خریدهای جدید بائواستیل

علی غفوری- با نام بائواستیل در صنعت فولاد چین اکثرا آشنایی دارند اما این شرکت به دلایل مختلفی متفاوت از دیگر شرکت‌های فولادسازی است.

با وجود اینکه شرکت‌های فولادسازی چینی در سال‌های اخیر ظرفیت‌های خود را سریعا افزایش داده‌اند ولی شرکت بائواستیل بیشترین تمرکز خود را روی بهبود کیفیت محصولاتش دوخته است. این شرکت از نظر فنی پیشرفته‌ترین تجهیزات را داشته به طوری که سرمایه‌گذاری مشترک آن در داخل با آرسلورمیتال وئیپون استیل ژاپن در زمینه تولید ورق خودرو زبان زد اکثر دیگر شرکت‌ها است.

اما ارتقای کیفی محصولات تولیدی این شرکت به بهای عدم رشد سطح تولید آن تمام شده است.

دیگر شرکت‌های بزرگ فولادساز چینی مانند تانگشان استیل، آنشان استیل وجیانگسوشا گانگ میزان تولیداتشان یعنی فولادخام را در سال گذشته به بیش از ده درصد افزایش داده‌اند اما بائواستیل در واقع از میزان تولیدش کاسته است و تنها شرکت فولادسازی چینی است که در جمع گروه صد فولادساز بزرگ جهانی قرار گرفته است که تولیدش افزایش نداشته است.

این شرایط مجددا برای سال‌های آتی رخ نخواهد داد. مدیرعامل جدید شرکت‌های Xu Leyiong هفته پیش اعلام کرد که بائواستیل می‌خواهد تا سال ۲۰۱۲ میزان تولیدش را به ۸۰میلیون تن برساند و این طرحی است که این شرکت را به قول معروف یک سر و گردن بالاتر از سایر فولادسازهای جهانی قرار خواهد داد به جز در مقایسه با آرسلورمیتال.

چرا به نظر می‌رسد که بائواستیل استراتژی خود را تغییر می‌دهد؟‌ مدیرعامل قبلی بائواستیل تا اوایل امسال خانم Xie Qihua به مساله ارتقای کیفی محصولات شرکت توجه داشت، اما با تغییر مدیرعامل آن نباید استراتژی صد و هشتاد درجه تغییر پیدا کند.

بائواستیل یک شرکت دولتی است و برخلاف اکثر شرکت‌های کوچک‌تر چینی در استان‌های دور دست این کشور کار یا برنامه‌ای را دنبال می‌کند که پکن از او بخواهد. در‌حال‌حاضر دولت چین اولویت‌اش را کنترل کامل صنعت فولاد کشور قرار داده است تا بتواند مانع آلودگی محیط‌زیست شده و ظرفیت‌های مازاد نیز کاهش دهد.

خط‌مشی‌های X۴ نشان می‌دهد که بائواستیل همچنان ابزاری است برای دولت تا این برنامه را اجرا کند و علاوه بر این فرآیند ادغام آزمایشی که در چین ظهور کرده است در سال‌های اخیر روند و شدت بیشتری یافته است.

X۴ در سخنرانی خود مطرح کرد که طی سال‌های آینده بیشترین توسعه بائواستیل از طرف ادغام با سایر کارخانه‌ها و یا خرید دیگر ظرفیت‌های موجود صورت خواهد پذیرفت.

قبلا گفته شده بود که بائواستیل در ماه آوریل کنترل کارخانه فولادسازی با ظرفیت Bayi steel، ۶/۳میلیون تن در سال را به دست آورده و به نظر می‌رسد که به زودی کارخانه ۵/۷میلیون تن Bautou steel را نیز بخرد. هفته گذشته شایع شده بود که بائواستیل کارخانه فولادسازی شاگانگ (بزرگ‌ترین کارخانه بخش‌خصوصی) را نیز خواهد خرید.

رشد بائواستیل مقبول فولادسازان و مشتریان خارجی است. ایجاد یک شرکت فولادسازی بزرگ با ۸۰میلیون تن ظرفیت در چین به همراه ۲ یا ۳ تولید کننده ۵۰-۳۰میلیون تنی دیگر در سال به دولت مرکزی اختیار بیشتری برای کنترل میزان صادرات فولاد چین و مشکلات زیست‌محیطی را نسبت به امروز خواهد داد.

اندازه صرف صنعت فولاد چین در سال‌های اخیر هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی داشته است، اما در مورد بائواستیل چنین می‌توان گفت که به نظر می‌رسد این شرکت یا کارخانه هرچه بزرگ‌تر باشد به نفع تمامی ذی‌نفعان آن خواهد بود.