سکه کوتاه آمدنی نیست!
به تاثیر از افزایش قیمت دلار، هیجان بازار سکه و ارز به دومین روز رسید

گروه بورس کالا - سردار خالدی: دادوستدهای دیروز بازار سکه و ارز در شرایطی دوباره با افزایش قیمت رو به رو شد که قراردادهای آتی سکه به تبع از این وضعیت، در مبادلات صبح با دامنه نوسان نزدیک ۵ درصد همراه؛ اما در دادوستدهای عصر با تعدیل قیمتی مواجه شد.
سیاوش سلیمانی، از کارشناسان بازار آتی با اشاره به نوسانات اخیر بازار نقدی و آتی سکه بر این باور است هیجان‌های اخیر ناشی از پیش درآمدهای بورس ارز است. به اعتقاد این کارشناس اگر چه دادوستدها در روزهای گذشته در هر دو بازار ارز و سکه با هیجان همراه بوده؛ اما تجربه نشان داده در صورتی که قیمت‌ها به یک باره بالا رود ممکن است شاهد اصلاح قیمت‌ها و برگشت آنها حداقل برای کوتاه مدت بود.
به گفته سلیمانی، در صورت راه‌اندازی بورس ارز که آغاز به کار آن همچنان با اما و اگر رو به رو است، علاوه بر نرخ ارز در بازار آزاد که مختص به سرمایه‌گذاران است، نرخ جدیدی به وسیله مکانیزم عرضه و تقاضای این بازار مختص به واردکنندگان، دانشجویان و مسافران ایجاد خواهد شد که البته نوسانات در رابطه با تغییر یا حذف نرخ ارز مرجع در صورت راه‌اندازی بورس ارز قابل‌پیش بینی خواهد بود.
این کارگزار بورس کالا بر این باور است شرایط کنونی بازارها نشان می‌دهد، برای آینده همچنان دورنمای مطلوب و روشنی دیده نمی شود و به نظر می‌رسد دلایل افزایش موقعیت‌های خرید در چند روز گذشته به خاطر همان دلایل بوده است.
سلیمانی در رابطه با وضعیت بازار آتی گفت: با توجه به افزایش وجه تضمین در مبادلات قراردادهای آتی توجیهی وجود ندارد که قیمت سکه در موقعیت‌های خرید بسیار بالاتر از بازار نقدی باشد، البته هر چند طی چند روز ماقبل قیمت سررسید شهریورماه پایین‌تر از بازار نقدی بوده و حتی دلیلی منطقی برای این وضعیت نبوده؛ اما در دادوستدهای دیروز این وضعیت تا حدودی اصلاح شد.
بسیاری از معامله گران تا روز قبل، موقعیت‌های فروش در سررسیدهای نزدیک همچون شهریورماه را نبسته بودند، اما از دیروز این موقعیت‌ها بسته و برخی از خریداران موقعیت‌های معاملاتی شان را به سررسیدهای دورتر همچون آبان و آذر انتقال دادند. اعتقاد عموم بر این است با توجه به اینکه قیمت دلار به بالاترین سطح ممکن رسیده و از سویی در عرض چند روز سکه و دلار افزایش قابل‌توجهی به دور از منطق عرضه و تقاضا و فاکتورهای موجود در بازار داشته، احتمال دارد در روزهای آینده بازگشت قیمت‌ها به معنای تعدیل یا اصلاح، دور از ذهن نخواهد بود.
روز گذشته پس از گمانه‌زنی‌ها در رابطه با صحبت‌های برخی نمایندگان مجلس درباره عدم عرضه ارز به بازار در شرایط کنونی، صحبت‌های رییس بانک مرکزی درباره بازار ارز و از سویی نگاه برخی نسبت به واکنش بازارها به موضوع راه‌اندازی بورس ارز روند قیمت‌ها با تحرکات مثبتی مواجه شد.
این در شرایطی است که اخبار منتشر شده سیاسی و از سویی صحبت‌های اشتون نماینده گروه 1+5 با کشورمان همچنان از دلایل تغییرات قیمتی در بازار نقدی سکه و ارز و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در بازار قراردادهای آتی بوده است.
روند قیمت‌ها در بازار آتی دیروز صبح در شرایطی افزایش قابل‌توجهی داشت که عصر با برگشت قیمتی نیز مواجه بود؛ به طوری که سکه سررسید شهریورماه با ۵ درصد افزایش در محدوده ۸۹۳ تا ۹۲۹ هزار تومان، سررسید مهرماه با ۷۲/۴ درصد افزایش در مبادلات صبح و کاهش ۸۹/۰ درصدی در مبادلات عصر در محدوده ۹۱۷ تا ۹۶۸ هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با افزایشی ۹۳/۴ درصدی در محدوده ۹۴۸ تا ۹۸۸ هزار تومان و سررسید آذرماه با افزایشی ۴۸/۴ درصدی در محدوده ۹۷۰ تا یک میلیون و ۲۲ هزار تومان قرار گرفت.
روز گذشته تا پایان مبادلات به تاثیر از تحولات بازار نقدی سکه و تغییرات بازار ارز، بیش از 40هزار قرارداد به ارزش نزدیک به 400 میلیارد تومان معامله شد.
دلیل اصلی افزایش موقعیت‌های خرید در بازار آتی، علاوه بر پارامترهای داخلی به تغییرات طلا در بازارهای جهانی بستگی دارد.


افزایش 4 درصدی تولید طلای استرالیا
براساس گزارشی که به تازگی منتشر شده تولید طلا در استرالیا در سه ماهه دوم صعودی شده است. این در حالی است که تولید طلای استرالیا در سه ماهه اول کاهش یافته بود.
به گزارش گروه مطالعات اقتصادی آریاسهم، تولید طلا در استرالیا در سه ماهه منتهی به ژوئن 65 تن بود که نسبت به سه ماهه منتهی به مارس 4 درصد افزایش را نشان می‌دهد. تولید طلا در نیمه اول سال، اما با 4 درصد کاهش به 261 تن رسید. این نشان از احیای قابل‌توجه تولید طلا در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول دارد.
کارشناسان، قیمت بالای طلا را عامل افزایش تولید می دانند. همچنین پروژه های معدنی جدیدی تا سال ۲۰۱۳ به بهره برداری خواهد رسید که در مجموع تولید طلا را زیاد خواهد کرد. براساس دلار استرالیا، قیمت طلا در نیمه اول سال ۲۰۱۲ میلادی ۲/۱ درصد رشد یافته، این در حالی است که رشد طلا براساس دلار آمریکا طی این مدت تنها ۳/۰ درصد بوده است. نظرسنجی‌ها از سایت کیتکو و بلومبرگ نشان می‌دهد در هفته پیش رو قیمت طلا افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت. براساس نظرسنجی‌های انجام شده؛ ۷۶ درصد پاسخ دهندگان نظرسنجی سایت کیتکو و ۶۷ درصد پاسخ‌دهندگان نظرسنجی سایت بلومبرگ رای به تحرکات مثبت قیمت طلای جهانی در هفته پیش رو داده‌اند.