رشد 66درصدی واردات فولاد

آزاده حسینی

میزان واردات فولادخام در ۵ماه نخست ابتدای سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۶درصد افزایش داشته است.

عباس یعقوبی مدیر آمار و ارزیابی عملکرد و اتاق پایاپای بورس کالا با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: بازار محصولات فولادی در سال‌جاری از رونق برخوردار بوده و همین موضوع باعث شده تا حجم مبادلات بورس طی ۵ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۵درصدی برخوردار شود. همچنین ارزش مبادلات فولاد نیز از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۵۰ درصد رشد داشته و این رشد نه تنها در مبادلات بورس‌فلزات بلکه در میزان واردات محصولات فولادی نیز دیده می‌شود.

وی ادامه داد: طبق اطلاعات و آمار کارشناسی نشده گمرک میزان واردات محصولات فولادی از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۶۶درصدی برخوردار بوده معادل ۴میلیون و ۵۴۳هزار و ۷۰۹تن شده در حالی که در مدت مشابه سال قبل این رقم معادل ۲میلیون و ۷۳۹هزار و ۴۰۴تن بوده است.

وی گفت: از این میزان واردات ذکر شده ۸۷۶هزار و ۵۸۹تن مربوط به انواع میلگرد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۳۸۹درصدی برخوردار بوده، سال گذشته رقم واردات معادل ۱۷۹هزار و ۳۰۹تن بوده است.

یعقوبی اظهار داشت: مجموع تیرآهن وارداتی نیز معادل ۴۵۷هزار و ۴۴۴ تن بوده که ۴۲۳هزار و ۳۸۵تن مربوط به تیرآهن ساده I و ۳۴هزار و ۵۹تن مربوط به تیرآهن بال پهن H بوده است که هریک از تیرآهن‌ها به ترتیب از رشد ۶۰۸ و ۴۴۴درصدی برخوردار بودند.

وی با اشاره به واردات شمش فولادی به کشور گفت: میزان واردات شمش به کشور افزایش یافته، اما در این چندماه اخیر میزان ثبت سفارش پایین آمده که این موضوع در بلندمدت باعث کمبود محصول نهایی در کشور می‌شود.

وی ادامه داد: دلیل پایین آمدن میزان ثبت سفارش از سوی تجار نیز رشد قیمت مواد اولیه نسبت به محصول نهایی در داخل کشور است و این موضوع باعث شده تا تولید محصول نهایی و واردات محصول اولیه به کشور صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی افزود:‌ میزان واردات شمش در ۵ماه نخست سال‌جاری یک‌میلیون و ۶۳۱هزار و ۸۹۲تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هر تن ۱۱۱درصد رشد نشان را می‌دهد.

وی در مورد واردات آهن قراضه طی ۵ماه نخست سال‌جاری گفت: میزان واردات قراضه و ضایعات چدن و آهن یا فولاد طی ۵ ماه نخست امسال ۱۱۱هزار و ۱۲۰تن بوده، در حالی که این رقم در سال گذشته معادل ۷۴هزار و ۷۸۴تن بوده است که حاکی از رشد ۴۹درصدی قراضه در ۵ماه نخست امسال است.