رشد قیمت محصولات فولادی در تالار فلزی

گروه بورس کالا - بیتا احمدی: روز گذشته تالار شیشه‌ای بورس فلزات شاهد افزایش قیمت محصولات فولادی بود. در واقع در واپسین روزهای باقیمانده از کار بورس فلزات قبل از ادغام این بازار شاهد افزایش قیمت آهن‌آلات است.

شاید دلیل این امر نگرانی به دلیل کاهش واردات محصولات فولادی به کشور و تقاضای زیاد برای این محصولات در تالار بورس فلزات باشد که منجر به افزایش قیمت‌ها شده است.

روند رو به رشد قیمت محصولات فولادی که از چندی پیش آغاز شده بود این روزها در اوج خود قرار دارد.

میانگین رشد قیمت تیرآهن دیروز ۹/۱ درصد بود

در گزارش قبلی از سیگنال‌های جدید افزایش رشد قیمت فولاد در بازار داخل صحبت کردیم به نظر می‌رسد پیش‌بینی کارشناسان از رشد قیمت محصولات فولادی درست از آب درآمده و در حال تحقق یافتن است، آنان صعود قیمت فولاد را پیش‌بینی کرده بودند. دیروز نرخ انواع تیرآهن و سبدهای این محصول در تالار نقره‌ای با نوسان قیمت مواجه بود، این در حالی است که دیروز قیمت انواع تیرآهن در بازار غیررسمی با افت روبه‌رو بود.

سبد تیرآهن ۳۰ تولیدی شرکت ذوب‌آهن اصفهان در روز ۲۸ شهریور ماه در رینگ مبادلاتی بورس فلزات ۷۲۰ تن با قیمت پیشنهادی کیلویی ۱۱هزار ریال عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول ۷هزار و ۲۳۰ تن بود که با رقابتی که میان کارگزاران در گرفت این محصول با قیمت ۱۱هزار و ۴۱۳ ریال نقدی به فروش رسید.

سبد تیر آهن شماره ۲ ذوب‌آهن اصفهان روز گذشته جنجالی‌ترین محصول این کارخانه بود. در ابتدا ۵۲۸۰ تن از این محصول با نرخ ۷هزار و ۱۳ ریال عرضه شد.

کل تقاضا برای این محصول از ۱۷۶۰ تن آغاز و به مرز ۲۱۱۲۰ تن با نرخ پیشنهادی ۶هزار و ۹۰۰ ریال رسید.

طی درخواستی که ناظر تالار از مدیر فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان مطرح کرد قرار شد تناژ عرضه افزایش یابد تا شائبه کم‌فروشی برطرف شود.

در رینگ بعدی ۱۰هزار و ۵۶۰تن از این محصول عرضه شد که با رقابتی که میان کارگزاران برای تصاحب این محصول در گرفت این محصول با نرخ ۷ هزار و ۳۸ ریال به فروش رسید.

سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ ذوب‌آهن اصفهان، ۱۰هزار و ۵۶۰ تن از این محصول را با نرخ ۷هزار و ۷۰ ریال برای تحویل در ماه آینده به بازار فلزات آورد.

کل تقاضا برای این محصول از ۳۰۳۶۰ تن آغاز و به مرز ۷۷۰۰۰ با نرخ ۷هزار ریال رسید.

ذوب‌آهن اصفهان در حین انجام معاملات اعلام کرد: کل عرضه این محصول ۳۹هزار و ۶۰۰ تن خواهد بود. بدین ترتیب ۱۱هزار تن از تقاضاها باید کسر می‌شد تا به حد نصاب برسد.خریداران این محصول با نرخ ۷هزار و ۱۶۱ ریال معامله کرد.

این گزارش می‌افزاید: تیرآهن ۱۴ ذوب‌آهن اصفهان ۴۴۰۰ تن با نرخ ۷هزار و ۲۰۰ ریال تحویل فوری عرضه شد. کل تقاضا برای این محصول ۳هزار و ۶۳۰ تن با نرخ ۷هزار و ۱۲۰ ریال بود.ذوب‌آهن اصفهان اعلام داشت: در صورت به قیمت رسیدن نیاز بازار را پاسخگو خواهد بود. بدین ترتیب ۳هزار و ۹۶۰ تن از این کالا با نرخ ۷هزار و ۲۰۰ ریال به فروش رسید.

شمش ۱۰۰۰پوندی ۹۹ انبار کارخانه المهدی ۱۰۰تن با نرخ ۲۵هزار و ۵۰۰ریال عرضه شد که تقاضایی برای آن وجود نداشت. شمش ۱۰۰۰پوندی ۹۹۰۷ انبار کارخانه المهدی ۲۰تن با نرخ کیلویی ۲۷هزار و ۵۰۰ریال نقدی به روی رینگ مبادلاتی آمد که تقاضایی برای آن پیدا نشد.

همچنین شمش خالص ۱۰۰۰پوندی ۷۵-۹۹ المهدی ۲۰تن با نرخ کیلویی ۲۸هزار ریال نقدی به فروش رسید.شمش ۱۰۰۰پوندی ۲/۹۹المهدی ۱۰۰تن کیلویی ۲۶هزار ریال نقدی عرضه شد که خریداری نداشت.

از انبار کارخانه ایرالکو محصول بیلت ۶۰۶۳-۷، ۳۰۰ تن با نرخ ۲۹هزار و ۸۱۵ریال تحویل فوری عرضه شد که یک هزار و ۱۰۰تن تقاضا برای آن وجود داشت.

ایرالکو اعلام کرد عرضه این محصول ۳۰۰تن است و بیشتر نخواهد شد. این محصول با نرخ ۲۹هزار و ۸۱۵ریال بدون رقابت به فروش رسید. بیلت ۶۰۶۳-۸ ایرالکو ۱۰۰تن با نرخ ۲۹هزار و ۸۱۵ریال نقدی عرضه شد که به فروش رسید.بیلت ۶۰۶۳-۶ ایرالکو ۴۰ تن با نرخ ۳۰هزار و ۷۵ریال نقدی عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

بیلت ۲۰۲۴-۸ ایرالکو ۳۰تن ۳۳هزار تن با نرخ ۳۳هزار ریال به فروش رسید.

آخرین عرضه روز گذشته بورس فلزات تیرآهن ۱۴گروه ملی ۱۰۰۰تن با نرخ کیلویی ۶هزار و ۷۰۰ریال بود که خریداری نداشت.

در روز چهارشنبه مورخ ۲۸ شهریور در بورس فلزات تهران، جمعا ۶۰هزار و ۳۱۰‌تن انواع فولاد و آلومینیوم به ارزش ۴۳۶‌میلیارد و ۲۷۹‌میلیون و ۷۱۰‌‌هزار ریال دادوستد شد.تالار این بورس در روز چهارشنبه شاهد جمعا ۶۲‌‌هزار و ۱۱۰‌تن عرضه و در مقابل ۱۱۹هزار و ۵۵۰‌تن تقاضا برای محصولات فوق‌الذکر بود.

این گزارش حاکی است، در روز چهارشنبه در گروه فولاد، در ۵‌رینگ معاملاتی جداگانه ۵۹هزار و ۵۴۰‌تن انواع محصولات فولاد به ارزش ۴۲۲‌میلیارد و ۲۰۳‌‌میلیون و ۴۱۰‌‌هزار ریال به صورت نقدی و سلف داد و ستد شد که از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۲/۹۹ و ۷۷/۹۶‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد. در روز مورد بررسی ۴۷۰‌تن از انواع محصولات آلومینیومی نیز در ۵‌رینگ معاملاتی جداگانه به ارزش ۱۴میلیارد و ۷۶‌میلیون و ۳۰۰‌‌هزار ریال به صورت نقدی دادو ستد شد که از نظر حجم و ارزش ۷۸/۰ و ۲۳/۳‌درصد از کل بازار را به خود اختصاص داد.

براساس این گزارش در روز چهارشنبه در گروه محصولات مس، روی و کنسانتره هیچ گونه عرضه‌ای صورت نگرفت.