میزان وثایق کارگزاران در بورس کالا

آزاده حسینیمیزان وثایقی که کارگزاران در بورس کالا بابت ضمانت مبادلات بایستی بگذارند در جلسه روز گذشته هیات‌مدیره بورس کالا مطرح و بررسی شد. حسین ملاحسین آقا رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالای ایران سهامی عام با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در جلسه روز گذشته بحثی راجع به مسائل کارگزاران مطرح شد که قرار است در جلسات بعدی نیز ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: میزان وثایقی که کارگزاران باید در اختیار بورس کالا قرار دهند در جلسه هیات‌مدیره بررسی شد چرا که در گذشته کارگزاران وثایق خود را نزد بانک مرکزی سپرده بودند اما پس از تغییر و تحولات باید وثایق خود را نزد بورس کالا به امانت بگذارند.

وی ادامه داد: البته کارگزاران نزد بورس نیز وثیقه دارند. وی با اشاره به میزان وثایق سپرده شده از سوی کارگزاران گفت: با توجه به حجم مبادلاتی که شرکت‌های کارگزاری در طول سال انجام می‌دهند میزان و حجم وثایق مشخص می‌شود و توان کارگزاری‌ها نیز در این خصوص مدنظر اعضای هیات‌مدیره قرار می‌گیرد.

وی در خصوص دلایل دریافت وثایق از کارگزاری گفت: کارگزاری‌ها نماینده خریدار و فروشنده هنگام مبادله طرفین خریدار و فروشنده هر یک به پرداخت پول و کالا متعهد می‌شوند به همین دلیل بورس کالا کارگزاری‌ها را طرف مقابل خود می‌داند و آنها باید در مقابل بورس پاسخگو باشند و اجرای تعهدات را به عهده بگیرند.

وی اظهار داشت: لذا لازم است بابت اطمینان از اجرای تعهدات طرفین قرارداد کارگزاری‌ها وثایقی نزد بورس کالا بگذارند تا در صورت عدم اجرای تعهدات طرفین قرارداد، بورس متضرر نشود.

وی همچنین ادامه داد: در جلسه روز گذشته بحث شرایط عمومی کارگزاری‌ها به لحاظ تصمیم جدید شورای‌عالی بورس مبنی بر عدم شرکت و دخالت کارگزاری‌ها در مبادلات نیز مطرح و بررسی شد.

وی افزود: این تصمیم برای کارگزاری‌های جدید گرفته شده و به محض ورود و آغاز به کار آنها اعمال خواهد شد اما کارگزاران قدیم نیز از این تصمیم مستثنی نیستند، در صورت اجرای آن برای همه کارگزاران عملی می‌شود.

وی گفت: همچنین با ورود فلزات گرانبها و کالاهای صنعتی، پتروشیمی و معدنی احتیاج به کارگزاران جدید بیشتر احساس می‌شود که این امر یعنی ورود کارگزاران جدید از سوی بورس در دست بررسی است.

وی ادامه داد: البته توسعه کمی و کیفی کارگزاران بورس کالا یکی از اموری است که بورس به آن می‌پردازد و این امر به این دلیل صورت گرفته که اعضای هیات‌مدیره برای سرعت بخشیدن به امور مربوط به بورس کالا، فعالیت‌های جاری بورس را مورد بررسی قرار دهد و اموری مانند رسیدگی به افزایش تعداد کارگزاران به بورس محول شده است.