معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عوارض صادراتی سولفور مولیبدن ۲۵ درصد، کنسانتره سنگ آهن ۵۰ درصد، گندله سنگ آهن ۳۵ درصد، مس کاتد ۱۰۰ درصد، مفتول مسی ۸۵ درصد، آهن قراضه و ضایعات فلزی به هر شکل و شمش حاصل از قراضه کلیه فلزات به میزان ۷۰ درصد قیمت پایه صادراتی محصول یادشده تعیین شد. وجیه‌اله جعفری در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به راهکارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از خام‌فروشی مواد معدنی گفت: می‌توان برای برخی از محصولات معدنی، عوارض صادراتی در نظر گرفت که البته قانون بودجه سال ۹۰ کل کشور، ما را از اخذ عوارض از صدور مواد خام هم منع کرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با این حال، تمام تلاش این وزارتخانه این است که تا حد ممکن بتواند از صادرات مواد معدنی به صورت خام جلوگیری کند، از همین رو در سال جاری دوباره، وضع عوارض صادراتی برای خام‌فروشی معدنی، احیا شد.

وی با اشاره به اینکه مطابق تبصره ۲ ماده ۱۰۴ برنامه پنجم توسعه، عوارض ویژه‌ای برای جلوگیری از صادرات مواد خام که با فرآوری می‌تواند دارای ارزش افزوده بالا باشد، وضع شده ‌است، تصریح کرد: از این طریق می‌توان وضع عوارض خام‌فروشی را به حداقل رساند و توجه فعالان این بخش را به ایجاد واحدهای فرآوری با ارزش افزوده بالا معطوف کرد. جعفری به برخی اقدامات و برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی اشاره کرد و با تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای استحصال مواد معدنی و تبدیل آن به محصولات فرآوری شده گفت: با اقداماتی که مراکز تحقیقاتی و پژوهشی طی سال‌های اخیر انجام داده‌اند و استقبالی که بخش خصوصی از به کارگیری تکنولوژی‌های به روز کرده است، قدم‌های بزرگی در راه جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: تا چند سال پیش در زمان بهره‌برداری از معادن عناصری وجود داشت که باطله به حساب می‌آمد، اما امروز با ورود تکنولوژی‌های جدید، در بسیاری از معادن همین باطله‌ها فرآوری شده و در صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حالی که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته برخی مواد معدنی را مشمول عوارض صادراتی دانست، معاون مالی شرکت ملی صنایع مس ایران، محصول مس کاتد و مس مفتول را معاف از پرداخت عوارض صادراتی اعلام کرد. محمد شیخ در گفت‌و‌گو با فارس گفت: طبق مصوبه ۲۷ اردیبهشت سال‌جاری دولت، این شرکت از پرداخت عوارض صادراتی مس کاتد و مفتول مسی معاف بوده و تعیین عوارض صادراتی مواد معدنی هم تاثیری در سودآوری ندارد.

وی با اشاره به تعیین عوارض صادراتی برای محصولاتی مانند مس کاتد، مفتول مسی و سولفور مولیبدن اظهار کرد: چنین موضوعی درحالی مطرح شده که اولا شرکت ملی مس هیچ صادراتی برای محصول سولفور مولیبدن نداشته و همه این محصول در داخل مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این طبق مصوبه ۲۷ اردیبهشت سال‌جاری هیات دولت که توسط معاون اول رییس‌جمهوری ابلاغ شده، شرکت ملی مس در سقف تعیین شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تامین منابع ارزی و ریالی مورد نیاز برای پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای، از پرداخت عوارض ۱۰۰ و ۸۵‌درصدی مس کاتد و مفتول مسی مستثنی شده است. وی با بیان اینکه این مصوبه در جلسه ۲۷ فروردین سال‌جاری شورای اقتصاد تصویب شده در خاتمه گفت: بنابراین تعیین عوارض صادراتی برای مس کاتد و مفتول مسی و همچنین سولفور مولیبدن هیچ تاثیری در سودآوری شرکت ملی مس ندارد.