قیمت آلومینیوم، افزایش یا کاهش؟

علی غفوری- شایعاتی مطرح است که موجودی آلومینیوم تا پایان سال به بیش از یک میلیون تن خواهد رسید، قیمت‌ها در شرف کاهش به زیر ۲۴۰۰دلار در هر تن است.

در ابتدای ماه سپتامبر که موجودی انبارهای بازار بورس فلزات لندن به یک حد یا سطح جدی رسید چندان مایه تعجب تجار نشد بلکه در حقیقت تعجب در این بود که چرا زودتر این وضع پیش نیامده بود. با توجه به شرایط ضعیف خصوصا در آمریکا که موجب کاهش پریمیوم در تمام جهان شده است، از ابتدای سال که شایعه افزایش موجودی در چین و تنزل قیمت نقد سه ماهه وجود داشت که هیچگونه نشانی از ناپدید شدن آن مشهود نیست، تجار پیش‌بینی کرده بودند که حجم آلومینیوم در ابتدای تابستان در انبارها بالا خواهد رفت، بلکه بیش از ۴۰هزار تن در عرض سه روز وارد انبارها شد که بیشترین حجم آن وارد لیورپول، بالتیمور و سنگاپور شده و موجودی انبارها را به سطحی رسانیده که از اوت ۲۰۰۴ تاکنون بی‌سابقه بوده و قیمت‌ها را به کمترین سطح خود طی یکسال رسانیده است.

یک تولیدکننده می‌گوید، در حال حاضر بازار خوبی نداریم ولی یک ماه پیش وضع بهتر بود اما در حال حاضر کاملا وضع فرق کرده است.

احتمالا وضع بدتر نیز می‌شود و میزان زیادی موجودی در انبارها وجود دارد، ما منتظریم ببینیم در دبی چه خواهد گذشت.

پریمیوم فیزیکی در آمریکا ضعیف است و حتی پس از اندکی افزایش تا حدی نخواهد بود که از ورود آلومینیوم به انبارها جلوگیری کند قیمت‌ها در حال نوسان است، قیمت سهام به نظر چندان مطلوب نمی‌رسند.

آلومینیوم شرایط خوبی از نظر عرضه و تقاضا در بازار ندارد. به دلیل رکود در بازار به موجودی‌ها افزوده می‌شود و در نتیجه قیمت‌ها رو به کاهش می‌گذارد.

شایع است که حدود ۳۰۰هزار تن آلومینیوم روسیه به سمت انبارها در حرکت است که کل ذخایر بازار بورس فلزات لندن را به یک میلیون تن برای اولین بار از سال ۲۰۰۴ (ماه ژوئن) تاکنون خواهد رساند.

این رقم علاوه بر موجودی‌های اعلا نشده در چین می‌باشد که حدود ۱۰۰هزار تن است.

شرکت Rusal تکذیب کرد که محموله مستقیما توسط خود شرکت وارد انبار شده باشد اما کارشناسان می‌گویند که احتمالا توسط تجار به انبارها فرستاده شده است.

تاجری می‌گوید روس‌ها آشغال‌های خودشان را از طریق تجار وارد اروپا کرده‌اند.

آلومینیومی که وارد لیورپول شده گفته می‌شود از طریق کارخانه Alcoa در کانادا بوده و این اولین علامت مهمی است که نشان می‌دهد تولیدکنندگان آمریکای شمالی نیز محصولات خود را به اروپا صادر می‌کنند و همانگونه که شایع شده است (در شش ماه گذشته) می‌خواهند از قیمت‌های بالاتر آنجا بهره‌مند شوند.

پریمیوم‌های آمریکا ۵/۳-۲۵/۳ سنت در هر پوند (حدود ۷۷-۷۲دلار در هر تن در مقایسه با ۱۳۰-۱۲۰دلار در هر تن در اروپا.

در حال حاضر شایع است که پریمیوم اروپا (که تاکنون بالاترین در بازار جهانی بوده است) ممکن است مجددا کاهش پیدا کند چون آلومینیوم زیادی عرضه شده و در بازار موجود است. بعضی از تجار پریمیوم‌هایی را که تعرفه‌های آن پرداخت نشده است را در حد ۵۰-۴۵دلار در هر تن در هفته گذشته ثابت نگهداشتند که از ۵۵-۴۸دلار کنونی پایین‌تر است و اشاره کرده‌اند که شرایط بازار احتمالا تا پایان سال همچنان ضعیف باقی بماند.

مذاکرات برای پریمیوم‌های سه ماه چهارم در ژاپن نیز با تنش مواجه شده است که آن را بین ۶۰ و ۷۳ در مقایسه با ۷۱-۶۸دلار در سه ماهه سوم پیشنهاد شده است.

به دلیل شرایط نامطلوب‌تر بازار نسبت به سایر فلزات پایه، بازار آلومینیوم در چهار سال گذشته شبهی از شکوفایی به خود دیده است که قیمت آن به دنبال مس افزایش یافته اما عمدتا به دلیل عرضه مازاد این افزایش قیمت متوقف شده است و این شرایط برای تمام فلزات پایه صدق می‌کند.

و پس از هفته گذشته فقط بازار آن یک روز درخشیده و خاموش شد. مجددا فشار بر روی قیمت‌های آن افزوده شده و پیش‌بینی می‌شود که هر تن آن به زیر ۲۴۰۰دلار کاهش پیدا کند.

پس از کاهش به ۲۴۲۵دلار در تن برای اولین بار در سال در ششم سپتامبر و افزایش موجودی آن به بالاترین سطح در ظرف سه سال رسیده که اکثر تجار و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا کند.

یک کارشناس و تحلیلگر فلزات پایه و گرانبها می‌گوید از میزان این فشار کاسته می‌شود و پیش‌بینی می‌کند که به طور متوسط قیمت آن در سال ۲۰۰۸ در سطح ۲۳۰۰دلار در هر تن ثابت بماند.

کارشناس و تحلیلگر فلزات پایه دیگری می‌گوید شرایط مبهم است و پیش‌بینی می‌کند که قیمت کف هر تن به ۲۳۵۰دلار برسد.

با افت شرایط اقتصادی در آمریکا سناریوی بازار بسیار منفی است. مایک اسکینر تحلیلگر استاندارد بانک می‌گوید که با توجه به اینکه موجودی رو به افزایش است به نظر می‌رسد که از میزان آن کاسته شود.

با نزول رشد اقتصادی در آمریکا بازار با رکود بیشتری مواجه خواهد شد و اثرات بحران مالی و اثرات کوشش‌های چین برای کنترل صنایع انرژی بر آن شرایط بازار وخیم‌تر خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند که سال آینده مشکلات حل خواهد شد و برخی نیز اظهار می‌دارند که شرایط چندان تیره و تار نیست.

تجار تاکید دارند که دلیل سرازیر شدن آلومینیوم به بازار ناگهانی نبوده و چندان عدم توازن وخیمی بین عرضه و تقاضا ایجاد ننموده است، بلکه به امید افزایش قیمت‌ها محصول انبار شده حال آنکه شرایط بازار راکد است.

باتوجه به موجودی بالای آلومینیوم و یوروی قوی و نیز قیمت‌های پایین فرصت‌های خرید را برای مشتریان اروپایی فراهم ساخته است.

یکی از تجار می‌گوید خرید به یورو بسیار مقرون‌به‌صرفه و ارزان است و خریداران آلمانی و ایتالیایی برای سال آینده خود نیز خریداری می‌کنند.

فروشنده‌ای (تولیدکننده) می‌گوید توانسته است برای سال آینده هر تن را ۱۴۰-۱۲۵دلار که معادل پریمیوم کنونی ۱۳۰-۱۲۰دلار در هر تن با تعرفه پرداختی است. قیمت‌های آتی شدیدا بالا رفته است که برای سال ۲۰۰۹ این افزایش ۸۵دلار است.

در بلندمدت قیمت در بورس فلزات لندن کمتر از ۲۰۰۰دلار نخواهد بود چون هزینه‌های تولید آلومینیوم و چین افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.