گروه بورس کالا- با اینکه دیروز در بازار غیررسمی‌از روند روبه رشد قیمت تیرآهن و میلگرد تا حدودی کاسته شد. اما آمار قیمت فولاد ساختمانی طی ده روز گذشته نشانگر پرواز دوباره قیمت‌ها است. به طوری که قیمت برخی اقلام میلگرد طی روزهای گذشته کیلویی ۲۰ تا ۳۰ تومان گران شده است. با توجه به اینکه دولت در ابتدای امسال به منظور کنترل بیشتر بازار، وزارتخانه‌های پرمصرف آهن‌آلات را ملزم کرد تا میزان فولاد ساختمانی مورد نیازشان را وارد کنند. اما شواهد بازار نشان می‌دهد که این تصمیم کارساز نبوده و بازار با کمبود آهن و رشد قیمت‌ها روبه‌رو است.

افزایش قیمت مواد اولیه فولاد، کاهش روند واردات و کاهش تولید میلگرد از سوی فولادسازان خصوصی مهم‌ترین عوامل در رشد قیمت‌ها است. دیروز تقی بهرامی‌رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با خبرگزاری موج گفت: کمبود محصولات فولادی و واردات بی رویه این محصول از سوی وزارت مسکن زمینه افزایش و گرانی این محصول را به وجود آورده است.

بهرامی‌ با اعلام این مطلب اظهار داشت: واردات میلیون‌ها تن فولاد از سوی وزارت مسکن این کمبود را در بازار به وجود آورده است.

وی افزود: با توجه به این حجم واردات فولاد از سوی وزارت مسکن، واردکنندگان نتوانستند برای واردات فولاد اقدام نمایند و تولیدکنندگان نیز به خاطر گران شدن مواد مواد اولیه نسبت به تولید فولاد اقدام نکردند و همین مساله منجر به این شد تا د رحال حاضر در بازار با کاهش و گرانی محصولات فولادی مواجه شویم.

بهرامی‌نوشهر گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد دفعات متعدد با وزارت مسکن در راستای واردات مواد اولیه فولاد برای ساخت محصولات نهایی به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی مذاکره داشته اما وزارت مسکن هیچ تمایلی به حمایت از تولیدکنندگان ندارد.

وی اظهار کرد: اگر وزارت مسکن به جای واردات محصولات فولادی مواد اولیه فولاد را وارد می‌کرد ارزش افزوده و سرمایه ارزی از کشور خارج نمی‌شد و با تعطیلی کارخانه‌ها تولید کننده فولاد بر جمعیت بیکاران کشور افزوده نمی‌شد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان این مطلب که مواد اولیه فولادی ایران از سه کشور چین، اکراین و روسیه تامین می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر ایران در شرایط تحریم قرار دارد و اکراین که عمده‌ترین صادرکننده مواد اولیه فولاد به کشور ما بود نیز به کشورهای تحریم‌کننده ایران پیوسته است و همین مساله ما را در تهیه مواد اولیه فولاد نیز با مشکل مواجه کرده است.

بهرامی‌ نوشهر با اشاره به اینکه ظرفیت و بستر مناسب برای تولید محصولات فولادی در کشور ایجاد شده، گفت: باید با حمایت از تولیدکنندگان و وارد‌کنندگان فولاد مورد نیاز کشور را تامین کنیم.