گروه بورس کالا - سحر نمایشی: نوسانات ارز بازار فلزات را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که بازار مس همزمان با این نوسان‌ها هم در بورس و هم در بازار آزاد با رشد قیمت مواجه شد. به گفته فعالان بازار با توجه به روند صعودی مس فروشندگان همچنان از فروش اجناس خود خودداری کرده و از آنجا که نرخ ارز نیز نوسان دارد این احتمال وجود دارد که در هفته‌های آتی قیمت مس باز هم با افزایش رو به رو شود، مگر آن که اوضاع بازار ارز سامان گیرد یا فروشندگان طمع سود بیشتر نداشته باشند. در غیر این صورت نه تنها در بازار مس؛ بلکه در تمامی بازارها با مشکل افزایش قیمت مواجه خواهیم شد. به گفته این فعال بازار هم‌اکنون مس در بازار آزاد با قیمت ۲۲ هزار و ۳۸۰ تومان در هر تن معامله می‌شود که با قیمت حدودا ۲۰۰۰۰ تومانی بورس اختلاف معناداری دارد.

کارشناسان بازار در پاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد که چرا قیمت بازار با بورس متفاوت است، می‌گویند: قیمت میانگین روز گذشته LME که هشت هزار و ۴۰۰ دلار است را به اضافه ۳۰۰ دلار پریمیوم کرده که در مجموع هشت هزارو ۷۰۰ دلار می‌شود، عدد به دست آمده را در ۲۴۵۰ تومان (میانگین دلار) ضرب کرده و به آن ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود که قیمت مس در بازار آزاد محاسبه می‌شود. از سوی دیگر، اگرچه نوسان قیمت بورس لندن به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بازار مس مطرح بوده، اما در حال حاضر، تاثیر نوسان قیمت ارز در بازار هم به لحاظ روانی و هم در فرآیند تعیین نرخ‌ها بر مبنای فرمول قیمت‌گذاری از نوسان‌های بورس لندن هم مهم‌تر است.

به این ترتیب مبادلات مس کاتد شرکت ملی مس در این روز با قیمت ۱۹ هزار و ۸۴۴ تومان برای هر کیلو معامله شد که نسبت به هفته گذشته دو هزار و ۷۰۷ تومان افزایش نرخ داشته است.

کل عرضه برای این محصول دو هزار و ۲۸۰ تن بوده که نسبت به هفته گذشته ۲۸۰ تن افزایش داشته است. مفتول مس شرکت ملی مس نیز با دو هزارو ۷۲۴ تومان کاهش نسبت به هفته قبل با قیمت ۲۰ هزار و ۳۷۵ تومان معامله شد. همچنین کل عرضه برای این محصول ۹۲۰ تن بود که نسبت به یکشنبه گذشته ۳۰۰ تن کاهش داشته است. مفتول مس شرکت دنیای مس نیز در این روز با قیمت ۲۰ هزار و ۴۱۲ تومان در هر کیلو عرضه شد که رشد دو هزار و ۷۲۴ تومانی را در مدت مورد بررسی نشان می‌دهد. کل عرضه برای این محصول ۵۰۰ تن بوده است که نسبت به موعد معین ۱۰۰ تن افزایش داشته است. مس اسلب نیز در این معاملات عرضه نشد.