جابه‌جایی در کارگزاری‌ها

آزاده حسینی

حسن ملاحسین آقا رییس هیات‌مدیره شرکت سهامی بورس کالای ایران گفت: مطمئنا در انتخاب کارگزاران جدید فعالیت کارگزاری‌های قبل بازنگری می‌شود و در صورتی که کارگزاری آنها غیرفعال باشد جای خود را به کارگزاران جدید می‌دهند. وی ادامه داد: در صورت اعلام رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار برای فراخوان مجدد شرکت‌های متقاضی کارگزاری این فراخوان مجددا تکرار خواهد شد، اما متقاضیان کارگزاری که قبلا در فراخوان شرکت کرده بودند نباید نگران باشند.

وی اظهار داشت: به دلیل اینکه تعداد علاقه‌مندان برای دریافت دفاتر کارگزاری در بورس کالا بسیار بالاست نظر رییس سازمان بورس و اوراق‌بهادار بر این بوده که مجددا فراخوان برگزار شود.

وی در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد مبنی‌بر اینکه ابهاماتی درخصوص ورود شرکت‌های بورسی به بورس کالا وجود دارد، گفت: اصلا اینطور نیست و سعی بر این است که فعالیت شرکت‌های متقاضی دریافت کارگزاری از فعالان بازار فولاد باشند. چرا که نظر هیات‌وزیران نیز بر این بوده که ده کارگزار در بخش فولاد فعال شوند.

رییس هیات‌مدیره شرکت بورس کالا گفت: اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالا فعلا درگیر آیین‌نامه‌های داخلی بورس کالا هستند و در مورد ورود کارگزاران جدید مساله‌ای مطرح نشده است.

وی ادامه داد: ورود کارگزاران جدید مستلزم وقت و دقت زیاد است و احتیاج به تحقیق و تفحص کافی دارد و تا زمانی که فعالیت بورس کالا طبق روال عادی بیفتد و وظایف بورس کالای کشاورزی و فلزات کاملا به بورس کالا منتقل شود، این امر میسر نیست.

وی در خصوص تعداد علاقه‌مندان به دریافت مجوز کارگزاری گفت: به دلیل محدودیت تعداد دفاتر کارگزاری دریافت مجوز فعالیت دفاتر کارگزاری محبوبیت پیدا کرده و نظر اعضای هیات‌مدیره بر این است با ورود کالاهای بیشتر به رینگ مبادلاتی بورس کالا حجم سود این بورس را بالا برده و از این طریق ورود کارگزاری‌های جدید فراهم شود.

وی ادامه داد: در ابتدا نظر اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالا بر این است که کالاها جدیدی مانند: سیمان، محصولات پتروشیمی وارد بورس کالا شود و با بالارفتن حجم مبادلات بورس کالا کارگزاران جدید وارد رینگ مبادلاتی شوند.

ملاحسین آقا افزود: با ورود کالاهای جدید به بورس‌ها حجم مبادلات افزایش یافته میزان سود قابل تخصیص بین کارگزاری‌ها افزایش می‌یابد و با توجه به اینکه برخی از کارگزاری‌ها در بورس کالا غیرفعال هستند، کارگزاران جدید وارد عرصه بورس کالا می‌شوند.