سنگ‌ آهن کالایی است که پس از مدت‌ها رایزنی مسوولان بورس کالا با تولیدکنندگان این محصول،‌ شهریور سال گذشته در فهرست محصولات بورس قرار گرفت و تا پایان سال ۹۰ شش بار روی تابلوی معاملات بورس رفت.

به گزارش سنا، از ابتدای امسال نیز زمزمه‌های ادامه روند صادرات این محصول از طریق بورس شنیده شد که در آخرین روز اردیبهشت امسال ۱۵۰ هزار تن سنگ‌آهن ایرانی روی تابلوی معاملات بورس رفت. در جریان آن معامله ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهن معدن میشدوان و ۵۰ هزار تن محصول معدن جلال آباد در رینگ صادراتی عرضه شد که بازهم خریداران خارجی زیادی به بورس آمدند و کل این دو محموله معامله شد.

بر اساس این گزارش، سوم مرداد ماه نیز ۱۰۰ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده معدن میشدوان روی تابلوی تالار کیش رفت که طبق معمول تقاضا برای خرید این محصول بیش از حجم عرضه بود و در نهایت کل محموله ۱۰۰ هزار تنی با رشد قیمت ۴/۵ دلاری در هر تن مورد معامله قرارگرفت. اما سومین عرضه سنگ آهن امسال به دلیل نوسان بیش از حد قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی به خصوص در چین انجام نشده و به محض ثبات نسبی در قیمت‌های جهانی، سنگ آهن روی تابلوی تالار کیش می‌رود.

مدیرعامل شرکت کارگزاری کالای خاورمیانه به‌عنوان عرضه‌کننده سنگ‌آهن در بورس به خبرنگار سنا گفت: نوسان قیمت جهانی سنگ آهن در هفته‌های اخیر آنقدر بالا بوده که عرضه‌کنندگان سنگ آهن صادراتی در بورس کالا دست نگه داشته اند تا پس از ثبات قیمت‌ها محصول خود را برای صادرات به بازارهای جهانی روی تابلوی معاملات ببرند.

محمد حسن کمال‌آبادی تاکید کرد: قیمت سنگ آهن در ماه‌های اخیر از حدود ۱۴۰ دلار به کمتر از ۱۰۰ دلار رسیده و همین موضوع مانع از عرضه سنگ آهن در بورس شده است.

وی در خصوص معاملات قبلی سنگ آهن در بورس اظهار کرد: پس از هر نوبت صادرات، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی به‌عنوان عرضه‌کننده سنگ‌آهن از معاملات بورس رضایت کامل داشت؛ چون هم قیمت پایه این کالای معدنی افزایش یافت و هم صادرات به راحتی و بدون دردسرهای قبلی انجام شد.