نقدینگی از بازار آهن خارج می‌شود

گروه بورس کالا - بیتا احمدی: سرمایه‌گذاران عمده بازار آهن‌آلات یکی پس از دیگری از این بازار خارج می‌شوند و حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش نیستند.

تا پیش از این سرمایه‌گذاری در بخش آهن‌آلات برای تجار مرقوم به صرفه بود. در حال حاضر هیچ‌یک از سرمایه‌گذاران این بخش حاضر به آوردن نقدینگی خود به این بازار نیستند. علی‌اکبر کریمی، مدیرعامل تعاونی تهیه و تولید آهن‌آلات اصفهان با اشاره به ثبات قیمت میلگرد در بورس فلزات افزود: قبلا به‌دلیل امنیت قیمت‌ها و بازدهی که وجود داشت سرمایه‌گذاران این بخش از امکانات سیستم بانکی نیز استفاده می‌کردند و نقدینگی‌شان را در بخش آهن وارد می‌کردند، اما در حال حاضر به‌دلیل اینکه این بخش از بازدهی مناسب برخوردار نیست سرمایه‌گذاران یا درحد آرام و محدود سرمایه‌گذاری می‌کنند که خطری برای سرمایه‌شان به‌وجود نیاید و یا اینکه به‌طور کلی از سرمایه‌گذاری در این بخش منصرف شده و از این بازار خارج می‌شوند.

به گفته کریمی، باید به سرمایه‌گذاران اطمینان داد که سرمایه‌گذاری در این بخش مشکلات جدی برای سرمایه‌شان به وجود نخواهد آورد، اما با شرایط حاکم بر بازار این مساله بعید به نظر می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از مدت‌ها قبل خریداران عمده مانند تعاونی‌ها به دلیل شرایط بازار خرید نداشته‌اند و در نتیجه باری نداشتند که عرضه کنند.

وی افزود: در سال‌های گذشته ما همواره پیش‌خرید داشتیم و بارها را برای تحویل در سه یا چهار ماه آینده می‌خریدیم و به مشتریانمان می‌دادیم، اما همان‌طور که مستحضر هستید، اکثر فروش‌های بورس‌فلزات تحویل فوری است.

مدیرعامل تعاونی و تهیه و تولید اصفهان اظهار داشت: ذوب‌آهن اصفهان سال گذشته در همین موقع بار برای تحویل در چند ماه آینده عرضه می‌کرد و سرمایه‌گذاران عمده خریداری می‌کردند و با یک اختلاف قیمتی به فروش می‌رسانند، اما در‌حال‌حاضر اکثر عرضه‌های ذوب‌آهن در بورس تحویل فوری است که یکی از دلایل خروج سرمایه‌گذاران عمده از بازار همین امر است.

وی با اشاره به اینکه ۹۹درصد فروش در تالار فلزی مربوط به محصولات ذوب‌آهن اصفهان است، گفت: در حدود دو هفته است که بار تیرآهنش را با قیمت ثابت ۷۰۰۰ریال یا ۷۰۱۰ریال عرضه می‌کند، این در حالی است که کارخانه‌های میانه، نیشابور و اهواز نتوانستند بار خود را به فروش برسانند.

دلیل این امر نیز این است که قیمت تمام شده‌شان بسیار بالا است، اما ذوب‌آهن بخش عمده شمش مورد نیازش را خود تولید کرده و قیمت محصولاتش خیلی از قیمت‌های جهانی تبعیت نمی‌کند و بر اساس قیمت تعیین شده خودشان عرضه می‌شود.

کریمی افزود: شمش خریداری شده شرکت‌های فولاد اهواز، میانه و نیشابور در خود بورس فلزات با قیمت ۵۳۰۰ریال معامله شده‌است. آنها قادر به فروش با قیمت ۵۹۰۰ریال نیستند.

وی تصریح کرد: اگر قیمت میانگین بازار را با کرایه حمل مالیات و درصد کارگزاران بورس فلزات در نظر بگیرید و واقعا برای شرکت‌های تعاونی و سرمایه‌گذاران عمده مرقوم به صرفه نیست باری را با قیمت بالا بخرند. زیرا در موقع فروش آن با مشکل مواجه خواهند شد.

به گفته کریمی بسیاری از شرکت‌های تعاونی که در بخش آهن‌آلات سرمایه‌گذاری می‌کرده‌اند یا در حال تعطیل شدن هستند و یا خیلی آرام و با حجم محدود خرید و فروش کرده و یا سرمایه‌های خود را به بخش‌های دیگر اقتصادی هدایت کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر هیچ رغبتی برای سرمایه‌گذاری در بخش آهن‌آلات برای سرمایه‌گذاران عمده و تعاونی‌ها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به دلیل اینکه عرضه‌ها بیشتر با تحویل فوری انجام می‌شود و سلف نیست سرمایه‌گذاران عمده خرید نمی‌کنند.