رونق در بازار آهن

گروه بورس فلزات - بیتا احمدی: روز گذشته مبادلات انواع فلز در بورس کالا پررونق بود.

بنابراین گزارش، در دهم شهریورماه سال جاری تالار بورس کالا علاوه‌بر عرضه و دادوستد انواع فلز شرکت‌های داخلی شاهد عرضه شمش دولتی در این بازار بود. شرکت ZAPSIB روسیه بلوم ۱۵۰×۱۵۰ را در بورس کالای تهران عرضه کرد.

خرید نقدی مس کاتد از انبار کارخانه ملی مس با قیمت هر کیلو ۷۰هزار و ۳۸۸ریال بر روی رینگ مبادلاتی بورس کالا قرار گرفت که کل عرضه این محصول ۷۰۰تن بود.

این در حالی است که کل تقاضا برای مس کاتد یک هزار و ۸۶۰تن بود که در نهایت عرضه‌کننده این محصول یک هزار تن از این محصول را با قیمت ۷۰هزار و ۳۱۸ریال به فروش رساند.

گفتنی است: هفته گذشته مس کاتد با قیمت ۶۸هزار و ۴۵۷ریال عرضه شده بود که در این هفته افزایش قیمت داشت.

کارگزاری‌های مختلف بر روی این کالا به رقابت پرداختند که در نهایت کارگزاری مفید ۳۴۰تن از این کالا، باهنر ۳۰۰تن، ستاره جنوب ۲۰۰تن، آتی‌ساز ۲۲۰تن و بانک صنعت و معدن ۱۲۰تن از این کالا را برای مشتریانشان خریداری کردند.

مس مفتول از انبار کارخانه ملی مس یک هزار و ۱۰۰تن عرضه شد که پایین‌ترین نرخ عرضه‌کننده ۷۲هزار و ۱۹۸ریال بود.

کل تقاضا برای این محصول ۲هزار و ۸۲۰تن از این کالا بود که در نهایت با قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده آن یعنی ۷۲هزار و ۱۹۸ریال معامله انجام گرفت.

این گزارش می‌افزاید: شمش آلیاژ از انبار کارخانه ایرالکو با نرخ ۲۹هزار و ۷۲۲ریال برای ۱۲۵تن از این محصول بر روی رینگ قرار گرفت که با همین قیمت دادوستد انجام شد.

شمش آلیاژ AS۹۰۳ انبار کارخانه ایرالکو نیز با قیمت هر کیلو ۲۹هزار و ۴۴۶ریال بر روی رینگ قرار گرفت کل عرضه آن ۲۶۰ تن بود که مبادله این محصول با قیمت ۲۹هزار و ۴۴۶ریال انجام گرفت. شمش آلیاژ LM۴ نیز با نرخ هر کیلو ۲۹هزار و ۱۷۱ریال برای هر ۲۰ تن از این کالا بر روی رینگ قرار گرفت که در نهایت با همین قیمت معامله شد.

شمش آلیاژ LM۲۴ و AH۳ نیز به ترتیب با نرخ‌های ۲۹هزار و ۱۷۱ریال و ۲۹هزار و ۳۰۰ریال برای هر کیلو از سوی عرضه‌کننده پیشنهاد و متقاضیان نیز موافقت کردند.

این گزارش حاکی است، در ابتدای معاملات بر روی محصولات شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ۳۰۰۰تن از محصول تیرآهن ۱۲ با نرخ ۷هزار و ۵۰ریال عرضه شد که بالاتری نرخ تقاضا برای این محصول ۶هزار و ۸۰۰ریال برای ۲۰۰۰تن از این کالا بود که در نهایت با قیمت هر کیلو ۷هزار و ۵۰ریال مبادله شد سبد میلگرد ۲۸ تا A۳ -۱۰ انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نیز ۱۸۵۰تن از این سبد را با نرخ ۶هزار ریال به صورت سلف عرضه کرد تا با رقابتی که میان کارگزاران بر روی این محصول انجام گرفت، این سبد با نرخ ۵هزار و ۹۷۰ریال دادوستد شد. همچنین سبد میلگرد

A۲-A۳-۱۴ ذوب‌آهن اصفهان بر روی رینگ مبادلاتی تالار بورس کالای تهران کل عرضه آن ۱۷۶۰تن با نرخ هر کیلو ۶هزار ریال بود که توافق بر روی نرخ ۵هزار و ۹۸۰ریال برای تمام حجم عرضه از این محصول صورت گرفت.

سبد میلگرد ۳۲ تا A۳ -۱۰ انبار ذوب‌آهن اصفهان در معاملات روز گذشته بورس کالای تهران ۴۴۰تن از این محصول با نرخ هر کیلو ۵هزار و ۹۲۰تن عرضه شد که متقاضی این محصول برای ۲۶۱۰تن از این محصول قیمت ۵هزار و ۷۰۰ریال را پیشنهاد کرد

که مورد توافق و معامله قرار نگرفت. محصول تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ انبار ذوب‌آهن اصفهان ۵۲۸۰تن از این محصول را با نرخ ۷هزار و ۱۳ریال عرضه کرد که متقاضی نرخ ۶هزار و ۹۰۰ریال را پیشنهاد داد اما با رقابت‌های انجام گرفته برای این کالا درنهایت توافق بر روی قیمت ۷هزار و ۱۳ریال انجام شد.

در میانه مبادلات بورس کالای تهران صف‌های خرید شرکت‌های فلزی در بورس اوراق‌بهادار تهران بدین ترتیب اعلام شد: شرکت ملی مس ایران ۷۴۰۱ریال و ۴۰میلیون صف خرید، فولاد مبارکه ۳۰۲۷ریال ۴۰میلیون صف خرید، فولاد خوزستان ۳۹۱۷ریال ۲۰میلیون صف خرید داشت.

در ادامه مبادلات بورس کالای تهران شاهد معامله محصول میلگرد A۳-۲۰ انبار کارخانه ذوب‌آهن اصفهان بر روی رینگ قرار گرفت که کل عرضه آن ۲۵۰۰تن به صورت سلف بود که پایین‌ترین نرخی که عرضه‌کننده این کالا برای هر کیلو پیشنهاد کرد ۵هزار و ۹۵۰ریال بود.

تقاضا برای این محصول ذوب‌آهن اصفهان ۶۰۰۰تن بود که با رقابتی که بر روی این محصول انجام گرفت در نهایت با نرخ ۵هزار و ۹۳۰ریال معامله انجام شد.

تیرآهن کوتاه ۲۲ انبار ذوب‌آهن اصفهان در این روز با نرخ ۷هزار و ۳۰۰ریال برای یک‌هزار تن حدود مبادله قرار گرفت که تقاضا برای این محصول ۳هزار تن با نرخ ۶هزار و ۸۰۰ریال بود که در نهایت معامله بر روی نرخ ۷هزار و ۴۶۵ریال مبادله صورت گرفت.

تیرآهن کوتاه ۱۸، ۱۶، ۱۴ انبار ذوب‌آهن اصفهان، ۱۰هزار و ۵۶۰تن از این محصول را با نرخ هر کیلو ۵هزار و ۷۰۰ریال بر روی رینگ قرار داد که در نهایت با همین قیمت معامله صورت گرفت.

آخرین عرضه انبار ذوب‌آهن اصفهان میلگرد برای ۸-A۳ بود که ۲۷۰تن از این محصول با نرخ ۶هزار و ۱۰۰ریال پیشنهاد شد که با وجود تقاضا ۲۹۷۰تنی در نهایت با رقابت‌های انجام شده بر روی این محصول با قیمت هر کیلو ۶هزار و ۲۲۱ ریال دادوستد انجام شد.

فولاد خراسان و فولاد آذربایجان نیز روز گذشته محصولات خود را عرضه کردند که محصول انبار فولاد خراسان یک‌هزار تن از محصولات خود را با نرخ ۶هزار و ۱۲۰ریال عرضه کرد که به دلیل قیمت پایین متقاضی یعنی ۵هزار و ۸۵۰ریال مبادله صورت نگرفت.

اما فولاد آذربایجان توانست یک‌هزار تن از محصول سبد میلگرد ۲۵ تا ۱۴-A۳ خود را که عرضه کرده بود به فروش برساند.

همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، روز گذشته در رینگ مبادلاتی بورس کالای تهران شمش روسی که تحویل آن در بندر انزلی صورت خواهد گرفت، عرضه شد.

ZAPSIB روسیه ۳هزار تن از بلوم ۱۵۰&۱۵۰ را با قیمت هر کیلو ۵هزار و ۲۰۰ریال عرضه کرد که همین مقدار از این محصول با قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده مورد معامله قرار گرفت.