بهنود دامغانی

به‌رغم اینکه رشد قیمت بیلت در چین طی هفته گذشته متوقف شد اما تصمیم اخیر دولت چین مبنی‌بر افزایش عوارض صادراتی بیلت از ۱۵ به ۲۵درصد هشدار جدی برای بازار فولاد جهان تلقی می‌شود. اگر این تصمیم از طرف دولت چین عملی شود، عملا صادرات بیلت از این کشور صفر خواهد شد.

چراکه برای تولیدکننده صادرات بیلت از توجیه اقتصادی کمتری برخوردار می‌شود. از سوی دیگر فشار آمریکایی‌ها به تولیدکنندگان چینی و شکایت آنها به سازمان تجارت جهانی مبنی‌بر نقص قوانین تجارت، فولادسازان چینی را بیشتر از سال‌های گذشته تحت فشار قرار داده و از انعطاف‌پذیری آنها تا حد زیادی کاسته است.

ماحصل اتفاقات فوق با فرض تصمیم دولت چین برای افزایش عوارض صادرات بیلت به طور طبیعی در ماه‌های آینده با کاهش عرضه شمش چینی در بازارهای جهانی روبه‌رو خواهیم شد و احتمال اینکه قیمت این کالا دوباره رشد کند دور از انتظار نیست.

تولیدکنندگان فولاد دولتی و خصوصی در کشور به عنوان یکی از واردکنندگان مهم و اصلی شمش فولاد تلقی می‌شوند. البته سهم واردات شمش فولاد از سوی فولادسازان خصوصی (به دلیل عدم‌تولید شمش فولاد) به مراتب بیشتر از تولیدکنندگان دولتی است.

این دسته از تولیدکنندگان طی روزهای اخیر شمش فولاد وارداتی را گران‌تر از ماه‌های قبل می‌خرند به طوری که قیمت این کالا از تنی ۵۴۰دلار به ۵۸۵دلار رسیده است. اگر تصمیماتی که دولت چین و جامعه جهانی برای این کشور گرفته است عملی شود. قطعا قیمت این کالا در ماه‌های آینده افزایش و از انعطاف‌پذیری فولادسازان چینی کاسته می‌شود و ایران به عنوان یکی از واردکنندگان شمش فولاد از این کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد و به یقین در قیمت میلگرد و تیرآهن که برای تولید آنها باید از شمش وارداتی استفاده کرد.تغییراتی را شاهد خواهیم بود.