شرکت اکتشافی و معدنکاری تیل (Teal)، که در فهرست بورس‌های تورنتو و ژوهانسبورگ قرار دارد، از دستیابی به هدف خود تا سال ۲۰۱۰، مبنی بر تولید ۸۰هزار تن مس در سال از معادن آفریقایی مطمئن است. Rick Menel، مدیر عامل تیل، به Mining Weekly میگوید: شرکت او در راه رسیدن به این سطح تولید سالانه از معادن خود در جمهوری دموکراتیک کنگو و زامبیا است.

تیل تنها عامل تولید مس، شرکت Minerals African Rainbow است و Menel علاوه بر مدیر عاملی تیل، معاونت این شرکت مذکور را نیز به عهده دارد.

Menel به Mining Weekly میگوید: «ما میزان بزرگی معدن جمهوری دموکراتیک کنگو را نمیدانیم، اما برنامهریزی ما برای این معدن برای تولید ۴۰هزار تن مس در سال است.»

در معدن Konkola North در زامبیا، شرکت تیل برنامهای برای تولید ۲۵۰۰۰ تن مس در سال دارد، که Menel مطمئن است طی نه ماه به دست میآید، گر چه این شرکت در پی یافتن یک شریک در زمانی که سفارش یک کارخانه را میدهد هم هست.

۱۵۰۰۰ تن باقیمانده را نیز شرکت تیل از معدن موامباشی(Mwambashi) در زامبیا برداشت خواهد کرد تا به رقم ۸۰هزار تن در سال دست یابد، در اینجا نیز این شرکت به دنبال یک شریک میگردد.