مس 8200 دلاری در راه است
با کاهش 5/0‌درصدی نرخ بهره در ایالات متحده و افت 5/1‌درصدی‌دلار در برابر یورو، فلزات غیرآهنی در هفته قبل روند مثبتی را طی کردند که در مورد مس، نیکل و سرب این روند بسیار قدرتمند بود.

کاهش نرخ بهره همچنین ممکن است ریسک‏پذیری سرمایه‏گذارن را افزایش دهد که معمولا برای بازار فلزات و سهام مثبت تلقی می‌شود. سهام شرکت‏های معدنی هم در بورس‏های جهان غالبا با افزایش قیمت روبه‌رو بودند. برخی از تحلیل‏گران در مورد ضعف بیش از اندازه در مورد کاهش نرخ بهره ابراز نگرانی کرده و اشاره کرده‏اند که با وجود این که رشد اقتصاد در کشورهای در حال توسعه مناسب است،، رشد در کشورهای توسعه یافته کمتر از پیش‏بینی‏های قبلی خواهد بود. با وجود این، روند تکنیکی قیمت فلزات در حال حاضر مثبت است، و حتی اگر برخی معامله‏گران برای شناسائی سود اقدام به فروش کنند، روند کلی قیمت نسبتا قوی ارزیابی می‏شود.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با ۸/۶‌درصد افزایش به ۷۹۸۰‌دلار برای هر تن رسید. طی دوره معاملات، قیمت ۳ ماه به ۸۰۲۵‌دلار هم رسید. در نیویورک پس از پایان معاملات لندن قیمت ۳ ماه ۷۹۷۵ بود و طی دوره معاملات به ۸۱۱۴‌دلار هم افزایش یافته بود. از نظر تکنیکی افزایش قیمت مس به بیش از ۸۲۰۰‌دلار محتمل است. خبر مربوط به این که برخی از اتحادیه‏های کارگری در پرو (با تولید ۳۷۰‌هزار تن مس) پس از اول اکتبر اقدام به اعتصاب خواهند کرد نیز بر بازار اثر گذاشت. Minera Mexico نیز از تحویل مس به برخی از مشتریان به دلیل اعتصابات در برخی از معادن سر باز زد.
همچنین موجودی‏های لندن با 4/2‌درصد کاهش به 132600 تن رسید. موجودی‏های شانگهای هم با 6‌درصد کاهش به 55981 تن رسید. اما در صورتی که وارد‌کنندگان مس به چین، به دلیل افزایش قیمت جهانی اقدام به صادرات مجدد کنند، ممکن است قیمت مس در کوتاه‏مدت با کمی کاهش مواجه شود.
آلومینیوم
در هفته گذشته با وجود روند کلی صعودی قیمت فلزات، قیمت نقدی آلومینیوم با یک‌‌درصد کاهش به 2380‌دلار رسید که حائز اهمیت است. موجودی‏های لندن نیز که اخیرا با افزایش شدید مواجه بوده‏اند،، با 5/2‌درصد افزایش به 923‌هزار تن رسید. انتظار می‏رود که در کوتاه‏مدت روند قیمت آلومینیوم ضعیف باشد. اما بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند که قیمت در میان‏مدت، طولانی‏مدت روند بهتری پیدا خواهد کرد. دلایل ضعف کنونی قیمت آلومینیوم روشن است. به گفته رییس بانک مرکزی آمریکا، زیان مالی ناشی از وام‏های مسکن ریسکی آمریکا حتی از بدبینانه‏ترین سناریوها هم بدتر بوده است. بنابراین تقاضا برای آلومینیوم از سوی بخش مسکن در آمریکا با کاهش مواجه است.همچنین کاهش رشد اقتصادی در آمریکا برای آلومینیوم بسیار منفی تلقی می‏گردد. از سوی دیگر با افزایش ظرفیت تولید در چین موجودی‏های لندن افزایش یافته است که این پدیده سبب کاهش قیمت آلومینیوم شده است. صندوق‏های سرمایه‏گذاری هم short position (شرط‏بندی بر کاهش قیمت) معادل 2 تا 3‌میلیون تن آلومینیوم دارند.
اما بسیاری از معامله‏گران در حال حاضر تقاضا برای آلومینیوم از سوی چین و کشورهای دیگر آسیایی را مناسب ارزیابی می‏کنند و انتظار دارند که قیمت در ۳ماه چهارم افزایش یابد. قیمت بالای انرژی و هزینه حمل بسیار بالا برای بوکسیت هزینه‏های تولید را در سطح بالا نگاه خواهد داشت. بنابراین ممکن است قیمت در چین در ۳ ماه چهارم افزایش یابد که این پدیده به افزایش قیمت جهانی آلومینیوم کمک خواهد کرد. امسال انتظار می‏رود که چین ۵/۱۲‌میلیون تن آلومینیوم تولید و ۱۱ تا ۵/۱۱‌میلیون تن مصرف کند. اما بیشتر این مازاد تولید تاکنون صادر شده است، بنابراین ممکن است بازار در ۳ ماه چهارم متعادل‏تر باشد. همچنین با کاهش صادرات چین تقاضا در خارج از چین افزایش یافته و premium برای تحویل در ماه دسامبر به بیش از ۷۰‌دلار رسیده است. بانک Maquarie هم در گزارش اخیر خود قیمت آلومینیوم را در میان‏مدت صعودی ارزیابی کرده است.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با ۶/۱‌درصد افزایش به ۲۹۰۶‌دلار رسید. موجودی‏های لندن نیز با ۹‌درصد کاهش به ۶۶۲۰۰ تن رسیدند. بازار چین فعلا متعادل است و معامله‏گران انتظار دارند که در ۳ ماه چهارم با افزایش تقاضا از سوی چین و دیگر کشورهای آسیایی قیمت روی افزایش یابد. با کاهش اخیر قیمت روی، واردات به چین مقرون به صرفه شده است و این باعث شده است تا premium تحویل در سنگاپور از ۳۰‌دلار به ۷۵‌دلار افزایش یابد. یک معیار مقرون به صرفه بودن واردات به چین arbitrage ratio می‏باشد که نسبت قراداد ۳ ماه شانگهای (به یوان) به قیمت قرارداد ۳ ماه لندن (به‌دلار) است. این نسبت در حدود ۶/۹ است، که این نسبت در این سطح واردات به چین را اقتصادی می‏سازد.
سرب
در هفته گذشته قیمت نقدی سرب با ۸/۷‌درصد افزایش به ۳۴۵۰‌دلار رسید و موجودی‏های سرب در بازار لندن نیز با ۴/۹‌درصد کاهش به ۲۱۲۰۰ تن تنزل یافتند که کمترین میزان موجودی پس از سال ۱۹۹۰ است. بازار در مورد کمبود سرب نگران است، مخصوصا که مقدار زیادی از موجودی لندن به یک گروه متعلق است. مصرف سرب مخصوصا در صنعت باطری‌سازی برای اتومبیل در چین با رشد مناسبی همراه بوده است، در حالی که بازار با کمبود کنسانتره مواجه است. به دلیل کمبود کنسانتره و قیمت بالای آن، تولید سرب در چین در ماه اوت ۶/۱۲‌درصد کاهش یافت و انتظار می‏رود که در بقیه سال میلادی جاری نیز تولید در سطح پایین باقی بماند. بنابراین با کاهش تولید چین و در نتیجه کاهش صادرات این کشور، انتظار می‏رود که قیمت جهانی سرب مستحکم باقی بماند. تولید سرب در چین برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و در ماه اوت به ۱۹۵۲۰۰ تن رسید که کمترین میزان در سال‌جاری است. اگر طی بقیه سال نیز تولید چین در سطح ماه اوت باقی بماند، تولید در سال ۲۰۰۷ معادل ۶/۲‌میلیون تن محاسبه می‏گردد، در حالی که تولید در سال ۲۰۰۶ معادل ۸/۲‌میلیون تن بود. افزایش قیمت جهانی کنسانتره، ریسک تولید را مخصوصا برای تولید‌کنندگان کوچک افزایش داده و آن‏ها را وادار به کاهش تولید کرده است. چین فقط ۳۰‌درصد کنسانتره مورد نیاز را خود تامین کرده و بیشتر نیاز خود را از طریق واردات تامین می‏کند. وضع مالیات ۱۰‌درصدی بر صادرات سرب از چین نیز به کاهش میزان صادرات کمک کرده است. در حال حاضر قیمت سرب در چین ۳۰۴۳‌دلار است که از قیمت لندن کمتر است. در حالی که افزایش مالیات بر مواد اولیه نیز قیمت تمام شده سرب را برای کارخانجات چینی افزایش داده است.


منبع: کارگزاری فلزات مفید