گروه بورس کالا - بازگشت دوباره قیمت ارز به مرز ۲ هزار و ۶۰۰ تومان در شرایطی که روز ماقبل به زیر این عدد هم رسیده بود، باعث شد دادوستدهای بازار سکه با تحرکات دنباله داری پی گرفته شود. در مرکز مبادلات ارزی، بانک مرکزی نرخ ارز غیر مرجع را برای معاملات ۵ مهرماه با افزایش ۲۳ تومانی نسبت به روز ماقبل ۲ هزار و ۳۸۶ تومان اعلام کرد. تحلیلگران با اشاره به این موضوع که صف‌های سنگینی برای تامین نیاز متقاضیان در اتاق ارز تشکیل شده بر این باورند تا زمانی که پارامترهای شکل گرفته در روزهای گذشته نیز تاثیر قابل‌توجهی روی روند مبادلات گذاشته بود، در بازار وجود داشته باشد و بانک مرکزی نیز روی افزایش قیمت دلار به بالای ۲ هزار تومان تاکید کند، نگاه صعودی به بازار تثبیت می‌شود.

در بازارهای جهانی نیز قیمت طلا همچنان در همان محدوده یک هزار و ۷۶۰ دلار به ازای هر اونس در تغییر بود. به گزارش رویترز، اقدامات بانک مرکزی اروپا و ایالات‌متحده در خصوص اتخاذ سیاست انبساطی پولی بیشتر برای رشد اقتصاد باعث شد قیمت طلا در هفته گذشته به رکورد شش و نیم ماهه خود در محدوده ۱۷۹۰ دلار به ازای هر اونس مبادله شود؛ اما این سطح به حد پیش‌بینی سرمایه‌گذاران که ۱۸۰۰ دلار به ازای هر اونس بود، نرسیده است.

همچنین موسسه بارکلیز اعلام کرد اگر اجرای طرح جدید محرکه اقتصادی QE۳ توسط بانک مرکزی آمریکا موفقیت‌آمیز باشد افزایش بهای طلا در زمان باقیمانده از سال جاری میلادی بسیار ناچیز خواهد بود.

این نکته را نباید فراموش کرد که تازه‌‌ترین اطلاعات منتشر شده مبنی بر افزایش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی جهان در افزایش میزان تقاضای خرید طلا تاثیرگذار بوده است.

اگر چه به تاثیر از افت و خیز قیمت طلا در بازارهای جهانی و اتفاقات افتاده در بازار داخلی ارز، روند معاملات سکه آتی با نوسان همراه بوده؛ اما در مجموع قیمت سکه سررسید مهرماه با کاهش ۴۲/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۸۷/۴ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۳۵ تا یک میلیون و ۹۰ هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با کاهش ۱۴/۰ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۹۸/۴ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۶۲ تا یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان، سررسید آذرماه با کاهش ۲۴/۱ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۹۳/۴ درصدی در محدوده یک میلیون و ۸۱ تا یک میلیون و ۱۴۸ هزار تومان، سررسید دی‌ماه نیز با کاهش ۱۹/۱ درصدی در مبادلات صبح و افزایش ۹۰/۴ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۱۲۰ تا یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان قرار گرفت.