رقابت نابرابر

آزاده حسینی

در مبادلات هفته گذشته شاهد حضور دو فولادساز خصوصی بودیم که متاسفانه به دلیل عدم توان رقابت با فولادسازان دولتی نتوانستند محصول خود را بفروشند. در هفته‌ای که گذشت فولاد آذربایجان ۷۰۰ تن میلگرد ۲۵ تا ۱۴-۳ A در دو سبد عرضه کرد ولی محصولات این شرکت بدون مشتری ماند.

همچنین در هفته گذشته فولاد خراسان نیز با ۱۰۰۰ تن میلگرد ۲۰ تا ۱۴-۳ A در دو سبد وارد رینگ مبادلاتی فلزات شد که با وجود داشتن مشتری اما به دلیل به توافق نرسیدن بر سر قیمت مبادله‌ای بر سر محصولاتشان صورت نگرفت.

هفته گذشته همچنین گروه ملی فولاد نیز همچون هفته قبل نتوانست برای محصولاتش مشتری جذب کند. تیرآهن ۱۴ و انواع میلگرد ۱۰و ۸-۲ A و ۲۰، ۱۸، ۱۶، ۱۴-۳ A بدون مشتری ماندند.

فولادسازان کوچک دلایل ناکامی در مبادلات تالار فلزی را عدم توان رقابت با فولادسازان دولتی مطرح می‌کنند و اظهار می‌دارند انعطاف‌پذیری لازم برای کشف قیمت را همانند شرکت‌های دولتی ندارند و تمایل مشتری نیز بیشتر به سمت ارزان خریدن است.

در مبادلات منتهی به چهاردهم شهریور ماه انواع تیرآهن ۱۲، ۲۷ و سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶، ۱۸ و تیرآهن کوتاه ۲۲ و تیرآهن کوتاه سبد ۱۸، ۱۶، ۱۴ از سوی ذوب‌آهن اصفهان عرضه شد که در این عرضه تنها سبد تیرآهن ۱۴، ۱۶، ۱۸ در هفته ماقبل نیز از سوی همین شرکت عرضه شده بود که در عرضه روز چهاردهم شهریور ماه با نرخ ۷هزار و ۱۳ ریال مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به آخرین عرضه آن که با قیمت ۷هزار و ۹ ریال بود از رشد ۴ ریالی در هر کیلو برخوردار شده بود.

البته حجم تقاضای این هفته برای انواع تیرآهن همچنان نسبت به عرضه بیشتر بود و با ادامه این روند پیش‌بینی می‌شود که قیمت انواع تیرآهن در هفته آتی در تالار فلزات افزایش یابد.

براساس این گزارش از سوی ذوب‌آهن اصفهان انواع میلگرد نیز در هفته گذشته عرضه شد که عمده این عرضه‌ها با افت قیمت مواجه بودند.

میلگرد ۸-۳ A در عرضه روز چهارشنبه خود که با حجم ۸۸۰ تن بر روی تابلو حاضر شد با دریافت دو هزار و ۸۶۰ تن تقاضا بر روی رقم ۶هزار و یکصد ریال بسته شد این در حالی است که در عرضه قبلی در تاریخ یکشنبه هفته گذشته ذوب‌آهن با عرضه این محصول به صورت سلف دو ماهه آن را با مبلغ ۶هزار و ۲۲۱ ریال فروخته بود که بدین‌ترتیب با وجود آنکه این محصول در مبادلات روز چهارشنبه از افت ۱۲۱ ریالی برخوردار شد اما خریداران آن متضرر نشدند و در انتظار رشد قیمت میلگرد تا پایان مهرماه می‌مانند.

این گزارش حاکی است سبد دیگری از محصولات میلگرد ذوب‌آهن عرضه شد که شامل ۳۲ تا ۱۰-۳ A بود که نرخ آن در مبادلات چهارشنبه چهاردهم شهریور ماه ۵هزار و ۹۰۰ تن شد. یادآور می‌شود حجم تقاضا برای انواع این میلگردها نسبت به حجم عرضه با افزایش همراه بوده و تاریخ تحویل این محصول نیز پایان مهرماه در نظر گرفته شده بود اما در آخرین عرضه این محصول در روز یکشنبه هفته ماقبل این سبد با نرخ ۵هزار و ۹۲۰ ریال به فروش رسیده بود.

لازم به ذکر است این سبد میلگرد نیز که از سوی ذوب‌آهن عرضه شد با وجود اختلاف قیمت نسبت به آخرین عرضه، ضرری برای خریداران ندارد و نویدبخش رشد قیمت‌ها در ابتدای فصل پاییز خواهد بود.

میلگرد ۲۲-۳ A و ۱۴-۳ A نیز هر یک به ترتیب با نرخ ۶هزار و ۱۷ ریال به صورت نقدی دادوستد شدند. اما خرید و فروش این محصول در مبادلات قبل با قیمت پایین‌تری صورت گرفت.

۱۴-۳ A ذوب‌آهن در یکشنبه هفته مورد بررسی با نرخ ۵هزار و ۹۸۰ ریال به صورت نقدی به فروش رسید که نشاندهنده رشد ۳۷ ریالی قیمت این محصول در مبادلات پایان هفته است.

همچنین میلگرد ۲۲-۳ A نیز در مبادلات پایان هفته از رشد ۶۷ ریالی برخوردار شد این محصول در هفته گذشته به‌صورت نقدی با نرخ ۵هزار و ۹۵۰ ریال به فروش رسیده شده بود.

در مبادلات هفته گذشته همچنین تنها شاهد عرضه دو محصول از سوی المهدی بودیم که به دلیل کیفیت پایین آن محصولات با مشتری به توافق نرسیدند.

در بین محصولات ایرالکو نیز در هفته گذشته شاهد کاهش قیمت بیلت ۶۰۶۳-۸ به میزان ۱۲۰ ریال بودیم. سایر محصولات این شرکت تغییر قیمتی نسبت به هفته ماقبل نداشت. البته شایعاتی درخصوص تاخیر در تحویل محصولات ایرالکو در هفته گذشته در بازار وجود داشت. در گروه مس نیز به دلیل رشد قیمت محصولات مس در بازارهای جهانی شاهد رشد قیمت مس بودیم.

انواع مس کاتد و مس مفتول و مفتول ۸ میلیمتری محصول به ترتیب شرکت ملی صنایع مس ایران و دنیای مس در مبادلات هفته گذشته نسبت به مبادلات هفته قبل از رشد به ترتیب یک هزار و ۸۶۲ ریالی و یک هزار و ۸۶۱ ریال برخوردار شدند.

این گزارش همچنین می‌افزاید: در مبادلات هفته گذشته در گروه ورق رینگ مبادلاتی شاهد تغییر قیمتی نسبت به مبادلات هفته ماقبل نبود و انواع ورق بدون تغییر قیمت نسبت به هفته ماقبل مورد مبادله قرار گرفتند.