بیتا احمدی

بورس کالای کشاورزی براساس استفساریه ماده ۹۵ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۷۹ و ماده ۱۱۲ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال ۱۳۸۰ کل کشور، مصوب ۷/۹/۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی و همچنین قانون تاسیس بورس اوراق بهادار مصوب سال ۱۳۴۵ در شهریور سال ۱۳۸۳ تاسیس شد. با وجود آن که از آغاز فعالیت این بورس نزدیک به ۳ سال می‌گذرد نه تنها نتوانسته در بازار سرمایه کشور جایی پیدا کند بلکه روز گذشته این بورس به دلیل عدم حمایت جدی وزارت جهاد کشاورزی پملپ شد.

تالار بورس کالای کشاورزی در حالی بسته شد که تا روز قبل مبادلات در ان انجام می‌گرفت. پیگیری‌های خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص دلایل بسته شدن درهای بورس کالای کشاورزی را در پی می‌خوانید:

صبح روز گذشته حکم تخلیه محل استیجاری تالار معاملات بورس محصولات کشاورزی از سوی قاضی پرونده در حالی به اجرا گذاشته شد که ادغام بورس کالای کشاورزی با بورس فلزات صورت گرفته است و ضرب‌العجل آن تا یک مهر ماه تعیین شده تا بورس کالای کشاورزی به بورس کالا بپیوندد.

اما اینکه چرا و به چه دلیل مالک این ملک حکم تخلیه را از دادگاه گرفته و حاضر نیست تنها پانزده روز صبر کند جای سوال دارد زیرا با شرایط پیش آمده کلیه فعالیت‌های جاری کارگزاران و امور اداری تالار معاملات بورس کالای کشاورزی مختل شده و موجب نگرانی مسوولان و کارگزاران را فراهم کرده است.

انور محمدی، مدیر روابط‌عمومی بورس کالای کشاورزی به خبرنگار دنیای اقتصاد در خصوص اتفاقات پیش آمده اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی مالک ساختمان تالار معاملات محصولات کشاورزی حکم تخلیه را از مراجع قضایی اخذ کرده و درحال پلمپ‌کردن ساختمان تالار است.

به گفته وی، براساس قرارداد موجود باید تا پایان شهریورماه از این ساختمان نقل مکان می‌کردیم این در حالی است که ما هنوز فرصت برای جابه‌جایی داریم اما اقدام دور از انتظار مالک باعث شده نه تنها فعالیت‌های جاری کارگزاران بورس به حالت تعلیق درآید بلکه کادر اداری نیز سردرگم شده است.

محمدی افزود: ساختمان تالار معاملات بورس کالای کشاورزی از طرف وزارت جهاد کشاورزی به بورس (سابق کشاورزی) برای انجام معاملات واگذار شده بود که با توجه به ادغام اخیر بورس فلزات و کشاورزی و تشکیل شرکت بورس کالایی ایران این شرایط به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مذاکراتی با سازمان تعاون روستایی در حال انجام است تا ببینیم می‌شود از پلمپ تالار جلوگیری کرد یا خیر.

جنگ قدرت مسبب تعطیلی تالار کشاورزی

یک کارگزار در محل بورسی کالای کشاورزی که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد گفت: دلیل تعطیلی بورس کالای کشاورزی اختلافات داخلی است. به‌طوری‌که بعضی از چهره‌های سابق هیات‌مدیره بورس کالای کشاورزی به دلیل اینکه در انتخابات نتوانستند رای لازم را کسب کنند، در عکس‌العملی تمام تلاش خود را به کار بستند تا بورس کالای کشاورزی تعطیل شود.

تعلل مدیران بورس کالا باعث پلمپ شد

در همین حال جلالیان رییس سابق هیات‌مدیره بورس کالای کشاورزی نیز در خصوص اتفاقات اخیر گفت: از سه ماه قبل متولی امور بازار کشاورزی بورس کالا بوده و مسوولین این بورس باید می‌رفتند با مالک ساختمان که سازمان تعاون روستایی است مذاکره می‌کردند و مهلت می‌گرفتند.

وی افزود: به دلیل کم ‌توجهی مدیران بورس کالا به بخش کشاورزی این تعلل صورت گرفته چرا نباید بعد از ادغام مسائل مربوط به بورس کشاورزی را پیگیری می‌کردند.