در اواسط هفته گذشته، ترس از کمبود نقدینگی و مسائل مربوط به اثرات وام‏های مسکن ریسکی، بازارهای مالی را با نوسانات منفی روبرو کرده بود.

اما در اواخر هفته اعتماد به روند بازار تا حدی افزایش یافت و احساسات سرمایه‏گذاران به بازار و رشد اقتصاد مساعدتر شد. مجموعه عواملی که روند مثبت بازار را در اواخر هفته ایجاد کرد عبارتند از:
1. آمار نسبتا مثبت مربوط به رشد مصرف در سطح خرده‌فروشی، افزایش دستمزدها و سفارشات به کارخانه‌ها در ایالات متحده که همگی بیشتر از حد انتظار اقتصاددانان بودند.
۲. اظهارات رییس بانک مرکزی در مورد تدابیری که بانک مرکزی ممکن است برای مقابله با مشکلات رکود مسکن و کمبود نقدینگی اتخاذ نماید و همچنین اظهارات رئیس جمهور آمریکا در مورد کمک به کسانی که قادر به بازپرداخت وام‏های مسکن نیستند امیدواری به اقتصاد آمریکا را افزایش داد.
3. روند مثبت بورس در اواخر هفته نیز به بازارهای مالی دیگر مثل بازار فلزات سرایت کرد.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با 7/3درصد افزایش به7580 دلار رسید. موجودی‏های لندن نیز با 11درصد افزایش به 139400 تن رسیدند. روند افزایشی موجودی‏های لندن در اواسط هفته، رشد قیمت مس را تا حدی کنترل کرد. موجودی‏های مس لندن برای 12 دوره متوالی روند صعودی داشته‏اند. اما با روند کلی مثبت بازارهای مالی، قیمت مس در اواخر هفته قدرتمند ظاهر گردید.
موجودی‏های مس در شانگهای که اخیرا روند نزولی داشته است با ۸درصد کاهش به ۶۶۷۹۳ تن رسید. همچنین یک شرکت ۹۰درصد از موجودی‏های قابل خرید در بورس لندن (به غیر از موجودی‏هایی که در حال خارج شدن هستند) را
تحت کنترل دارد.
مشکلات کارگری در معادن مس همچنان ادامه دارد. تعدادی از کارگران معادن مس Grupo Mexico در اعتصاب به سر می‏برند. کارگران برخی از معادن پرو هم ممکن است دست به اعتصاب بزنند.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۸/۱درصد افزایش به ۲۵۰۰ دلار رسید. موجودی‏های آلومینیوم لندن هم در حدود ۸۳۰هزار تن تقریبا ثابت بود. اما موجودی‏های آلومینیوم در شانگهای با ۱۸درصد افزایش به ۶۲۰۱۱ تن رسید.
شرکت آلومینیوم‌سازی روسیه Rusal انتظار دارد که قیمت آلومینیوم در چند سال آینده روند مثبت و نسبتا مستحکمی را طی کند. بنابراین Rusal در نظر دارد تا تولید آلومینیوم را طی 5 سال آینده از 4میلیون تن به 6/6میلیون تن و تولید آلومینا را از 11میلیون تن به 18میلیون تن افزایش دهد.
مدیرعامل شرکت می‏گوید که رشد مصرف آلومینیوم در برزیل، روسیه، هند و چین و همچنین افزایش قیمت انرژی، قیمت آلومینیوم را مستحکم نگاه خواهد داشت.
همچنین به دلیل افزایش قیمت مس و روی، مصارف آلومینیوم به عنوان فلز جایگزین افزایش خواهد یافت. Rusal همچنین پیش‏بینی می‏کند که در سال 2009 تا 2010، چین به وارد کننده آلومینیوم تبدیل شود که در صورت تحقق حائز اهمیت است. شرکت در نظر دارد تا فروش به آسیا را از 23درصد تولیدات به 30درصد افزایش دهد. مصارف آلومینیوم در صنایع کابل‏سازی، اتومبیل‌سازی و بسته‏بندی در چین از رشد قابل توجهی برخوردار است.
روی
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با 1درصد کاهش به 3070 دلار رسید. موجودی‏های LME روی نیز با 7/2درصد افزایش به 65000 تن رسیدند. اما موجودی‏های لندن در سال میلادی جاری 29درصد کاهش داشته است.
در ماه ژولای هم چین واردکننده روی بود که تا حدی مثبت تلقی می‏شود. اما روند تکنیکی روی چندان قدرتمند به نظر نمی‏رسد و در شرایط نزولی قیمت روی با روند قیمت مجموعه فلزات همراهی می‏کند ولی در شرایط صعودی رشد خوبی را
تجربه نمی‏کند.
انتظار افزایش تولید در اواخر سال و در سال آینده ممکن است در روند قیمت اثرگذار بوده باشد. همانطور که در گزارش قبل گفتیم، WMBS بازار روی در ۶ ماه اول سال را با ۸۵هزار تن مازاد مواجه دیده است.
سرب
در سال جاری موجودی‏های سرب در لندن با ۳۸درصد کاهش به ۲۵۳۷۵ تن رسیده است که کمترین میزان موجودی پس از سال ۱۹۹۰ است.
همچنین معدن Magellan در استرالیا (متعلق به شرکت کانادایی Ivernia) که 3 درصد تولید سرب جهان را در اختیار دارد، به دلیل مشکلات زیست محیطی، صادرات خود را در 5 ماه گذشته قطع کرده است. تحلیل‏گران بانک Barclay افزایش قیمت سرب را بعید نمی‏دانند.
نیکل
در هفته گذشته قیمت نیکل با 7/13درصد افزایش به 30250 دلار رسید. 2 هفته پیش قیمت نیکل به 24800 دلار تنزل یافته بود که باعث شد که تولیدکنندگان فولاد ضد زنگ اقدام به خرید کنند. همچنین چین تولید محصولات کم کیفیت که جایگزین نیکل در برخی از گریدهای فولاد ضد زنگ است را محدود کرده است که ممکن است به افزایش قیمت نیکل کمک کرده باشد. تقاضا از سوی صنعت فولاد در 3 ماهه چهارم نیز ممکن است افزایش یابد. اما به نظر می‏رسد که در قیمت‏های بیشتر از 30000 دلار فروشندگان اقدام به فروش می‌کنند.


منبع: کارگزاری فلزات مفید