سرمایه‌گذاران از انجام معامله بدون داشتن اطلاعات جلوگیری کنند
گروه بورس کالا - سردار خالدی: معاملات سکه در اولین روز هفته جاری همچنان که تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند شاهد نوسانات قابل‌توجهی بود. انتشار اخبار و گزارش‌های متفاوت باعث شد بازار سکه و ارز به یکی از روزهای پر هیجان تبدیل شود.

مریم علی نیا یکی از کارشناسان بازار آتی با بیان اینکه روند معاملات روز گذشته مثبت و بسیار پر افت و خیز بوده اظهار کرد: انتشار اخباری پیرامون مسائل سیاست خارجی باعث شده بود دلار در همان ساعات ابتدایی صبح با تحرکات مثبتی دنبال شود.
به گفته علی نیا با وجودی که قیمت دلار صعود کرده و تغییرات قیمت طلای جهانی نیز که روی یک هزار و ۷۳۵ دلار به ازای هر اونس بسته شده روند رو به بالایی را طی هفته گذشته تجربه کرده؛ اما حباب منفی سکه همچنان ادامه دارد.
به اعتقاد این کارشناس، پیش‌بینی‌ها با توجه به نوسان زیاد قیمت‌ها و پارامترهای اقتصادی و سیاسی نشان از ادامه دار بودن تحرکات قیمتی دارد.
علی‌نیا با اشاره به اینکه اخبار متفاوتی نسبت به وضعیت کنونی ایران در حوزه اقتصاد و سیاست در دو بخش داخلی و بین الملل منتشر می‌شود، بر این باور است که وزنه عوامل برون‌زای سیاسی و اخبار روانی تاثیر بیشتری روی روند معاملات گذاشته است؛ زیرا تجربه چند سال گذشته نشان می‌دهد دولت در قبال کنترل بازار اغلب نتوانسته از التهاب‌ها بکاهد و اگر تصمیمی در جهت آرام کردن بازارها منظور شده بیشتر به صورت موقت اتفاق افتاده است. این کارگزار بورس کالا در بخش دیگری از صحبت‌هایش، راه‌اندازی بورس ارز و اخبار پیرامون این بازار را به عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار نام برد و در ادامه افزود: هر روز اخبار جدیدی از راه‌اندازی بورس ارز به گوش می‌رسد در حالی که بسیاری موافق راه‌اندازی این بازار و از سویی امیدوار به آغاز به کار معاملات آن تا پایان شهریورماه هستند که عده‌ای نیز امید چندانی به راه‌اندازی این بورس در آینده نزدیک ندارند و بر این باورند این بورس نمی‌تواند از التهاب‌های کنونی جلوگیری به عمل آورد. (برخی کارشناسان بر این باور هستند با راه‌اندازی بورس ارز، ممکن است در این زمینه
پیمان‌سپاری ارزی صورت بگیرد این در شرایطی است که مسوولان از رد این ادعا گفته‌اند و بر این باورند این عمل اتفاق نخواهد افتاد.) با همه این تفاسیر استدلال‌ها از راه‌اندازی بورس ارز متفاوت است، اما مساله مهم این است که اخبار مربوط به زمان راه‌اندازی آن به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی، روند مبادلات را تغییر داده است.
علی‌نیا درباره روند معاملات بازار آتی می‌گوید: نوسانات بیش از حد ایجاد شده در بازار برای مشتریان ترسی ایجاد کرده که بیشتر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را به سمت نوسان‌گیری و ادامه خرید و سپس فروش در همان لحظه سوق داده، این در حالی است که معامله گران حاضر در بازار می‌توانند با گرفتن موقعیت‌های خرید و فروش آن در روزهای بعد از سود بیشتری برخوردار شوند.
توصیه این کارشناس بازار آتی به سرمایه‌گذاران این است که با توجه به وضعیت اقتصادی و آمار مربوط به نرخ تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی منتشر شده بانک مرکزی بهتر است مشتریان موقعیت‌های خرید را مقدم بر موقعیت‌های فروش بدانند و در انجام معاملات عجله نکنند؛ بهتر است با پیگیری اخبار و اطلاعات منتشر شده در سایت‌ها و داده‌های معتبر، رفتارهای آینده را تجزیه و تحلیل و سپس به انجام معامله مبادرت کنند در غیر این صورت بسیاری از آنها متضرر خواهند شد.
براساس گفته این کارگزار بورس کالا با توجه به نگاه متفاوت مشتریان نسبت به رفتار معاملاتی (آربیتراژگری، نوسان‌گیری و تحلیل بلندمدت) بهتر است افراد عادی و آماتور با نگاه بلندمدت خریدها را انجام دهند و افراد حرفه‌ای نیز سعی کنند با پیگیری دقیق معاملات، عملیات آربیتراژ و نوسان‌گیری را از سر بگیرند.
در مجموع قیمت‌ها در شرایطی دیروز صعودی شد که سکه سررسید شهریورماه با 99/4 درصد افزایش در محدوده 870 تا 920 هزار تومان، سررسید آذرماه با 97/4 درصد افزایش در محدوده 890 تا 925 هزار تومان، سررسید آبان‌ماه با 17/4 درصد در محدوده 930 تا 959 هزار تومان، سررسید آذرماه با 66/3 درصد افزایش در محدوده 951 تا 975 هزار تومان قرار گرفت. البته افزایش قیمت‌ها روی روند مبادلات و افزایش تعداد موقعیت‌های خرید نیز تاثیر گذاشت؛ به طوری که تا یک ساعت مانده به پایان دادوستدها، ارزش مبادلات 200 میلیارد تومان شد.


قیمت طلا تا پایان سال، 2000 دلار می‌شود؟
بانک آمریکایی مریل لینچ (BofAML) اعلام کرد با توجه به احتمال اعمال تسهیل پولی سوم توسط فدرال رزرو، قیمت جهانی طلا تا پایان سال ۲۰۱۲ میلادی می‌تواند به ۲ هزار دلار در هر اونس افزایش یابد.
به گزارش گروه مطالعات اقتصادی آریاسهم، کارشناسان مریل لینچ به بلومبرگ گفتند: با توجه به تمایل به اجرای سیاست‌های پولی تسهیل شده در اروپا و آمریکا و نیز نرخ‌های بهره بسیار پایین، انتظار می‌رود تقاضا برای طلا همچنان مستحکم باشد. تصمیم اخیر بانک مرکزی اروپا برای خرید نامحدود اوراق قرضه کشورهای بحران زده نظیر ایتالیا و اسپانیا و نیز افزایش احتمال محرک‌های پولی فدرال رزرو باعث شد قیمت طلا از سطح 1600 دلار به بیش از 1730 دلار در هر اونس برسد.

همه چیز بر طبل صعود می‌زند
قیمت طلا در هفته گذشته از میانگین ۱۶۸۸ دلار و ۷۵ سنت به ازای هر اونس در ۳ سپتامبر، به میانگین قیمت ۱۷۱۲ دلار به ازای هر اونس در ۷ سپتامبر رسید و به بیشترین میزان قیمتی خود طی ۷ ماه گذشته در بازارهای جهانی، دست یافت. به گزارش شرکت کارگزاری سی ولکس کالا، در انتهای هفته گذشته، از بین نظرسنجی انجام شده سایت کیتکو، ۲۹ نفر در نظرسنجی‌ها شرکت کردند که ۲۲ نفر پیش‌بینی افزایش قیمت برای طلا، ۴ نفر پیش‌بینی کاهش قیمت و ۳ نفر نظری خنثی را برای طلا در هفته آینده داشته‌اند. این اتفاقات در حالی افتاده که مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته‌های آتی، سیاست‌های بانک مرکزی اروپا در افزایش یا ثبات نرخ بهره بانکی، نحوه اقدام اتحادیه اروپا در مقابله با بحران بدهی به وجود آمده در کشورهای این منطقه، سیاست‌های تورم‌زدایی چین و نیز آمار داده‌های اقتصادی این کشور، فستیوال‌های چین و هند، نرخ بهره بانکی فدرال رزرو آمریکا و گزارش اداره کار آمریکا، بروز بلایای طبیعی، بهای نفت در بازارهای جهانی و همچنین بروز تنش‌های سیاسی در کشورهای جهان خواهد بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد و اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد روند بلند مدت طلا صعودی است، هرچند ممکن است طلا در این بین اصلاح قیمت نیز داشته باشد. اگر طلا بخواهد روندی افزایشی داشته باشد، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی مهم و تاریخی که ۱۷۵۰ دلار است، به مقاومت قیمتی ۱۷۷۰ دلار، نیز رشد پیدا خواهد کرد در غیر این‌صورت چنانچه طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور از ساپورت قیمتی ۱۶۳۵ دلار، قیمت آن به حمایت قیمتی ۱۶۱۰ دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا می‌کند.