سازمان بورس از نهایی کردن سامانه تسویه معاملات بورس ارز خبر داد و گفت: به ابهامات بورس ارز در حوزه بازار سرمایه پاسخ داده شد.

دکتر سید علی حسینی، معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با ایسنا در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی بورس ارز گفت: تمام اقدامات لازم برای راه‌اندازی بورس ارز انجام شده و می‌توان با نظر بانک مرکزی معاملات ارز را آغاز کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا بر اساس اعلام مسوولان، بورس ارز تا پایان شهریور ماه راه‌اندازی می‌شود، گفت: بانک مرکزی که مسوولیت کمیته را بر عهده دارد باید زمان راه‌اندازی معاملات ارز را اعلام کند.

حسینی با بیان اینکه عمده آمادگی توسط بورس برای راه‌اندازی بورس ارز وجود دارد، توضیح داد: برای راه‌اندازی بورس ارز به سامانه جدیدی برای تسویه معاملات نیاز بود که با هماهنگی اعضای کمیته مقرر شد که این سامانه به طور همزمان نهایی شده و به سرعت فراهم شود.

این مقام مسوول اظهار کرد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای راه‌اندازی سامانه فرصت دو ماهه درخواست کرده است که در حال حاضر بخش زیادی از آن سپری شده و این سامانه در حال نهایی شدن است.

بهتر است بانک مرکزی در خصوص بورس ارز اظهار نظر کند

درهمین حال رییس سازمان بورس هم درباره راه‌اندازی بورس ارز و آخرین وضعیت آن گفت: کارگروهی برای بورس ارز با محوریت بانک مرکزی تشکیل شد و سازمان بورس همانند سازمان توسعه تجارت و گمرک به عنوان یکی از عضو‌های این کارگروه در جلسات حضور دارد.

صالح آبادی ادامه داد: اگر در خصوص زمان راه‌اندازی این بورس اظهار نظری نکردم؛ به این دلیل بود که محوریت این کمیته با بانک مرکزی است و با توجه به اینکه هر اظهارنظری در خصوص ارز بر روی این بازار اثر می‌گذارد، بنابراین تلاش کردم بیشتر بانک مرکزی با توجه به مسوولیتی که دارد برنامه‌های خود را اعلام کند.

به گفته وی، صادرکنندگان موظف نیستند بر اساس ارز هزارو۲۲۶ تومانی ارز خود را بفروشند، یعنی هر میزان که نرخ آزاد ارز معامله می‌شود می‌توانند آنها نیز اقدام به فروش کنند.وی در خصوص کارگزارانی که می‌توانند معاملات ارز را انجام دهند، گفت: کارگزارانی که به سامانه معاملات بورس دسترسی دارند، می‌توانند معاملات ارز را انجام دهند. البته قرار است بانک مرکزی به سازمان اعلام کند که آیا کلیه این کارگزاران می‌توانند در بورس ارز معامله انجام دهند یا اینکه محدودیت‌هایی وجود دارد.