تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند قیمت جهانی طلا در سطحی بالا باقی می‌ماند
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات سکه بازار آتی بورس کالای ایران در شرایطی طی هفته گذشته با افزایش نزدیک ۸۰ درصدی حجم و ارزش روبه‌رو بود که طی آن، افزایش قیمت‌ها به بالای ۲ درصد رسید.

طلا صعودی می‌ماند؟
قیمت طلا در بازارهای جهانی اگرچه در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه به تاثیر از سخنرانی ماریو دراگی پیرامون خرید اوراق قرضه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با افزایش قابل توجهی رو‌به‌رو شد؛ اما از بامداد روز جمعه با گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتشار گزارش اشتغال ماهانه غیر کشاورزی و تحرکات مثبت شاخص دلار تغییر جهت داد و دادوستدها مسیر دیگری را دنبال کرد.
در سخنرانی روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اتحادیه اروپا، ماریو دراگی رییس این بانک تاکید کرده بود بانک مرکزی در چارچوب دستور کارش عمل می‌کند و هدف از این طرح، کاستن ابعاد بحران بدهی در منطقه یورو عنوان شده است. البته در شرایطی بانک مرکزی از صندوق بین‌المللی پول خواسته بر این طرح نظارت کند که دولت اسپانیا تلویحا اعلام کرد: هزینه استقراض پس از این اعلامیه به شدت کاهش یافته است. در همین حال برخی اخبار حاکی از این است که اغلب بازارها و سرمایه‌گذاران نسبت به اجرای این طرح و کمک به اسپانیا خوش بین هستند. قیمت طلا نیز به تاثیر از این تحولات و افزایش بهای یورو در برابر دلار با افزایش قابل توجهی همراه شد و به تبع از این وضعیت، طلا نیز به بالای مدار یک هزار و 700 دلار به ازای هر اونس رسید. این در شرایطی است که بانک مرکزی انگلیس اعلام کرد: سیاست‌های پولی این کشور تغییر نمی‌کند. علاوه بر رویدادهای اروپا و ایالات‌متحده در چند روز گذشته، گزارش تولید معادن طلای آفریقای جنوبی (نزدیک 70 درصد تولید در معادن جهان در غرب آفریقا انجام می‌شود) از جمله اخبار و گزارش‌های منتشر شده بخش طلا بودند. در مجموع به نظر می‌رسد، شرایط برای صعود قیمت طلا در روزهای آینده بستگی به حرکت دلار و تغییرات یورو دارد.
سکه تحت‌تاثیر اتفاقات روانی
مبادلات طلا و سکه در بازار نقدی در روزهای ابتدایی هفته گذشته با نوسان اندکی همراه بود، اما در ادامه با افزایش قیمت دلار که بیشتر متاثر از گمانه‌زنی‌های راه‌اندازی بورس ارز است و از سویی گزارش‌های پیرامونی اخبار مربوط به اختلاف‌نظر ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی بر سر ایران، روند دادوستدها تحت‌تاثیر قرار گرفت. در شرایطی شایعات روزانه، بازار را دستخوش تغییر قرار داده که تازه‌ترین تحولات از روند مبادلات حاکی از صعودی شدن قیمت‌ها و ادامه دار بودن تحرکات مثبت است، زیرا علاوه بر عوامل برون‌زای سیاسی می‌توان به گزارش‌های اقتصادی بانک مرکزی پیرامون نرخ تورم و حجم نقدینگی و تحرکات ادامه دار نرخ تورم در ماه شهریور قبل از بازگشایی مدارس به عنوان فاکتورهای تاثیرگذار و مثبت اشاره کرد.
ارزش معاملات به ۵ تریلیون ریال رسید
بازار آتی بورس کالای ایران نیز در حالی دنبال شد که برای بازار، قیمت‌ها در دامنه نوسان زیر 2 درصد دنبال شد و معامله‌گران بیشتر با حالت انتظار دادوستدها را دنبال کردند.
روند مبادلات به گونه‌ای بود که سررسیدهای شهریورماه همچنان با افزایش موقعیت‌های خرید همراه و سررسیدهای دور نیز به دلیل افزایش اختلافات با موقعیت‌های فروش مواجه است. این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها از این حکایت دارد که ادامه موقعیت‌های خرید در سررسیدهای نزدیک بهتر است تغییر یابد و حتی برخی توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران از موقعیت‌های نزدیک به دلیل موعد معاملاتی و نزدیک شدن قیمت‌ها با قیمت بازار نقدی خارج شوند و برای کسب سود و نوسان‌گیری به سررسیدهای دور
توجه کنند.
در مجموع در بازار آتی تعداد ۵۸ هزار و ۸۲۹ قرارداد به ارزش ۵ تریلیون و ۲۳۵ میلیارد و ۷۹۱ میلیون ریال معامله شد که به لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۳۸/۷۶ و ۹۰/۷۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. البته علاوه بر حضور دوباره سرمایه‌گذاران در بازار پس از اجلاس سران، باز شدن معاملات نیز روی افزایش حجم و ارزش مبادلات تاثیرگذار بود. به همین دلیل اغلب سرمایه‌گذاران بر این باورند روزهای آینده قیمت‌ها تحت‌تاثیر دلار و سکه بیشتر روال صعودی به خود می‌گیرد. قیمت‌ها در بازار نیز به گونه‌ای بود که در پایان روز
پنج شنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه روند افزایشی بود؛ به طوری که قیمت سکه سررسید شهریورماه 18 هزار و 724 تومان (18/2 درصد)، سررسید مهرماه 17 هزار و 235 تومان (96/1 درصد)، سررسید آبان‌ماه 15 هزار و 665 تومان (70/1 درصد) و سررسید شهریورماه 13 هزار و 786 تومان (47/1 درصد) افزایش یافت.