ایسنا- با تصویب شرایط کارگزاران بورس کالا از سوی شورای عالی بورس که در آن کارگزاران نباید در امر تجارت فولاد و سایر محصولات پذیرفته شده در بورس ذی‌نفع باشند، شرکت‌های کارگزاری باید بازاریابی بیشتری انجام داده و رضایت مشتریان را جلب کنند. دکتر محمد حسین چیذری، معاون توسعه و برنامه‌ریزی بورس کالای کشاورزی، در مورد تصویب شرایط کارگزاران بورس کالا از سوی شورای عالی بورس اظهار داشت: براساس این مصوبه تولیدکنندگان کالا دیگر نمی‌توانند شرکت‌های کارگزاری داشته و در آن شرکت‌ها ذی‌نفع باشند در نتیجه شرکت‌های کارگزاری باید در زمینه بازاریابی فعالیت‌های بیشتری انجام داده تا بتوانند مشتری مداری را حفظ کنند.

وی افزود: بنابراین ماهیت کارگزار شرکتی می‌شود که باید درصدد باشد تا سودآوری بیشتر داشته و رضایت‌مندی مشتریان خود را بیشتر جلب کنند و مانند گذشته نیست که کارگزاران مطمئن باشند که همیشه کالایی برای عرضه وجود دارد و ممکن است این اطمینان دیگر وجود نداشته باشد بنابراین باید خدمات گسترده‌ای را ارائه داده تا بتوانند تولیدکنندگان را به خود جلب کنند تا آن‌ها از بین کارگزاران برای عرضه کالای خود انتخاب کنند. چیذری با اشاره به مفید بودن این مصوبه به اثرات مثبت آن اشاره کرد و ادامه داد: این امر باعث شفافیت بازار شده و همچنین در کارایی شرکت‌های کارگزاری بسیار تاثیرگذار است و کارگزارانی که از کارایی بالاتری برخوردار باشند نشانگر این است که شرکت‌ها توانسته‌اند فعالیت‌های اقتصادی بهتری انجام داده و خدمات مناسبی به مشتریان خود عرضه کنند.

او خاطرنشان کرد: در گذشته ممکن بود که بعضی از شرکت‌های کارگزاری در تولید آن کالا ذی‌نفع باشند که البته این در بخش کشاورزی وجود نداشته ولی در بخش محصولات فلزی به چشم می‌خورد.

چیذری با اشاره به تشکیل شرکت بورس کالا عنوان کرد: در حال حاضر بحث‌های مربوط به قوانین و مقررات مربوط به کارگزاران، تالار و تسویه وجوه و ساختاری زمانی بورس کالا در حال تصمیم‌گیری است و در تاریخ اعلام شده در ۳۱ شهریور ماه بورس کالای کشاروزی و فلزات منحل می‌شود.

وی با بیان این که تاکنون در مورد محل تشکیل شرکت بورس کالا تصمیم نهایی گرفته نشده یادآوری کرد: بورس کالای کشاورزی فعالیت خود را در تالار بورس فلزات انجام داده و کارگزاران به صورت مستقل فعالیت می‌کنند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. چیذری گفت: با تشکیل شرکت بورس کالا باید برای شرکت‌های کارگزاری استراتژی پنج ساله تدوین شده تا مشخص شود که در بورس کالا که در حال حاضر محصولات کشاورزی و فلزات در آینده نیز سایر کالا مانند مواد پتروشیمی‌ معامله شود کارگزاران چگونه می‌توانند فعالیت کرده و یا کارگزاران مستقلی برای هر گروه از کالا‌ها ایجاد می‌شود یا این که شاخص‌های کلی عنوان شده تا هر یک از کارگزاران در طول زمان مشخص به این شاخص‌ها دست پیدا کرده و سپس کارگزار کالایی شده و بتوانند در کالای کشاورزی، فلزات و دیگر کالا‌هایی که در آینده وارد بورس کالا شوند معامله کنند و این مستلزم آن است که بورس کالا استراتژی کوتاه‌مدت یا بلندمدت برای شرکت‌های کارگزاری تدوین کند.