بنا به گفته یکی از مدیران ارشد شرکت اکتشاف و معدنکاری تیل (TEAL Exploration & Mining Inc)، این شرکت میتواند در طرح مس کانکولا نورث (Konkola North) در زامبیا سالانه ۲۵‌هزار تن مس تولید کند. این شرکت که پایگاه آن در کانادا و سهام اکثریت آن متعلق به شرکت African Rainbow Minerals از آفریقای جنوبی است، اعلام کرده است مطالعه فنی این طرح نشان میدهد که می‌توان از یک شافت موجود در معدن متروکه برای دسترسی به کانسار مس آن استفاده کرد.

جولیان گویلیم(Julian Gwillim)، قایم مقام شرکت تیل در روابط سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت، در بیانیه‌ای گفت، «در پایان مطالعه امکان سنجی طرح کانکولا نورث از لحاظ فنی، به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان از این معدن سالانه حدود ۲۵‌هزار تن مس برداشت کرد.» او در گفت‌وگوی جداگانه‌ای با رویتر گفت: ما در فرایند نهایی کردن گزینههای فرآوری هستیم و کلیه ارقام نهایی مربوط به تولید مس زمانی قابل بیان خواهد بود که تمام جنبه‌های مطالعه امکان سنجی را به پایان رسانده باشیم.»

او افزود که شرکت تیل اینک تامین تسهیلات اساسی نظیر برق‌رسانی برای سیستم بالابر و پایین بر ِ شافت، بهینه کردن سیستم تولید برق و طراحی مفصل قطعات فولادی در شافت را که نیاز به تعویض و جایگزینی دارند آغاز خواهد کرد. گویلیم گفت: مقاطعه کار استخراج نیز تعیین خواهد شد و همچنین کارهای زیر زمینی ادامه خواهد یافت و در مرحله بعد، پس از نصب سیستم بالابر- پایین‌بر ِ شافت ِ معدن، شروع به استخراج خواهیم کرد.

شرکت تیل همچنین قصد دارد تولید سالانه ۱۲‌هزار تن مس تمام شده در معدن مس موامباشی (Mwambashi) را آغاز کند، که آن هم در کشور ۱۱۵‌میلیون نفری ِ سرشار از منابع معدنی ِ آفریقای جنوبی قرار دارد.