طی هفته گذشته به یکباره و پس از تلاطم قیمت ارز، میلگرد به رکورد تاریخی ۲ هزار تومانی رسید و تیرآهن هم در هر شاخه به دنبال این تغییرات به ۴۰۰ هزار تومان رسید. ورق فولادی سایز ۶ به بالا هم در بازار آزاد از مرز ۱۴۰۰ تومان گذشت و سایز‌های پایین تر به بیش از ۱۶۰۰ تومان رسیدند. البته در روز سه‌شنبه و به دنبال کاهش نرخ دلار در بازار و فرا رسیدن تعطیلات پایان هفته، میانگین قمیت میلگرد نرمال دوباره به زیر ۲ هزار تومان در هر کیلو کاهش پیدا کرد و ۱۹۴۵ تومان شد. در معاملات بورس هم میلگرد فولاد خراسان در غیاب عرضه‌های ذوب آهن به ۱۷۷۰ تومان رسید و تقاضای ورق با وجود تلاش‌های مبارکه در بالا نرفتن سطح قیمت‌ها، افزایش پیدا کرد اگرچه همین تلاش و رشد حجم عرضه از سوی مبارکه از افزایش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد.

این شرایط در حالی اتفاق افتاد که تا هفته قبل از آن بیشتر خریداران به دنبال اخباری که در خصوص واردات شمش منتشر شده بود در انتظار قیمت‌های پایین‌تر بوده و فروشنده‌ها هم اقدام به کاهش قیمت کرده بودند، اما جهش نرخ ارز در هفته قبل همه معامله‌گران را غافلگیر کرد و پیش‌بینی برای معامله‌گران دوباره سخت‌تر شد.

در سال‌های گذشته، نوسان‌های جهانی، قرار داشتن در فصل مصرف، شرایط جوی، خریداران عمده و پروژه ای و عمرانی دولت و در نهایت میزان واردات، بازار را تحت تاثیر قرار می‌داد و بر اساس این شرایط می‌شد آینده را پیش‌بینی کرد، اما در ماه‌های اخیر نوسان قیمت ارز بیشترین و در اغلب روزها، تنها عامل تاثیر‌گذار در بازار بوده و از آنجا که نوسان قیمت ارز هم غیرقابل پیش‌بینی و شدید بوده، ریسک معاملات بازار را هم بالا برده است.

البته هفته گذشته و پس از نزول قیمت ارز در روز سه‌شنبه، قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد روند نزولی گرفت و با یک کاهش شدید دوباره به زیر ۲ هزار تومان افت کرد .

اما نکته بعدی عدم ورود سازمان‌های نظارتی در بازار است و در نتیجه این تحلیل معامله‌گران تقویت می‌شود که بالا ماندن قیمت‌ها به جهت حمایت از بازار واردات است .

برخی از کارشناسان معتقدند اگر بازار طبق شرایط معمول خود رفتار کند قاعدتا باید پیش از آغاز فصل سرما با یک جهش قیمتی در پایان مهر و ابتدای آبان مواجه شود؛ چرا که این زمان آخرین فرصت بازار و تلاش خریداران برای تامین پروژه‌های نیمه تمام است و همه ساله باعث رشد قیمت‌ها می‌شود، اما از آنجا که بازار آهن از ابتدای امسال برخلاف روند هر ساله خود حرکت کرده این پیش‌بینی هم چندان قابل اعتماد به نظر نمی‌رسد.