ورق کم ریسک ترین کالا در بازار فولادی

گروه بورس کالا- در غیاب معاملات محصولات فولادی در بورس، پیشنهاد قیمت در بازار آزاد هم در معاملات مقاطع و هم در ورق روند نزولی را تجربه می‌کند به طوری که پس از کاهش ۱۰ تومانی مقاطع در روز یکشنبه میانگین قیمت ورق‌های فولادی هم دیروز با افت قیمت مواجه شد. طبق اعلام تجار، دیروز ورق سایز ۵/۲ با قیمت ۱۴۵۰ تومان، سایز ۳ و ۴ با قیمت ۱۳۵۰ تومان و سایز ۸، ۱۰ و ۱۲ با قیمت ۱۴۳۵ تا ۱۴۴۰ تومان معامله شد که در حدود ۱۰ تا ۱۵ تومان پایین‌تر از قیمت‌های قبل از تعطیلات بازار تهران بود. ورق سایز ۲ وارداتی هم در بندر انزلی با قیمت ۱۵۸۰ تا ۱۵۹۰ تومان معامله شد در حالی که قیمت هفته قبل این کالا ۱۶۶۰ تومان بود.

به گفته تجار با در نظر گرفتن هزینه خرید ورق از بورس که در حدود ۱۲۰۰ تومان برای خریداران تمام می‌شود، تفاوت قیمتی که در حال حاضر بین قیمت بورس و بازار آزاد وجود دارد منطقی است و از نظر بیشتر آنها قیمت ورق در مقایسه با نرخ اسلب که در حدود ۱۰۵۵ تومان است برای تولیدکننده‌ها هم سود ده است، اما این در حالی است که با در نظر گرفتن موضوع ارز و عدم اختصاص به واردات فولاد، در عین حال این پیش‌بینی هم وجود دارد که سطح قیمت‌ها روند صعودی داشته باشد هر چند با در نظر گرفتن سیاست‌های فولاد مبارکه در بازار که همواره غیر‌قابل پیش‌بینی است، این پیش‌بینی‌ها نمی‌تواند قطعی باشد اگرچه با وجود مقاومت‌هایی که در برابر سرایت شرایط بازار مقاطع به بازار ورق صورت گرفت میانگین قیمت خرید ورق در این مدت برای صنایع از جمله صنایع خودروسازی از ۹۰۰ به ۱۲۰۰ تومان رسیده است. البته در عین حال گفته می‌شود مراکز فروش مبارکه در شهرستان ها هم اقدام به فروش می‌کنند و با این شرایط بعید است قیمت ورق دچار حباب شود. اما واقعیت فعلی بازار این است که در حال حاضر بازار ورق با در نظر گرفتن قیمت اسلب و نوسان‌های محدودتری که داشته ریسک کمتری در مقایسه با مقاطع برای خریداران و حتی تجار دارد. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که بیشتر تولیدکننده‌ها در حال حاضر ترجیح می‌دهند معاملات کارمزدی نداشته باشند و مدیریت فروش خود را در اختیار داشته باشند، از این‌رو این واحدها که مشکل کمبود نقدینگی نداشته و امکان خرید نقدی شمش را به خصوص به صورت مستقیم دارند در شرایط خوبی قرار دارند، اما در مقابل همچنان تعدادی از واحدهای فولادی در شرایط فعلی با مشکل محدودیت نقدینگی مواجهند. دیروز در بورس کالا هم ورق گرم B با نرخ یک هزار و ۱۳۵ تومان ۲۵ هزار تن، ورق گرم C با نرخ یک هزارو ۱۷۵ تومان ۱۳ هزار تن و ورق سرد B با نرخ یک‌هزار و ۳۳۵ تومان ۲۱ هزار و ۹۱۰ تن معامله شد.

افزایش ۸/۸ درصدی تولید فولاد

خبرگزاری موج - گزارش های اولیه نشان می‌دهد در پنج ماه ابتدای امسال میزان تولید فولاد خام در کشور به بیش از شش میلیون و ۲۵۰هزار تن رسید در حالی که تولید فولاد خام در مدت مشابه سال قبل پنج میلیون و ۷۴۴هزار تن بود.در این مدت نزدیک به ۵۸۰ هزار تن از کل تولید در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار داشت که میزان تولید در این بخش نیز با افزایش ۳/۹ درصدی همراه شد.همچنین گزارش‌های اولیه حاکی است که طی این مدت بیشترین میزان رشد متعلق به شرکت فولاد مبارکه بود به طوری که رشد نزدیک به ۱۴ درصدی را به ثبت رساند. علاوه بر این با افزایش قابل توجه تولید شمش در فولاد هرمزگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته این شرکت نیز به رشد بالای تولید دست یافت.از سوی دیگر گزارش‌های اولیه نیز مبین آن است که تولید محصولات فولادی در کشور تا پایان مرداد ماه از مرز هفت میلیون و ۲۰۰هزار تن عبور کرد که این رقم برابر با تولید محصولات سال گذشته است. طی این مدت شرکت ورق خودرو چهار محال و بختیاری بالاترین رشد تولید را به ثبت رساند.