متناسب با تقاضا آهن می‌فروشیم

گروه بورس فلزات - زهرا مسافر: در سال مالی ۸۶، حداقل ۲۰۰میلیارد تومان سود خالص برای شرکت ذوب‌آهن اصفهان پیش‌بینی می‌شود. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان مطلب فوق گفت: در سال مالی ۸۵ بالغ بر ۱۵۳میلیارد تومان سود خالص برای شرکت ذوب‌آهن اصفهان حاصل شده است.

بهرام سبحانی افزود: در سال ۸۵ ذوب‌آهن اصفهان با اجرای اصلاح ساختار مالی موفق به فعال شدن طرح توازن، تجدید ارزیابی بخشی از دارایی‌های ثابت و افزایش سرمایه‌گذاری از آن محل تسویه بدهی‌های بانکی معوق، استمهال بدهی‌های بانکی‌ و تبدیل به نرخ کمتر، تسویه قسمتی از وام‌های ارزی و تسویه بدهی‌های مالیاتی و عوارض سنواتی برای این شرکت شد.

وی تصریح کرد: با اقدامات صورت گرفته در شرکت ذوب‌آهن اصفهان طی سال گذشته علاوه بر دستیابی به اهداف تولیدی، بیش از ۹۰۰میلیارد ریال در زمینه‌های مختلف صرفه‌جویی شده است.

به گفته مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان همچنین این شرکت با انجام اقدامات صورت گرفته در سال ۸۵ موفق شد که زیان انباشته ذوب‌آهن را به ۳۹۰۰میلیارد ریال سود انباشته تبدیل کند.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت در بخش هزینه‌های خود توانست هزینه‌های جانبی را کنترل کند.

سبحانی اظهار داشت: شرکت ذوب‌آهن اصفهان همچنین با بهینه کردن خریدها توانست خواب سرمایه شرکت را به حداقل برساند.

به گفته وی، البته در این میان قیمت‌های محصولات این شرکت تغییر یافت به طوری که ذوب‌آهن اصفهان در سال یاد شده افزایش قیمت‌ها را نیز در دستورکار خود داشت.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: این شرکت به‌رغم افزایش قیمت مواد اولیه با اقدامات مثبت کارکنان ذوب‌آهن توانست به سودآوری قابل توجهی دست یابد.

وی تاکید کرد: کسب سود ۱۵۳میلیارد تومانی ذوب‌آهن اصفهان طی سال گذشته و در آستانه ورود این شرکت به بورس در حالی حاصل شد که علاوه بر موفقیت‌های چشمگیر در تولید و کسب افتخارات جدید، بزرگ‌ترین طرح صنعتی فولاد کشور را با هزینه‌ای بالغ بر ۲هزار و ۸۰۳میلیارد ریال و ۳۴۴میلیون دلار در دست دارد به طوری که همزمان با راه‌اندازی طرح توازن یک میلیون و ۴۰۰هزار تن به ظرفیت ذوب‌آهن اصفهان اضافه می‌شود.

سبحانی در خصوص پیش‌بینی سود شرکت ذوب‌آهن در سال ۸۶، افزود: سود حاصل برای این شرکت بیش از سال ۸۵ و حداقل ۲۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی همچنین در‌خصوص عرضه کم محصولات از سوی ذوب‌آهن به بورس فلزات، تصریح کرد: به علت واردات بی‌رویه آهن به کشور تقاضا برای آهن کم است و بر این اساس باید عرضه و تقاضا را متعادل نگه داریم.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به اینکه متقاضیان نیاز خود را از قبل به بورس اعلام می‌کنند، خاطرنشان کرد: ذوب‌آهن نیز براساس کشش بازار نسبت به عرضه محصولات شرکت اقدام می‌کند.

به گفته وی، چنانچه بخواهیم بیش از نیاز بازار عرضه کنیم، این امر نظم بازار را برهم خواهد زد.

سبحانی گفت: تولید ذوب‌آهن اصفهان ماهانه ۲۲۰هزار تن است که تمام آن نیز به فروش می‌رسد زیرا که شرکت برای ادامه فعالیت خود نیاز به نقدینگی دارد و به هیچ‌وجه تولیدات خود را انبار نمی‌کند.