آغاز به کار معاملات بورس کالا بدون حضور «بورسی‌ها»

آنچه دیروز در بورس کالا گذشت

از چندی پیش همه در انتظار ادغام رسمی دو بورس فلزات و کشاورزی در قالب بورس کالای ایران در روز یکم مهرماه بودند، چرا که وعده آن قبلا داده شده بود.گواه این مدعا نیز حضور خبرنگاران و عکاسان در روز گذشته در ساختمان اداری سازمان کارگزاران بورس فلزات سابق بود که منتظر شروع مراسم رسمی افتتاح معاملات در بورس کالای ایران بدون حضور مقامات رسمی سازمان بورس اوراق بهادار و اعضای هیات‌مدیره بورس کالا بودند. البته علی اکبر هاشمیان، مدیرعامل بورس کالاهای ایران در خلال مبادلات محصولات فلزی به تالار نقره‌ای آمد و در جایگاه میهمانان تالار انجام معاملات را مشاهده کرد.در واقع تعجب خبرنگاران عدم حضور دبیر کل بورس و یا حتی نماینده‌ای از این سازمان در روز افتتاح بورس کالای ایران بود.انتظار می‌رفت این ادغام طی مراسمی با حضور بزرگان انجام می‌گرفت.بورس کالا دیروز با انجام معاملات محصولات کشاورزی و فلزی فعالیت خود را به طور جدی آغاز کرد. صبح دیروز تالار نقره‌ای بورس کالای ایران شاهد مبادلات محصولات کشاورزی و فلزی به طور مجزا و طی ساعت‌های تعیین شده از زمان حضور کارگزاران بورس کشاورزی در بورس فلزات تا دو هفته دیگر که نرم‌افزار معاملات یکی شود.همچنین نمادهای محصولات بورس کالای کشاورزی سابق از دو روز آینده به‌نام بورس کالای ایران به ثبت خواهد رسید.این در حالی است که کارگزاران بورس کشاورزی سابق باید ودیعه ۵۰۰میلیون ریالی به اتاق پایاپای بورس کالای ایران تحویل دهند که تا دیروز تنها سه کارگزار این وجه را به اتاق پایاپای تحویل داده بود و مابقی هنوز اقدامی در این زمینه انجام نداده بودند.سازمان کارگزاران بورس فلزات و کشاورزی از یکم مهر ماه درآمد جداگانه نخواهند داشت و درآمد این دو در قالب بورس کالای ایران خواهد بود و تمام کارگزارها بر اساس بورس کالا معامله انجام خواهند داد. همچنین بورس کالا هیچ تعهدی برای معاملات قبلی نداشته و بورس فلزات و کشاورزی سابق هر معامله‌ای که تا ۳۱ شهریور ماه ۷۶ انجام داده‌اند تمام شده و از امروز بورس کالا متولد شد.

بیتا احمدی: روز گذشته در رینگ مبادلاتی بورس کالای ایران سبد میلگرد

۲۸تا A۳ -۱۲ انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان ۲۲۰۰تن از این محصول با نرخ هرکیلو ۶هزار و ۱۰۰ریال عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ذوب‌آهن اصفهان از ۶هزار و ۱۶۰تن آغاز و به مرز ۶۷هزار و ۷۶۰تن با نرخ ۵هزار و ۹۵۰ریال رسید. مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان حاضر در تالارفرمان افزایش عرضه این محصول تا ۲۹هزار و ۹۲۰تن داد. با رقابتی که برای تصاحب این محصول میان کارگزاران درگرفت خریدار اول کارگزاری مبنا ۱۴هزار و ۹۶۰تن از این محصول را با نرخ ۶هزارو۱۸۷ریال معامله کرد و خریدار دوم مشاوران سهام نیز۱۴هزارو۹۶۰تن از آن را با نرخ ۶هزار و ۱۸۲ریال برای مشتریانش خریداری کرد.

دومین محصول ذوب‌آهن اصفهان میلگرد ۱۶، ۱۴-A۲ ت،۶۰۰ تن با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۱۵۰ریال برای تحویل در ماه آینده بود.

کل تقاضا برای این محصول ۸هزار و ۴۰۰تن با نرخ ۶هزار ریال بود.

کل عرضه این محصول سه برابر یعنی نزدیک به یک هزار و ۸۰۰تن شد. با رقابتی که میان کارگزاران در گرفت درنهایت دو کارگزاری با هنر و مفید توانستند این محصول را خریداری کنند.

هر یک از این کارگزاران به ترتیب باهنر ۶۰۰تن را هر کیلو ۶هزار و ۲۴۶ریال و مفید ۱۲۰۰ تن از این محصول را با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۲۴۵ریال معامله کردند.

سبد تیرآهن ۲۷ تا ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان ۲۲۰ تن از این محصول را با نرخ ۸هزار و ۱۵۰ریال عرضه کرد.

کل تقاضا برای این محصول ۴۱۸۰تن با نرخ هر کیلو ۸هزار ریال بود.

مدیر فروش ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد به دلیل تحویل فوری بودن این محصول افزایش عرضه نخواهند داشت و همان ۲۲۰ است. با رقابتی که میان کارگزاران در گرفت دو خریدار با اختلاف ۱۲ریال اولی با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۶۷ریال و دومی با نرخ هر کیلو ۸هزار و ۲۵۵ریال این محصول را خریداری کردند.

چهارمین محصول ذوب‌آهن اصفهان که به روی رینگ مبادلاتی آمد سبد میلگرد A۲-A۳ بود که ۲۰۰ تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۱۰۰ریال برای تحویل در ۳۰ آبان‌ماه عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ۹هزار و ۴۰۰تن با نرخ ۶هزار و ۱۰۰ریال بود.

کل عرضه به ۴۰۰تن رسید با رقابتی که بر روی این محصول انجام گرفت.

شرکت کارگزاری مشاوران سهام این محصول را با نرخ ۶هزار و ۲۷۰ریال خریداری کرد.

محصول میلگرد ۲۵-A۱ ذوب آهن اصفهان ۵۰۰تن بانرخ ۶هزار و ۹۰۰ریال سلف ۳۰ آبان‌ماه به روی رینگ آمد.

کل تقاضا برای این محصول ۴۴۰۰ تن با نرخ ۶هزار و ۲۰۰ریال برای هر کیلو بود.

کل عرضه این محصول به ۱۵۰۰ تن بالغ شد با رقابتی که انجام گرفت سه خریدار هر یک ۵۰۰تن از این کالا را با نرخ‌‌های ۶هزار و ۹۳۳ و ۶هزار و ۹۳۲ریال در هر کیلو خریداری کردند.

سبد میلگرد ۳۲ تا A۳- ۱۰ذوب‌آهن اصفهان، ۵۰۰تن برای تحویل در ماه آینده با نرخ هر کیلو ۶هزار و ۱۰۰ریال وارد رقابت در بورس کالای ایران شد.

کل تقاضا برای این محصول ۸هزار تن، نرخ هر کیلو ۵هزار و ۹۵۰ریال بود.

افزایش عرضه این محصول به یک‌هزار تن رسید که درنهایت کارگزاری‌های ستاره جنوب و مشاوران سهام هر یک ۵۰۰تن از این محصول را با نرخ ۶هزار و ۲۴۱ریال معامله کردند.

سبد تیرآهن ۱۸-۱۶-۱۴ ذوب‌آهن اصفهان آخرین محصول این کارخانه بود که در بورس کالا عرضه شد.

۲۲۰۰تن از این محصول با نرخ ۷هزار و ۱۷۰ریال عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ۱۲۷۶۰تن بود که درنهایت این محصول با نرخ هر کیلو ۷هزار و ۱۷۰ریال معامله شد.

براساس این گزارش قیمت محصولات میلگرد ذوب‌آهن اصفهان ۲/۱درصد نسبت به هفته گذشته از رشد برخوردار بود.

مس کاتد انبار کارخانه ملی مس یک‌هزار تن با نرخ ۷هزار و ۷ریال تحویل فوری عرضه داشت که کل تقاضا برای این محصول ۱۶۴۰تن با همان نرخ ۷هزار و ۷ریال بود.

کارخانه ملی مس کل تقاضای بازار را پاسخگو بود اما این محصول با نرخ هر کیلو ۷۳هزار و ۵۰۱ریال به فروش رسید.

مس مفتول انبار کارخانه ملی مس یک‌هزار تن از این محصول را با نرخ هر کیلو ۷۵هزار و ۳۸۳ریال تحویل فوری عرضه کرد.

کل تقاضا برای این محصول ۱۶۲۰تن با نرخ ۷۵هزار و ۳۸۳ریال بود.

عرضه این محصول نیز به ۱۶۲۰تن رسید و درنهایت این محصول با نرخ پیشنهادی فروشنده مورد معامله قرار گرفت.

مس مفتول ۸mm انبار کارخانه دنیای مس ۲۰تن با نرخ هر کیلو ۷۵هزار و ۵۳۳ریال عرضه شد که با همین نرخ به فروش رسید.از انبار کارخانه المهدی شمش ۱۰۰۰پوندی ۲/۹۹ تحویل فوری ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۲۶هزار ریال عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول در بورس کالا ۶۰تن با نرخ ۲۵هزار ریال بود.

۶۰تن از این محصول در نرخ ۲۶هزار ریال معامله شد.

شمش ۱۰۰۰پوندی ۷۵/۹۹ انبار کارخانه المهدی ۴۰ تن با نرخ هر کیلو ۲۸هزار ریال تحویل فوری عرضه شد.

کال تقاضا برای این محصول ۱۸۰ تن با نرخ ۲۷هزار ریال بود.

به دلیل محدودیت در عرضه این محصول همان ۴۰تن بانرخ ۲۸هزار و ۲۰۱ریال معامله شد.

شمش ۱۰۰۰پوندی ۷۵/۹۹ کارخانه المهدی ۱۰۰تن با نرخ ۲۷هزار و ۶۰۰ریال تحویل در پایان مهرماه در بورس کالا عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ۳۰۰تن با نرخ ۲۷هزار و ۶۰۰ریال بود.

المهدی اعلام کرد رقم عرضه تغییر نخواهد کرد. بدین ترتیب با رقابتی که برای این محصول انجام گرفت کارگزاری ستاره جنوب این محصول را با نرخ ۲۷هزار و ۸۵۰ ریال خریداری کرد.

شمش ۱۰۰۰پوندی ۹۸ المهدی ۱۰۰تن با نرخ هر کیلو ۲۵هزار ریال تحویل فوری عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ۴۰تن بود که کارگزاری صنعت معدن آن را با نرخ پیشنهادی عرضه کنند خریداری کرد.

همچنین شمش ۱۰۰۰پوندی ۹۹ المهدی ۱۰۰تن با نرخ ۲۶هزار ریال عرضه و به فروش رفت.

این گزارش می‌افزاید: در روز یکم مهرماه سال جاری در بورس کالا شمشش آلیاژ LME-M انبار کارخانه ایرالکو ۳۶۰تن با نرخ هر کیلو ۳۰هزار و ۱۰۶ریال عرضه شد که با همین نرخ به فروش رسید.

محصول شمش آلیاژ ۳/۳۸۰ ایرالکو نیز با نرخ هر کیلو ۳۰هزار و ۱۰۶ریال معامله شد.

محصول شمش آلیاژ۱۲ ADC ایرالکو ۱۲۰تن با نرخ هر کیلو ۲۹هزار و ۵۴۹ریال عرضه و به فروش رسید.

محصول شمش آلیاژ AS ۹U۳ ایرالکو نیز ۶۳۰تن با نرخ ۲۹هزار و ۸۲۷ریال عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

محصول شمش آلیاژ AS۵U۳ ایرالکو ۴۰۰تن با نرخ هر کیلو ۳۰هزار و ۳۸۵ریال عرضه و معامله شد.

محصول شمش آلیاژ LM۴ ایرالکو ۵۱۰تن با نرخ هر کیلو ۲۹هزار و ۵۴۹ریال عرضه و فروش رفت.

محصول شمش آلیاژ ۲۱LM ایرالکو ۱۹۰تن با نرخ هر کیلو ۲۹هزار و ۵۴۹ریال عرضه و به فروش رسید.

آخرین محصول ایرالکو شمش آلیاژ

LM ۲۴تن با نرخ ۲۹هزار و ۵۴۹ریال عرضه و با همین قیمت به فروش رفت.

ارزش معاملات بورس کالا به بیش از ۵۸۵‌میلیارد ریال رسید

در روز یکشنبه در اولین روز کاری شرکت بورس کالای ایران، جمعا ۴۸هزار و۴۲۰ تن انواع فولاد، آلومینیوم، مس و ذرت به ارزش ۵۸۵‌میلیارد و ۷۶۱‌میلیون و ۹۳۰‌هزار ریال دادوستد شد.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شرکت بورس کالای ایران، تالار این بورس در روز یکشنبه شاهد جمعا ۵۱‌هزار و۱۹۵ تن عرضه و در مقابل ۱۲۷هزار و ۴۰ تن تقاضا برای محصولات فوق‌الذکر بود.

رینگ محصولات فلزی

این گزارش حاکی است، در رینگ محصولات فلزی در گروه فولاد، در۱۰ رینگ معاملاتی جداگانه ۴۱‌هزار و ۹۶۰ تن انواع محصولات فولاد به ارزش ۲۶۴‌میلیارد و۴۶۳‌میلیون و ۴۸۰‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف دادوستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۶۶/۸۶ و ۱۵/۴۵‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در روز مورد بررسی ۳‌هزار و ۷۹۰ تن از انواع محصولات مسی نیز در ۳ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۲۴۴‌میلیارد و ۱۷۲‌میلیون و ۷۶۰‌هزار ریال به صورت نقدی دادوستد شد که از نظر حجم و ارزش ۷۷/۶ و ۶۸/۴۱‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.همچنین در این روز مقدار ۲‌هزار و ۵۵۰ تن آلومینیوم در ۱۱ رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۷۵‌میلیارد و ۶۶۴‌میلیون و ۹۰‌هزار ریال به صورت نقدی معامله شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۷/۵ و ۹۲/۱۲‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

در روز یکشنبه در گروه محصولات روی و کنسانتره هیچگونه عرضه ای صورت نگرفت.

رینگ محصولات کشاورزی

براساس این گزارش، در رینگ محصولات کشاورزی نیز یک‌هزار و ۱۰۵ تن ذرت دانه ای برزیل عرضه شد که ۶۳۰ تن آن به ارزش یک‌میلیارد و ۴۶۱‌میلیون و ۶۰۰‌هزار ریال به صورت نقدی دادو ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۳۰/۱ و ۲۵/۰‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.