بر این استراتژی شرکت از خرید کارخانه مینه‌سوتا دستیابی به سنگ‌آهن همجوار آن است.

قرار است این کارخانه در فاز اول ۶۵/۱‌میلیون تن در سال اسلب تولید کند که کوره قوسی آن با آهن اسفنجی تغذیه خواهد شد، اما ایسار می‌خواهد به ارزش کیفی و کمی آن افزوده و سالیانه ۵/۲‌میلیون تن کلاف نورد گرم تولید کند. بخش‌های اصلی این پروژه استخراج یک معدن سنگ‌آهن اختصاصی، فرآیند و تولید کنسانتره یا گندله مرغوب در گندله‌سازی ۱/۴‌میلیون تن در سال، تولید ۸/۲‌میلیون تن در سال گندله در واحد گازی آهن اسفنجی با استفاده از گاز وارداتی از کانادا و یک کوره قوسی ۵/۲‌میلیون تنی فولادسازی، واحد ریخته‌گری اسلب نازک و یک واحد نورد تسمه گرم است.

آسیای جنوب‌شرقی

در آسیای جنوب‌شرقی شرکت ایسار یک قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت فولاد ویتنام و شرکت صنایع لاستیک ویتنام (هر دو دولتی هستند) امضا کرده تا یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک ایجاد کند. شرکت جدید ایجاد شده شرکت فولاد ایسار ویتنام نامیده می‌شود که هدف آن دستیابی به منابع سنگ‌آهن است.

این سرمایه‌گذاری مشترک در نظر دارد یک واحد تسمه نورد گرم با ظرفیت اولیه ۲‌میلیون تن در سال کلاف نورد گرم، ورق و واحد پوسته‌زدایی کلاف ایجاد کند. تخمین زده می‌شود هزینه این پروژه ۵۲۷‌میلیون دلار بوده و احتمالا ظرف ۳۰ ماه تکمیل شود. شرکت هندی ویتنامی ۶۵‌درصد از سهام را در اختیار خواهد داشت، شرکت فولاد ویتنام ۲۰‌درصد و شرکت ملی لاستیک ویتنام ۱۵‌درصد از سهام این شرکت مشترک را تصاحب کرده‌اند. این پروژه در منطقه صنعتی Phu در استان Tau در جنوب ویتنام قرار دارد که توسط جاده و راه به بندر اختصاصی ارتباط خواهد داشت.

ویتنام در حال حاضر ۶‌میلیون تن در سال فولاد مصرف می‌کند که از این تناژ ۲‌میلیون تن کلاف نورد گرم است. مصرف فولاد احتمالا تا سال ۲۰۱۲ به ۱۰‌میلیون تن برسد. به‌دلیل عدم وجود واحد تولیدکننده ورق ویتنام کلیه نیازهای خود را از خارج وارد می‌کند و تولیدات این پروژه می‌تواند در آینده جایگزین این واردات شود.

در اندونزی گروه ایسار از یک واحد ۴۰۰‌هزار تنی محصولات نورد سرد با یک خط گالوانیزه ۱۵۰‌هزار تن در سال بهره‌برداری می‌کند که بزرگترین شرکت فولادسازی خصوصی در این کشور است.

علاوه بر این ایسار در نظر دارد یک مجتمع فولادسازی برای تولید ورق در ترینیداد و توباگو احداث کند.

هند

شرکت فولاد ایسار یک تولیدکننده بزرگ فولاد است که کنترل کاملی بر کل فرآیند تولید از مرحله تولید سنگ‌آهن تا محصولات نهایی دارد. در هند در Hazira از یک واحد گازی آهن اسفنجی و کوره‌های عمودی میدرکس آن بهره‌برداری می‌کند و ادعا می‌کند که نسبت به سایر رقبا که از همین نوع تکنولوژی استفاده می‌کنند و ساخت داخل است برتری کامل دارد .در این تکنولوژی آهن اسفنجی بریکتی به‌صورت گرم به ظروف عایق انتقال یافته تا دمای آن کاهش نیابد و از آنجا به کوره قوسی به‌صورت گرم شارژ می‌شود. این فرآیند از مصرف انرژی در کوره قوسی می‌کاهد. در این روش از آهن قراضه استفاده نمی‌شود و فقط با آهن اسفنجی تغذیه می‌شود که فولادهای کاملا مرغوب و خالصی برای کاربردهای خاص تولید می‌شود. این شرکت HBI نیز تولید می‌کند که مصرف آن اختصاصی است و‌درصد و نصب دو واحد کورکس ۲۰۰۰ خریداری شده از شرکت‌ هانبوی کره‌جنوبی به ظرفیت ۵/۱‌میلیون تن در سال است.

واحد نورد سرد ۲/۱‌میلیون تنی مجاور آن دارای دو خط اسیدشویی، واحد نورد دو طرفه واحد تاندوم سرد، دو خط گالوانیزه، کوره گرم‌کن و واحد پوسته‌زدایی است.

مجتمع فولادسازی Hazira ایسار در ساحل شمال‌غربی استان گوجرات قرار گرفته و دارای تجهیزات زیربنایی لازم از جمله بندر اختصاصی است که می‌تواند ۶‌میلیون تن در سال محموله بارگیری یا تخلیه کرده و همچنین دارای یک نیروگاه، یک واحد تولید آهک و یک واحد تولید اکسیژن است.

ایسار اولین کارخانه فولادسازی در هند است که گواهی ایزو ۱۴۰۰۱ برای محیط‌زیست و یک گواهی ایزو ۹۰۰۲ برای کل مجتمع فولادسازی دریافت کرده است.

محصولات کیفی شرکت فولاد ایسار در صنایع ساختمانی، خودروسازی، نفت و گاز، کشتی‌سازی و ساخت لوازم خانگی در بازارهای جهانی از اعتبار خاصی برخوردار است.

ایسار بزرگ‌ترین صادرکننده محصولات تخت هند است که یک سوم تولیداتش را به آمریکا، اروپا، آسیای جنوب‌شرقی و خاورمیانه صادر می‌کند. محصولات این شرکت مطابق با مراکز بین‌المللی کنترل کیفیت مانند ABS، API، TUV Rhine Land و Lioyd's Register است. ایسار در نظر دارد ظرفیت تولیدش را تا ۵/۸‌میلیون تن در سال افزایش دهد و به همین منظور یک واحد ۹/۳‌میلیون تن در سال در Hazira و متعاقبا یک واحد ۲/۳‌میلیون تنی در استان چاتیزگار احداث خواهد کرد.

دیگر سرمایه‌گذاری‌ها

در حال حاضر Essar در حال ساخت یک واحد ۵/۱‌میلیون تن در سال ورق (plate) در Hazira است که در کنار کارخانه مجتمع فولادسازی Essar قرار دارد که در حقیقت ارتباطی به کارخانه فولاد ایسار ندارد ولی متعلق به خانواده رییس هیات مدیره ایسار گلوبال آقای Shashi Ruia است. کارخانه Hazira Plates را زیمنس VAIMT احداث می‌کند که محصولاتی تا ۵ متر عرض تولید تبدیل خواهد کرد.

کارخانه ورق Hazira اسلب مورد نیاز خود را تولید کرده و آن را به Plate نورد خواهد کرد.

هزینه ساخت این کارخانه ۴۴۰‌میلیون دلار خواهد بود و احتمالا تا اواسط سال ۲۰۰۸ راه‌اندازی می شود.

محصولات این کارخانه به صنایع خودروسازی و سایر صنایع مربوطه عرضه خواهد شد. ایسار همچنین به‌دنبال صادرات بخش اعظمی از ورق تولیدی خود در کارخانه ورق Hazira از طریق شبکه‌های توزیع است.

واحد برق Essar می‌خواهد ۱۱۰۰‌میلیون دلار برای احداث یک کارخانه برق زغالی با ظرفیت ۱۲۰۰مگاوات در مادهایا پرادش سرمایه‌گذاری کند. در این نیروگاه سهم ایسار ۶۰‌درصد و سهم کارخانه ذوب آلومینیوم دولتی هیندالکو ۴۰‌درصد است. یک یادداشت تفاهم به این منظور امضا شده است. برق این کارخانه به فولادسازی آتی ایسار با ظرفیت ۲/۳‌میلیون تن در سال در استان چاتیزگار داده خواهد شد که نیاز آن ۳۰۰ مگاوات و الباقی به خارج صادر خواهد شد.

سرمایه‌گذاری در واحد برق علاوه بر سرمایه‌گذاری ۱۴۳۰‌میلیون دلاری ایسار در کارخانه فولادسازی دوم است که قرار است در دو سال آینده راه‌اندازی شود. منطقه Dantewada دارای سنگ‌آهن بالایی است که زغالی ندارد و این وضعیت موجب شده که ایسار یک کارخانه برق در منطقه زغال‌خیز استان چاتیزگار در مرکز هند احداث کند.